«سفیر فناوری» از اصفهان

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» از اصفهان، محمدعلی زلفی‌گل در مراسم تکریم و معارفه رئیس سابق و جدید شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، تصریح کرد: فروش منابع و معادن کشور نظیر نفت خام بدون اینکه ارزش‌‌‌افزوده‌‌‌ای در آنها ایجاد کنیم و به آیندگان تحویل دهیم، ظلم به آیندگان این سرزمین است. زمانی می‌توانیم بگوییم مقوله توسعه پایدار در کشور مورد توجه قرار گرفته است که خام‌‌‌فروشی نکنیم. وی ادامه داد: اگر نتوانیم استعداد‌‌‌های جوانان را شکوفا کنیم، به‌‌‌نوعی خام‌فروشی منابع انسانی کرده‌‌‌ایم.

وزیر علوم با تقدیر از همه موثران عرصه علم، فناوری و نوآوری اظهار کرد: پیش‌تر در مقاله‌‌‌ای اعلام کردم که دهه چهارم انقلاب باید توجه ویژه‌‌‌ای به تولید ثروت از دانش به‌‌‌وسیله پارک‌‌‌های علم و فناوری داشته باشد. باید خدا را شاکر بود که در دهه پنجم انقلاب اسلامی موضوع رونق تولید بر اساس توسعه دانش‌‌‌بنیان مطرح ‌‌‌شده و تولید ارزش از دانش مورد توجه قرارگرفته است. وی تصریح کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان امروز الگویی برای کل کشور محسوب می‌شود از این رو لازم است قدردان همه روسای سابق دانشگاه صنعتی اصفهان و همچنین ادوار مختلف شهرک باشیم. درنتیجه اقدامات انجام‌‌‌شده طی سال‌های اخیر است که امروز به وجود شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و رتبه اول تولید علم در منطقه می‌‌‌بالیم.

تحقق واقعی «توسعه پایدار»

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با تاکید بر اینکه مقوله توسعه پایدار در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به معنی واقعی شکل‌‌‌گرفته است، گفت: توسعه پایدار سه اصل اساسی دارد؛ سرمایه‌‌‌های مادی نباید دچار افت بها شود؛ به محیط‌‌‌زیست آسیبی وارد نشود و نسل‌‌‌های آینده دچار مشکل نباشند. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به این منظور موفق شده یک فضای بایر را به یک محیط پویا تبدیل کند. وی درادامه با بیان اینکه امروز ظرفیت‌‌‌های جدیدی در اختیار حوزه علوم و فناوری کشور است، گفت: قانون جهش تولید دانش‌‌‌بنیان یک قانون مترقی با ظرفیت‌‌‌های بالاست که خوشبختانه در دوره جدید مدیریت در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به ‌‌‌خوبی مورد توجه قرار گرفته است. در نتیجه تعامل خوب رئیس جدید شهرک، نخستین شمع بهره‌‌‌برداری از این ظرفیت روشن‌‌‌ شده و قراردادی به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان به ارمغان آمده است.  زلفی‌‌‌گل خاطرنشان کرد: نظر به اهمیت اقدام انجام‌‌‌شده توسط رئیس جدید شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و به‌‌‌منظور قدردانی از زحمات وی، یک‌‌‌ پایه ارتقای درجه هیات‌‌‌علمی به ایشان تقدیم شد.

«سفیر فناوری»؛ برای توسعه زیست‌‌‌بوم فناوری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اقدام شهرک در اجرای طرح «سفیر فناوری» اقدامی بسیار ارزشمند است که بر اساس آن دبیران انجمن‌‌‌های علمی دانشجویی با ظرفیت‌‌‌های شهرک آشنا می‌‌‌شوند و سپس با برقراری ارتباط موثر با دانشجویان، آنها را بیش‌‌‌ازپیش با ظرفیت‌‌‌های فناوری آشنا خواهند کرد. زلفی‌‌‌گل افزود: در یک سال و نیم گذشته با تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف، برنامه‌‌‌های خوبی برای ترویج علم طراحی و اجرا شده است. طرح پسادکتری فناوری، تور فناوری، سفیر فناوری و امریه فناوری از این طرح‌‌‌هاست که نشان می‌دهد یک جامعه عاقل علاوه بر تولید علم باید آن را ترویج دهد و دانش تخصصی را برای اقشار مختلف جامعه بیان کند. این بخش باید بیش‌‌‌ازپیش مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: طرح راهیان پیشرفت و اقداماتی از این ‌‌‌دست که در راستای ترویج فناوری و نوآوری است، باعث می‌شود روحیه و احساس مردم نسبت به زمینه فناوری متفاوت باشد. باید توجه داشت که تبدیل علوم به فنون نیازمند راهکارهای متفاوت و اختصاصی است و وزارت عتف  (علوم،تحقیقات وفناوری) باید به همه این جنبه‌‌‌ها توجه داشته باشد.

