آخر هفته با بوم‏‏‌گردی

در این گزارش پیشنهاد ما به شما سفری دو روزه به یک بوم‌‌‌گردی در استان محل اقامت‌‌‌ خودتان است‌‌‌، با این سفر علاوه بر آنکه دو روز سفر را تجربه کرده‌‌‌اید، ‌‌‌ باعث شده‌‌‌اید یک کسب و کار مرتبط با توسعه روستایی نیز تقویت شود. خوشبختانه تعداد فراوان بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها در استان‌‌‌‌‌‌های مختلف باعث می‌شود شما گزینه‌‌‌های متفاوت و متنوعی روی میز داشته باشید و بتوانید با توجه به سلیقه خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

این تعداد حتی در برخی استان‌‌‌ها، این امکان را به شما می‌دهد که خانه‌‌‌های روستایی در حاشیه کویر یا کوهستان را بتوانید در یک آخر هفته زمستانی برگزیده و با تنوع آب و هوایی منطقه خود بیشتر آشنا شوید. به عنوان مثال بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، در استان کرمان ۳۲۴، ‌‌‌ در استان فارس ۱۶۰، ‌‌‌ در استان اصفهان ۴۵۳، ‌‌‌ در استان سمنان ۹۰، ‌‌‌ در استان خراسان جنوبی ۶۶ و در استان آذربایجان شرقی ۲۲۸ اقامتگاه وجود دارد. استان‌‌‌های دیگر نیز بی‌‌‌نصیب از این مجموعه‌‌‌ها نیستند و انواع و اقسام این مجموعه‌‌‌ها با خدمات و قیمت‌های مختلف در آنها به چشم می‌‌‌خورد.

p18 copy

خراسان شمالی

نمونه این استان‌‌‌ها خراسان شمالی است‌‌‌، اگر قصد سفر به این استان را داشته باشید می‌توانید برای اقامت در یک مجموعه بوم‌‌‌گردی به ازای هر نفر یک شب بین 120 تا 400‌هزار تومان هزینه کنید. اقامتگاه‌‌‌های این استان به لحاظ ساختاری نیز بسیار متنوع هستند، از کلبه‌‌‌ها و خانه‌‌‌های کوچک روستایی تا عمارت‌‌‌هایی که ظرفیت بیش از 40 نفر را دارند.

خراسان جنوبی

در خراسان جنوبی اقامتگاه‌‌‌ها به لحاظ شکلی متنوع‌‌‌ترند، ‌‌‌ از آن رو که در این استان اقلیم‌‌‌های مختلف را می‌توان سراغ گرفت، حتی در مواردی به جای اقامتگاه، ‌‌‌ از چادر نیز برای پذیرایی و محل اسکان توریست‌‌‌ها بهره می‌‌‌گیرند. در این استان نیز قیمت‌ها بنا به شرایط مالی و سلیقه‌‌‌ای توریست‌‌‌ها تفاوت دارند. مشابه استان خراسان شمالی کمترین قیمت‌ها به ازای هر نفر 100‌هزار تومان است که با یک روند پلکانی به سمت بالا به عدد 300‌هزار تومان به ازای هر نفر می‌‌‌رسد. برخی از این اقامتگاه‌‌‌‌‌‌ها خانه‌‌‌هایی شبیه به کاروانسراها با حیاطی در میانه آن هستند، ‌‌‌ برخی از آنها نیز محل‌‌‌های اقامتی مشابه خانه‌‌‌های میمند را به ذهن می‌‌‌آورد.

کرمان

کرمان از استان‌‌‌های توریستی در ایران است‌‌‌، کویر لوت در کنار انواع و اقسام ارگ‌‌‌ها و قلعه‌‌‌ها و باغ‌‌‌های ایرانی در کنار وسعت بالای این استان، باعث می‌شود یک سفر درون استانی نیز به اندازه یک سفر به شهر و روستاهای دور از جذابیت برخوردار باشد. در کرمان که جزو استان‌‌‌‌‌‌های با تعداد فراوان اقامتگاه بوم‌‌‌گردی است می‌توانید گزینه‌‌‌های متعددی از قبیل اکوکمپ، هتل کپری، ‌‌‌ خانه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی روستایی با ظرفیت حداقلی یا اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی با ظرفیت بالا را نیز تجربه کنید. این موضوع به سلیقه یا مبلغی برمی‌‌‌گردد که برای هزینه سفر خود در نظر گرفته‌‌‌اید که بین 130‌هزار تومان به ازای هر نفر یا اتاق‌‌‌های دو نفره با هزینه یک میلیون و 100‌هزار تومان می‌شود.

سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان از دیگر استان‌‌‌هایی است که بوم‌‌‌گردی در آنجا توانسته است، ‌‌‌ مشکل کمبود هتل و محل‌‌‌های اقامت را جبران کرده و در کنار آن به تعامل میان گردشگران و جامعه محلی منجر شود. در این استان نیز کمترین هزینه برای اقامت توریست‌‌‌ها 130‌هزار تومان است و تا 350‌هزار تومان افزایش می‌‌‌یابد.

بوشهر

بوشهر مانند سیستان و بلوچستان استانی ساحلی است‌‌‌، بنابراین در این استان کسانی که در منطقه ساحلی زندگی می‌کنند می‌توانند مشابه چابهار‌‌‌، در این ایام سفر مناطق بالاتر را در برنامه‌‌‌شان قرار دهند و در مقابل آنها که در شمال استان زندگی می‌کنند، ‌‌‌ در این تعطیلات به سمت جنوب سفر کنند تا بتوانند یک سفر به سواحل جنوب را تجربه کنند. در استان بوشهر گزینه‌‌‌های سفر اقامتگاهی از 110‌هزار تومان شروع می‌شود و یک میلیون و 100‌هزار تومان به ازای هر نفر یا یک اتاق دو تخته به قیمت 2میلیون و 200‌هزار تومان نیز می‌‌‌رسد. در بوشهر گزینه‌‌‌های اقامتی مختلفی را شاهدیم که شامل اقامتگاه‌های ساحلی در کنار خانه‌های تاریخی می‌شود. حضور منطقه صنعتی عسلویه و... باعث شده است قیمت‌ها نیز در این استان تفاوت‌‌‌های بیشتری را تجربه کند.