Untitled-1 copy

براساس گزارش شرکت تحلیلگر سفرهای هوایی فورواردکیز (Forwardkeys)، اروپا بهترین عملکرد را در روند بهبودی سه ماه چهارم 2022 از خود نشان داد و توانست خود را به 76 درصد از سطح پیش از کرونا در مدت مشابه 2019 برساند. این در حالی است که اروپا در حال حاضر با چالش‌‌های جدی همچون جنگ اوکراین، تورم، افزایش قیمت‌‌ها و هزینه‎های زندگی مواجه است اما شاهد آن هستیم که اروپا علاوه بر قدرت در ایجاد سفرهای فراآتلانتیک و انعطاف‌‌پذیری سفرهای درون اروپایی، با بازگشایی بازارهای کلیدی آسیایی نیز دلیلی برای خوش‌‌بینی محتاطانه برای بهبود سفرهای بین‌المللی به اروپا را به دست آورده‌است.

لغو اخیر محدودیت‌‌های سفر در هنگ‌کنگ و ژاپن بازگشت اتباع این کشورها از سفرهای بین‌المللی را آسان‌‌تر کرده است و در نتیجه اروپا قرار است از این موضوع بهره‌‌مند شود. اما با وجود این آسیا همچنان روند بهبودی در جهان را به تاخیر انداخته است که آن را می‌توان در سیاست‌‌ «کووید صفر» چین جست‌وجو کرد. نای دای، تحلیلگر بازار چین، براساس چشم‌‌اندازهایی که از فرصت‌‌های نوظهور در آسیا و اقیانوسیه به اشتراک می‌‌گذارد، معتقد است که به عنوان یکی از آخرین موانع اصلی برای بهبود کامل سفرهای جهانی، غیبت مداوم چین از بازار مسافرتی بین‌المللی باعث شده است که بسیاری از مقاصد با کمبود شدیدی در ورود گردشگران مواجه شوند.

با وجود اینکه سفرهای بین‌المللی به و از چین از زمان ظهور کووید-19 محدود شده بود، سفرهای داخلی برای مدتی مجاز بود و این امر نقش موثری در تاب‌‌آوری گردشگری در این کشور داشته است. با این حال، قرنطینه مداوم مراکز عمده جمعیتی، مانند شانگهای و چنگدو، به دنبال شیوع جدید ویروس کرونا، چشم‌‌انداز ناپایدار از سفرهای داخلی را ایجاد کرده است. هر زمانی که محدودیت‌‌ها برداشته می‌شوند، بهبود سریع اتفاق می‌‌افتد، اما با توجه به تغییرات مکرر و ناگهان در سیاستگذاری‌‌های کرونایی، هر قرنطینه تاثیر قابل‌‌توجهی بر تقاضا دارد.

با توجه به مشکلات پیش روی بازار مسافرتی داخلی چین و تاکید اخیر دولت مبنی بر اینکه رویکرد محتاطانه خود را در قبال کووید-19 حفظ خواهد کرد، شانس بازگشایی این کشور برای گردشگری بین‌المللی در کوتاه‌مدت اندک به نظر می‌‌رسد. با وجود این‌، سیاست‌های مشابه، از جمله ممنوعیت سفر، تا همین اواخر در سراسر آسیا و اقیانوسیه گسترده بود. اکنون که بیشتر منطقه بازگشایی شده است، جالب است که ببینیم آیا بازارهای محلی می‌توانند میزان کووید-19 را تحت کنترل داشته باشند یا خیر. اگر آنها بتوانند، ممکن است چین را تشویق کند که به تدریج در سال 2023 بازگشایی شود، زیرا زمانی که بقیه منطقه به حالت عادی بازگشتند، بسته نگه داشتن مرزها برای این کشور دشوارتر می‌شود. با این حال، حتی اگر چین در سال آینده بازگشایی شود، چالش‌‌های اقتصادی که در حال حاضر با آن مواجه است از جمله بحران بازار ملک و مسائل مربوط به همه‌‌گیری منجر به بهبود آهسته سفر، به ویژه در بخش مسافت‌‌های طولانی می‌شود.

برترین بازارهای خروجی آسیا-اقیانوسیه

تا زمانی که بازار سفرهای خارجی چین دوباره فعال شود، مقاصد منطقه‌‌ای که در سال‌های قبل از همه‌‌گیری به گردشگران چینی وابسته بودند، باید توجه خود را به بازارهای مهم دیگر معطوف کنند.

در میان پنج بازار خروجی برتر در آسیا و اقیانوسیه قبل از بحران جهانی کرونا، «هند» امید خاصی از خود نشان می‌دهد. اگرچه میزان گردشگران از هند به عنوان یک بازار بین‌المللی خروجی عمدتا ناشی از دیاسپورای مهم جهانی آن (جوامع دور از وطن، به پراکندگی، مهاجرت یا آوارگی گروهی از مردم اطلاق می‌شود که دور از خانه و کاشانه اصلی خویش زندگی می‌کنند و در دنیا پراکنده شده‌‌اند) است، جمعیت طبقه متوسط آن در حال افزایش است و در نتیجه تعداد مسافران تفریحی خارج از کشور در حال افزایش است.

علاوه بر این، در حالی که بازار سفرهای خارجی درون منطقه‌‌ای هند نسبتا کوچک است، در پنج سال قبل از همه‌‌گیری، 4/ 10درصد رشد بیشتری را نسبت به سایر بازارهای خروجی بزرگ آسیا اقیانوسیه چه بین‌المللی و چه درون‌منطقه‌‌ای تجربه کرده است. فورواردکیز انتظار دارد که اگر هند در حال حاضر به‌طور کامل بازگشایی شده است، توسعه آن به عنوان یک بازار خروجی بین‌منطقه‌‌ای تسریع شود. وضعیت اقتصادی نیز در تایلند در حال بهبود است و به ساکنان بیشتری اجازه می‌دهد تا به خارج از کشور سفر کنند و در نتیجه این کشور به بازار منبع ارزشمندی برای مقاصد منطقه‌‌ای تبدیل شود. در همین حال، ژاپن و کره جنوبی، دو بازار خروجی برتر در آسیا و اقیانوسیه (به استثنای چین) قبل از کووید-19، اخیرا برای سفر بازگشایی شده‌‌اند و انتظار می‌‌رود دوباره خود را به عنوان بازارهای منبع مهم بازگشایی کنند. اگرچه چین در روزهای اخیر اقدام به کاهش محدودیت‌‌ها و بازگشایی نسبی کرده است اما آنچه به‌‌نظر می‌‌رسد همچنان نیمه تعطیل بودن بازار گردشگری این کشور است، بنابراین، مقاصد منطقه‌‌ای باید با محیط جدید سازگار شوند، بازارها و مخاطبان سفر را شناسایی کنند تا شکاف ایجاد‌شده توسط چین را پر کنند و به سمت یک مدل گردشگری پایدار و بلندمدت پیش بروند.