توجه به سرمایه‌گذاری برای توسعه فناوری‌‌‌های نرم در اصفهان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره به لزوم هم‌‌‌افزایی در حوزه تصمیم‌گیری اظهار کرد: بهتر است افرادی همچون روسای سابق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که سابقه مدیریت در حوزه فناوری و نوآوری دارند، در یک اتاق فکری دورهم جمع شوند و راهکارها، پیشنهاد‌‌‌ها و انتقادهای خود را به تیم مدیریتی جدید انتقال دهند. زلفی‌‌‌گل خاطرنشان کرد: استان اصفهان ظرفیت‌‌‌های خوبی دارد که باید به نحو احسن از آن استفاده کرد. اگرچه فناوری‌‌‌‌‌‌های سخت هم دارای اهمیت است اما نباید از توسعه فناوری‌‌‌های نرم غافل شد. لازم است در دوره جدید به فناوری‌‌‌های نرم توجه ویژه‌‌‌ای داشته باشیم و برای توسعه شایسته آن برنامه‌‌‌ریزی کنیم.

وجود شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در شهرک امیدآفرین است

در بخش دیگری از این مراسم قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با اشاره به اخلاق حرفه‌‌‌ای و دغدغه‌‌‌مند روسای گذشته شهرک اظهار کرد: این شهرک به‌‌‌رغم چالش‌‌‌های بسیار توانسته پیشرفت قابل‌‌‌توجهی داشته باشد. وجود شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و فناور در این شهرک بسیار امیدآفرین است. ازآنجا که پارک‌‌‌های علم و فناوری مولود انقلاب هستند، اثربخشی خوبی دارند از این رو می‌توان گفت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان امروز سرمایه اجتماعی بسیار بالایی در اختیار دارد که باید به آن توجه شود. وی افزود: بر اساس حکم وزیر عتف، توسعه زیست‌‌‌بوم فناوری یکی از ماموریت‌‌‌هایی است که در مدت‌‌‌زمان سکان‌‌‌داری پیش رو بر عهده‌‌‌ دارم. امیدوارم به نحو شایسته بتوانیم ماموریت خود را در عرصه فناوری و نوآوری به انجام برسانیم.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در ادامه با اشاره به تلاش‌‌‌های زنده‌‌‌یاد محمود شیخ زین‌‌‌الدین، رئیس اسبق شهرک، خاطرنشان کرد: وجود فناوری‌‌‌های صنعت‌‌‌ساز مرهون تلاش‌‌‌های این زنده‌‌‌یاد است که همواره در حافظه تاریخ شهرک باقی خواهد ماند. جعفر قیصری، رئیس سابق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این رویداد گفت: بهبود فرآیندهای سازمانی، توجه به سرمایه‌‌‌های انسانی شهرک، گسترش فروش شرکت‌های عضو شهرک و توجه به صادرات محصولات فناورانه ازجمله نکات مهمی است که در دوران مسوولیت خود به آن توجه کردم. وی افزود: ارتباط موثر با دانشگاه‌‌‌های استان و ایجاد درآمدهای اختصاصی به‌‌‌منظور توسعه اکوسیستم فناوری در راستای انگیزه‌‌‌بخشی به جوانان یکی از رویکردهای مهمی است که به آن توجه شده و باید همچنان مورد توجه قرار گیرد.

در بخش پایانی این رویداد نیز علاوه بر راه‌‌‌اندازی رسمی حوزه فناوری‌‌‌های فرهنگی، نرم و صنایع خلاق در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، پوستر هفدهمین دوره جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی که در اردیبهشت‌‌‌ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد، به دستان وزیر عتف رونمایی و رسانه‌‌‌ای شد و از روسای ادوار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تجلیل به عمل آمد. بر اساس این گزارش، در ابتدای این مراسم نخستین نمایشگاه دائمی «راهیان پیشرفت» با محور فناوری در سالن سروش شهرک توسط وزیر افتتاح شد. این نمایشگاه تخصصی دانش‌‌‌آموزی که در راستای تحقق جهاد تبیین مورد تاکید مقام معظم رهبری و دستور صریح رئیس‌‌‌جمهور برپا شده، به‌‌‌صورت راوی‌محور و با استفاده از ابزارهای مختلف و اثرگذار اقناع رسانه‌‌‌ای در تلاش است تا این قشر مهم جامعه را به‌‌‌صورت موثر با اکوسیستم و محصولات فناوری، پارک‌‌‌ها و مراکز علمی و فناوری آشنا کند.