افتتاح 44 طرح عمرانی در شهرک‌‌‌های صنعتی اصفهان

وی با اشاره به اینکه افتتاح این طرح‌‌‌ها در ۱۶ شهرستان استان  اصفهان خواهد بود، افزود: برای هر شهرک صنعتی طرح مرتبط با نیاز اساسی آن را تعریف کرده‌‌‌ایم. وی همچنین با اشاره به اینکه در سال‌جاری حدود ۱۶۰ واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته‌‌‌اند، گفت: در استان اصفهان ۸۰ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب وجود دارد که از این تعداد، ۷۶ شهرک و ناحیه به بهره‌‌‌برداری رسیده است. سواری افزود: مساحت کل شهرک‌‌‌های صنعتی استان بیش از ۱۲‌هزار هکتار است که حدود ۷‌هزار و ۵۰۰ هکتار زمین خالص صنعتی قابلیت واگذاری دارد. به گفته سواری، از مجموع زمین‌‌‌های خالص صنعتی حدود ۶‌هزار ۳۹۲ هکتار به حدود ۱۲‌هزار متقاضیان سرمایه‌گذاری در زمین‌‌‌های صنعتی واگذارشده و از این تعداد، حدود ۷‌هزار ۷۵ واحد آن به بهره‌‌‌برداری رسیده است.

وی در ادامه واگذاری واحدهای صنعتی و متقاضیان زمین را ‌‌‌بر اساس ضوابط زیست‌‌‌محیطی دانست و تاکید کرد : طی این مسیر منوط به دریافت تاییدیه‌‌‌های سازمان محیط‌زیست و سازمان غذا و دارو است، ضمن آنکه اولویت ما برای استقرار صنایع در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی، با شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان، توسعه واحدهای فعال و صادرات‌محور است که در این مورد نیز صنایع کم آب‌‌‌بر و غیر‌آلاینده از اولویت بیشتری برخوردار هستند. مدیرعامل شهرک‌‌‌های صنعتی و سازمان صنایع کوچک استان در ارتباط با اشتغال‌زایی در شهرک‌‌‌های صنعتی نیز گفت: در استان اصفهان ۱۲‌هزار زمین به صنایع کوچک واگذارشده که بیش از ۷‌هزار واحد آن به بهره‌‌‌برداری رسیده و برای بیش از ۱۵۰‌هزار نفر اشتغال ایجادشده است.

سواری در مورد رابطه مصرف آب و اشتغال در این شهرک‌‌‌ها افزود: ۷۹۸ لیتر آب برای ایجاد و استقرار واحدهای صنعتی اختصاص‌‌‌یافته است که به ازای مصرف هر لیتر آب برای ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی می‌شود. این میزان چهار برابر میانگین کشوری است که نشان از بهره‌‌‌وری آب توسط صنایع کوچک استان دارد. به گفته سواری، صنایع کوچک مورد بی‌‌‌مهری دستگاه‌‌‌های استان قرارگرفته‌‌‌اند؛ چراکه زیرمجموعه وزارت نیرو با شهرک‌‌‌های صنعتی برای تامین آب همکاری لازم را ندارند. در حالی که برای تامین آب واحدهای کوچک و متوسط نیازمند همکاری این دستگاه‌‌‌ها هستیم. همچنین در ارتباط با تامین گاز و برق این واحدها، باوجود همه تاکیدات بر ایجاد اشتغال و تولیدهای ملی، در تابستان محدودیت مصرف برق و در زمستان محدودیت مصرف گاز برای صنایع کوچک اعمال می‌شود.

مدیرعامل شهرک‌‌‌های صنعتی و سازمان صنایع کوچک استان تاکید کرد: صنایع به آلودگی هوا متهم می‌‌‌شوند، درصورتی‌‌‌که بر اساس آمار محیط ‌‌‌زیست کمتر از ۵/ ۱‌درصد آلایندگی موجود مربوط به صنایع کوچک است و اگر آلایندگی کل صنایع کوچک استان، جمع‌‌‌بندی شود از یک واحد صنعتی بزرگ، کمتر است.