تعدد مراکز صدور مجوز از یکسو، هزینه‌های بالای تولید و تعرفه بالای انرژی سبب شده تا تولیدات گل وگیاه در مازندران برای فعالان این بخش صرفه اقتصادی نداشته باشد و تمدید مجوز گلخانه‌ها نیز به معضل دیگری تبدیل شده است.

مراکز صدور مجوزها متنوع و ناهماهنگ هستند

غلامرضا گلزار تولیدکننده گل و گیاه در غرب مازندران با بیان اینکه صنعت گل و گیاه باید با حداقل موانع روبه‌رو باشد، اظهار کرد: اولین مشکلی که پیش روی تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی در مازندران وجود دارد این است که مراکز صدور مجوزها به قدری متنوع است که این مراکز با یکدیگر هماهنگ نیستند.

این تولیدکننده گل و گیاه یادآور شد: به دلیل متنوع بودن مراکز صدور مجوز این تشکل برای تمدید و فعالیت خود با موانع روبه‌رو است و فرصت نمی‌‌‌کند به تولید فکر کند.

گلزار افزود: تولیدکننده یک روز باید در دفتر نظام صنفی و روز دیگر در دفتر نظام مهندسی باشد و در آخر به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کند. وی با اشاره به اینکه هزینه‌‌‌‌های زیادی بر تولید گل و گیاه تحمیل می‌شود، گفت: دو بازار بزرگ مصرف در حاشیه مازندران وجود دارد ولی به دلیل مشکلات نمی‌توانیم به آن ورود پیدا کنیم. تعدد مراکز تصمیم‌گیری در صدور مجوزها از جمله مشکلات فرا روی تولیدکنندگان گلخانه‌ها به شمار می‌رود، از این رو برای یکسان‌سازی و وحدت رویه مقرر شد، سازمان نظام مهندسی کشاورزی به عنوان مرجع صدور مجوز در بخش کشاورزی تا ساخت اتاقک و انباری را به عنوان مکمل گلخانه لحاظ کند. تمدید پروانه واحدهای گلخانه‌ای و همچنین رفع دغدغه گلخانه‌داران در ساخت انبار یا نگهبانی برای نگهداری وسایل و تجهیزات از جمله دغدغه‌هاست و باید پروانه ساختمانی از سازمان همیاری دریافت شود.

با روند کنونی سطح گلخانه‌ها به ۱۰۰ هکتار هم نخواهد رسید!

حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه باید طبق برنامه مساحت گلخانه‌های استان به‌هزار هکتار برسد، گفت: با روند موجود و بوروکراسی‌های اداری، سطح گلخانه‌ها به ۱۰۰ هکتار نیز نخواهد رسید، از این رو باید برای رفع مشکلات برنامه‌ریزی شود.

بوروکراسی‌های اداری و موانع موجود سبب شده تا فرآیند ساخت برخی طرح‌های گلخانه‌ای در مازندران طولانی شود و این مساله این طرح‌های تولیدی و اقتصادی را زیان‌ده کرده است. عبدالله مهاجر مشاور عالی اقتصادی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه برخی طرح‌های گلخانه‌ای استان دارای پیشرفت ۲۰ درصدی هستند، افزود: دستگاه‌های اجرایی باید به سرمایه‌گذار برای ارائه آب و برق تعهد بدهند.

وی با بیان اینکه برخی گلخانه‌ها برای دریافت مجوز سال‌ها معطل و درگیر بوروکراسی اداری هستند، گفت: باید برای رفع مشکل فراروی سرمایه‌گذاران از ظرفیت شورای گفت‌وگو بهره گرفت تا سرمایه‌گذاران بی‌انگیزه نشوند. افزایش هزینه‌های برق و سوخت، نیروی انسانی و مواد اولیه نظیر پلاستیک، گلدان و خاک مورد نیاز، تداوم فعالیت تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده است، از این رو احداث گلخانه‌های جدید و هیدروپونیک بیش از گذشته در استان مازندران احساس می‌شود.