وی ایجاد نظام برنامه‌‌‌ریزی آتی شهر بر اساس مجموعه‌‌‌های دانش‌بنیان و ایجاد زنجیره‌‌‌های نظام ارزشی در موضوعات تصمیم‌‌‌سازی و نیازهای مدیریت شهری و راهبرد تلاش در جهت شکل‌‌‌گیری اقتصاد پایدار شهری و تقویت درآمدهای پایدار را از دیگر راهبردهای کلان مدیریتی اعلام کرد. اعتقاد به کار گروهی، توجه ویژه به آموزش و بهره‌‌‌وری‌‌‌ و تعریف مناسب از تعامل در ارکان مدیریت شهری، ایجاد نظام برنامه‌‌‌سازی دانش‌‌‌بنیان، تلاش در جهت شکل‌‌‌گیری اقتصاد پایدار شهری و توجه به عدالت اجتماعی در توزیع خدمات و امکانات شهری از دیگر برنامه‌‌‌های اعلامی شهردار تبریز بود.

هوشیار در ادامه ایجاد اقتصاد پایدار شهری را مورد تاکید قرار داد و گفت: تنها ۴‌درصد از درآمد شهر تبریز پایدار است که به این منظور تلاش می‌‌‌کنیم که الگوهای جدید درآمدزایی و مالی را رصد کنیم و با استفاده از تجارب سایر شهرهای کشور، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، بسترسازی برای تحرک چرخه اقتصاد، اشتغال‌زایی، توانمندسازی‌‌‌، بهره‌‌‌گیری از ظرفیت‌‌‌های بدنه شهرداری، کاهش هزینه‌‌‌های جاری و تکیه بر فناوری، توجه به عدالت اجتماعی الگوهای پایدار در نظام مالی شهر ترسیم کنیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مناطق کم برخوردار در توزیع درآمد‌‌‌های شهرداری گفت: به دنبال وضع قوانین و مقررات جدید با رویکرد اخذ عوارض و برخورداری اقشار محروم شهر از آنها هستیم. عدالت اجتماعی‌‌‌ باید بین شهروندان برقرار شود و توزیع درآمدها براساس نیازمندی‌‌‌ها انجام گیرد. مثلا قرار است در بودجه‌ریزی سال آینده، تخصیص آسفالت و بودجه هر منطقه بر اساس نیاز آن منطقه باشد که در این صورت تفاوت بودجه شهرداری‌‌‌های مناطق محروم و برخوردار شاید به دو برابر برسد.

شهردار تبریز با اشاره به طرح‌‌‌های کلان‌شهری همچون مترو تبریز نیز گفت: از این پس تمام طرح‌‌‌ها با در نظر گرفتن روزشمار شروع و اتمام طرح به مردم معرفی می‌شود و انتظار داریم که رسانه‌‌‌ها نیز این مطالبه را از ما داشته باشند که بر مبنای روزشمار طرح‌‌‌ها عملیاتی شوند. وی تامین اعتبار طرح‌‌‌های بزرگ شهری را مورد تاکید قرار داد و گفت: اتمام خط یک متروی تبریز، اعتباری بالغ بر ۱۱۰۰‌میلیارد تومانی لازم دارد که ۵۰۰‌میلیارد تومان آن از طریق اوراق قطار شهری در خرداد و بقیه از طریق مصوبات سفر ریاست جمهوری تامین می‌شود و با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های صورت گرفته تلاش می‌شود تا در طول یک و نیم سال آینده این خط به صورت کامل به اتمام برسد. هوشیار استفاده از ظرفیت بانوان و جوانان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: بخشی از همکاران ما را در شهرداری بانوان تشکیل می‌دهند و بدون شک در هفته‌‌‌های آینده شاهد حضور بانوان در پست‌‌‌های مدیریتی خواهید بود.