در وهله اول این  استقبال  بیانگر امنیت کشور برای تردد تجار دنیا برای رونق اقتصادی و مراودات تجاری است طی این چهار روز رشد حدود دو برابری بازدیدکنندگان خارجی فرصتی بی‌نظیر را ایجاد کرد تا شرکت‌هایی که دارای تولیدات با کیفیت مناسب بازار‌های مقصد و مجهز به دانش دیپلماسی اقتصادی و اخلاق حرفه‌ای هستند  با ایجاد روابط مطلوب  بتوانند سبد صادراتی خود را برای سال تجاری  پیش رو   گسترده‌تر  کنند.

همچنین این دوره نشان داد برای صادرات به غیر از فاکتور‌های فنی محصول و قیمت رقابتی، اخلاق حرفه‌ای و دیپلماسی اقتصادی هر مجموعه مهم‌ترین رکن حضور آن در بازار جهانی است.

در این بین صنایع غذایی و محصولات کشاورزی تولید کشور در سال‌های اخیر به لحاظ کیفیت و کمیت رشد قابل توجهی داشته‌اند اما  فعالان این بخش  با توجه به مشکلات برگشت ارز، تحریم و بعضی از مشکلات حمل‌ونقلی ... توانسته‌اند بازارهای صادراتی خود را گسترش و رونق دهند و جایگاه قابل قبولی نسبت به سال‌های گذشته پیدا کنند.

حضور شرکت‌های صاحب‌نام و باکیفیت صنایع  غذایی در این رویداد و بازدید پررنگ تجار خارجی از غرفه‌های این تولیدات مهر تاییدی است بر این مطلب.

همچنین حضور تجاری از کشورهای عربی، افغانستان و کشورهای  آفریقایی و اعلام رضایت از کیفیت تولیدات نمایش داده شده در صنایع غذایی ایران، نشان از آن می‌دهد که به تولیداتی مناسب به ذائقه بین‌المللی نزدیک شده‌ایم.

 صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۱۴۰۲ بیش از هشت میلیون و ۸۰۳ هزار تن محصولات دامی شیلاتی، زراعی، گلخانه‌ای، لبنی و فرآورده‌های مرتبط به ارزش ۶ میلیارد و ۲۹۸ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۶۵۴ دلار بود که این میزان با حدود یک میلیون تن کالای بیشتر، بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری بیشتر نسبت به مدت مشابه برای کشور داشته که ۱۲.۲ درصد در وزن و ۲۰.۴ درصد در ارزش نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش همراه بوده است.

در اکسپو ٢٠٢٣ شاهد بودیم که در این رشد میزان صادرات محصولات کشاورزی و صنایع وابسته، چقدر تاثیر مثبت داشته است. حال پس از این بستر ایجاد شده انتظار می‌رود تولیدکنندگان  و تجار ایرانی نهایت استفاده را بکنند و شاهد آن باشیم که رشد قابل توجهی در امر صادرات داشته باشیم.

باید میزان رضایت بازدیدکنندگان خارجی دعوت شده و نتایج حاصل از سفر آنها از اکسپو ٢٠٢٤ را پیگیری کرد که برای سال‌های آتی نیز  ترکیب هیات‌های تجاری هدفمند و با بازخورد  دریافتی از امسال صورت گیرد و هم اینکه این آمار نشان خواهد داد که چه محصولاتی در ترکیب کدام هیات‌های تجاری جذاب‌تر و کارآمدتر بوده است.