ریسک جدید توریسم 2022

برای سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی‌‌‌ها بر آن بود که این بحران ۴/ ۵‌میلیارد مسافر را از دست دهد که نشان‌دهنده از دست دادن ۵۵‌درصد از ترافیک جهانی مسافر است. اما آنچه که تحقق یافت کمتر از نیمی از آنچه که در سال ۲۰۱۹ بود را نشان می‌دهد. ترافیک هوایی سال ۲۰۲۱ در مجموع ۴/ ۴‌میلیارد مسافر معادل ۳/ ۴۸‌درصد از ۲/ ۹‌میلیارد مسافران دو سال پیش را از دست داده است. ترافیک پروازهای داخلی منجر به بهبودی صنعت هوایی شده و توانست به ۴/ ۳‌میلیارد مسافر برسد که معادل بیش از ۶۳‌درصد از سطح سال ۲۰۱۹ است. اما در مقابل حجم ترافیک بین‌المللی مسافر به‌‌‌طور قابل‌توجهی در سال ۲۰۲۱ از ترافیک داخلی عقب ماند و برآوردها نشان می‌دهد که مجموعا یک‌میلیارد مسافر در سال گذشته یا ۲۸‌درصد از سطح سال ۲۰۱۹ در سطح بین‌المللی سفر کرده‌‌‌اند.

در سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود که بحران کووید-۱۹ منجر به از دست رفتن نزدیک به ۷/ ۳‌میلیارد مسافر شود که نشان‌‌‌دهنده کاهش ۳۶‌درصد از ترافیک جهانی در مقایسه با سطح ۲۰۱۹ است. همچنین پیش‌بینی می‌شود حجم ترافیک داخلی در سال ۲۰۲۲ سریع‌‌‌تر از ترافیک بین‌المللی بهبود می‌‌‌یابد و به ۴/ ۴‌میلیارد مسافر معادل ۸۴‌درصد از حجم ۲۰۱۹ می‌‌‌رسد. البته انتظار می‌رود با توجه به پیشرفت‌‌‌هایی که در بهبودی سفرها به‌‌‌ویژه در نیمه دوم ۲۰۲۲ تحقق می‌‌‌یابد، حجم مسافران بین‌المللی تنها کمی بالاتر از ۲‌میلیارد مسافر باشد که معادل ۵۴‌درصد از حجم سال ۲۰۱۹ است. بحران کووید-۱۹ همچنان به‌‌‌شدت بر درآمد فرودگاه‌‌‌ها در سال ۲۰۲۱ تاثیر گذاشت. اکنون در سطح جهانی تخمین زده می‌شود که فرودگاه‌‌‌ها بیش از ۸۳‌میلیارد دلار درآمد را در سال ۲۰۲۱ از دست داده‌‌‌اند. پیش از شیوع کووید-۱۹ انتظار می‌‌‌رفت صنعت فرودگاه‌‌‌ها در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۷۶‌میلیارد دلار درآمد کسب کند. با این حال، تاثیرات بحران کرونا بر درآمد فرودگاه‌‌‌ها در سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت و همچنان با کاهش ۶۱‌ میلیارد دلاری یا افت ۶/ ۳۴‌درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ همراه خواهد بود. برآوردها نشان می‌دهد که درآمد فرودگاه‌‌‌ها در سال ۲۰۲۲ به ۶/ ۷۲‌درصد از سطح سال ۲۰۱۹ برسد.

بازیابی گردشگری با کاهش محدودیت‌های سفر

شتاب در بازگشایی سفرها مطمئنا تاثیر مثبتی بر بهبود اقتصاد جهانی خواهد داشت؛ زیرا عملکرد اقتصاد جهانی در ماه‌‌‌های پایانی سال۲۰۲۱ با برداشته شدن محدودیت‌ها، تسهیل در تجارت کالا و امکان رشد بخش‌‌‌های تولیدی و خدماتی شدت گرفت.اگرچه شورای بین‌المللی فرودگاه‌‌‌ها به آینده خوش‌بین است اما همچنان نسبت به سناریوها محتاط است، زیرا بهبودی می‌تواند تحت‌تاثیر چالش‌ها و تنش‌‌‌های متعددی از سیاستگذاری‌‌‌ها، بالا بودن قیمت نفت، تورم بالاتر، اختلالات در زنجیره تامین قرار گیرد.

همچنین درگیری‌های مسلحانه مانند وضعیت کنونی اوکراین و افزایش تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک در سراسر جهان می‌تواند سرعت و وسعت بهبود را کاهش دهد.

بنابر گفته لوئیس فیلیپ دی اولیویرا، مدیرکل سازمان بین‌المللی فرودگاه‌‌‌ها، افکار عمومی جهان و هوانوردی تحت‌تاثیر وضعیت اوکراین قرار گرفته‌‌‌اند. در طول بحران کووید-۱۹ صنعت هوانوردی خود را با شرایط سازگار کرد؛ زیرا فرودگاه‌‌‌ها برای مدیریت بحران آموزش دیده‌‌‌اند و اولویت آنها حفظ امنیت مسافران و کارکنان است.

دو سالی است که سازمان بهداشت جهانی شیوع کووید-۱۹ را یک بیماری همه‌گیری جهانی اعلام کرده است. با این حال، جهان به یک نقطه عطف رسیده است. تلاش بی‌‌‌سابقه جهانی جهت واکسیناسیون و آخرین توصیه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر کاهش محدودیت‌های سفر توسط دولت‌‌‌ها، می‌تواند بهبود اقتصاد جهانی و تقاضا برای حمل‌ونقل هوایی را آغاز کند. در حال حاضر کشورها در حال ارائه اقدامات مورد حمایت سازمان بین‌المللی فرودگاه‌‌‌ها از جمله اجرای رویکردهای مبتنی بر بازگشت ایمن سفر هستند.

این سازمان اکنون از دولت‌‌‌های جهان می‌خواهد که محدودیت‌های سفر را کاهش دهند تا سفر، تجارت و گردشگری را بازگردانند. در طول این مرحله انتقالی، تعهد مداوم به ازسرگیری ایمن سفر از جمله هماهنگی‌‌‌های ملی و بین‌المللی حیاتی است. با وجود این، به‌رغم خطراتی که وجود دارد، این صنعت همچنان اطمینان دارد که پتانسیل بهبود به سطوح سال ۲۰۱۹ طی دو یا سه سال قابل پیش‌بینی است. برنامه‌‌‌ریزان و سرمایه‌گذاران فرودگاه‌ها تشویق می‌‌‌شوند تا از آخرین پیش‌بینی‌‌‌های ترافیک فرودگاه‌های جهانی از سوی سازمان بین‌المللی فرودگاه‌‌‌ها برای تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌‌‌های پایدار کوتاه‌‌‌مدت، میان‌‌‌مدت و بلندمدت استفاده کنند.