اموال مازاد یزد در خدمت نیمه‌ تمام‏‏‌ها

محمد دهقان‌منشادی با تبیین سیاست دولت در خصوص مولدسازی دارایی‌‌‌ها افزود: کل اعتبارات حاصل از فروش اموال مازاد برای تکمیل طرح‌‌‌های عمرانی نیمه‌‌‌تمام هزینه می‌شود. وی نبود اطلاعات کامل از دارایی‌‌‌های دولت، نبود معیار تشخیص دارایی‌‌‌های مازاد، خام‌‌‌فروشی دارایی‌‌‌ها، بی‌‌‌توجهی به‌سازوکار بازار، عدم‌تنوع در شیوه مولدسازی، عدم‌بهره‌گیری از ابزارهای نوین و پرونده حقوقی مترتب بر دارایی‌‌‌ها را از چالش‌‌‌های فراروی مولدسازی برشمرد و افزایش عرضه زمین، کاهش دارایی‌‌‌های منجمد، بهره‌وری و کارآیی بیشتر از دارایی‌‌‌های ثابت، افزایش نقدینگی شرکت‌ها و تامین غیرتورمی کسری بودجه، تامین فرصت فراگیر مصون ماندن مردم از تورم و گسترش مالکیت عمومی مردم را از اهداف اجرای این طرح دانست.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد با بیان اینکه تمام دستگاه‌‌‌ها، سازمان‌ها و واحدهایی که عناوین دولتی و وابسته دولت دارند، مشمول اجرای این طرح هستند، گفت: وزارت اقتصاد به عنوان دبیر هیات، مجری شناسایی، واگذاری و فروش و مولدسازی اموال به منظور مدیریت هرچه بهتر طرح‌‌‌های نیمه‌‌‌تمام عمرانی و قراردادهای مشارکت و سرمایه‌گذاری است. دهقان‌منشادی ادامه داد: شناسایی کامل اموال غیرمنقول دولت و تعیین‌تکلیف آنها، تصویب اموال غیرمنقول مازاد و تعیین‌تکلیف طرح‌‌‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌‌‌ای از وظایف هیات مولدسازی است. به گفته وی، عواید حاصل از واگذاری اموال غیرمنقول و طرح‌‌‌های عمرانی نیمه تمام به خزانه واریز خواهد شد و نیمی از مبالغ واریزی به خزانه، بلافاصله به حساب تملک دارایی‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای دستگاه اجرایی مربوطه ستادی و استانی واریز می‌شود. دبیر هیات مولدسازی استان یزد خاطرنشان کرد: ۱۰۰درصد مبلغ واریز به خزانه از محل واگذاری دارایی‌‌‌های وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان و همچنین شرکت‌های دولتی بلافاصله به حساب تملک دارایی‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای وزارتخانه مربوطه واریز و در محلات و مناطق محروم سرمایه‌گذاری می‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه حدود یک‌درصد عواید حاصل از فروش یا مولدسازی برای انجام تبلیغات و فرهنگ‌‌‌سازی هزینه می‌شود، یادآور شد: این اطلاع‌‌‌رسانی از طریق صدا و سیما، شهرداری‌‌‌ها، رسانه‌‌‌های عمومی و سایر ابزارهای اطلاع‌‌‌رسانی انجام می‌شود. وی گفت: ۱۷ دستگاه اجرایی استان متقاضی فروش اموال مازاد هستند و ۴۸ ملک در برنامه فروش قرار دارد که ۲۵ ملک آن تاکنون فروش رفته و ۶ ملک آن مربوط به سال گذشته است. ابتدای اسفندماه سال گذشته نیز استاندار یزد گفته بود که بیش از ۲‌هزار طرح خرد، متوسط و کلان اقتصادی نیمه‌‌‌تمام با پیشرفت ۳۰‌درصد در استان در انتظار تامین مالی است و باید با استفاده از روش‌های نوین تامین مالی طرح‌‌‌های عمرانی و اقتصادی و عدم‌اتکای صرف به منابع بانکی این طرح‌ها به اتمام برسد. مهران فاطمی یکی از مهم‌ترین مسائل واحدهای تولیدی راکد استان را کمبود نقدینگی اعلام کرد و گفت: یکی از راه‌‌‌های خروج این واحدها از حالت رکود، استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی است.

درباره وضعیت طرح‌‌‌های نیمه‌‌‌تمام و اعتبار موردنیاز برای تکمیل آنها نیز رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی یزد با بیان اینکه برای تکمیل و بهره‌‌‌برداری طرح‎های نیمه تمام استان، اعتباری بالغ بر ۷۰‌هزار میلیارد تومان نیاز است، گفت: برنامه‌‌‌ریزی و اولویت‌‌‌بندی طرح‌‌‌ها در هرسال برای بهره‌‌‌برداری طرح‌‌‌های با پیشرفت بالا و مهم از سوی دستگاه‌های مختلف ضروری است. مجید دهقانی‌‌‌زاده افزود: قرار است برای تمرکز بیشتر اعتبارات عمرانی و سایر منابع در اختیار استان برای اتمام طرح‌‌‌های نیمه‌‌‌تمام، تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای با فرمانداران بسته شود. وی اظهار کرد: باید با توجه به حجم تخصیص اعتبارات عمرانی با تمرکز و برنامه‌‌‌ریزی در هرسال، تعداد مشخصی از طرح‌‌‌های نیمه تمام و اولویت‌‌‌دار استان به بهره‌‌‌برداری برسد تا مردم شاهد خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی یزد خاطرنشان کرد : سال ۱۴۰۱ با وجود تنگناهای مالی پیش روی دولت و سیاست‌‌‌های انقباضی در راستای کاهش تورم، مجموع منابع دریافتی در حوزه تملک دارایی‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای استان قابل ملاحظه بوده است. به گفته دهقانی‌‌‌زاده، در مجموع در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲‌هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار به غیر از اعتبارات ملی دستگاه‌‌‌های اجرایی از محل اعتبارات استانی، سفر ریاست جمهور، متوازن بند (د) تبصره ۱۱ و محرومیت‌‌‌زدایی به استان اختصاص یافت.