وی گفت: پراکنش نامناسب بارش‌‌‌ها در طول سال زراعی بیش از کم‌بارشی‌ها به عنوان یکی از عوامل جدی بروز خشکسالی‌‌‌های اخیر مطرح است به گونه‌‌‌ای که در استان همدان تنها سه ماه بارندگی داشتیم و ماه‌‌‌های خشک سال از ۶ به ۹ ماه افزایش داشته است که این وضعیت بیانگر آن است که نمی‌توان مانند گذشته از زمین استفاده کرد. وی یادآور شد: مصرف نابهنجار انرژی باعث تغییرات اقلیمی و آب وهوایی شده که تاثیرات منفی برای زمین به همراه داشته است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: برخلاف نظر و تصور مردم مرتع زمین قابل واگذاری نیست. مرتع بهترین امکان و ظرفیت برای حفظ آب، خاک، پوشش گیاهی و پیشگیری از بروز گردوغبار است. خزائی با اشاره به اینکه متوسط بارش طولانی‌مدت استان باید بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ میلی‌متر باشد، افزود: اما در یک دهه اخیر به علت خشکسالی شاهد بارندگی با پراکنش مناسب نیستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ شاهد ترسالی بوده‌‌‌‌‌‌ایم به گونه‌‌‌ای که در ۲۴ ساعت بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم که با وجود مضرات اما سیل بهتر از خشکسالی است. خزائی ادامه داد: ایجاد رطوبت برای رشد و تقویت پوشش لازم است بنابراین در حوزه منابع طبیعی که به طور کامل نیازمند بارندگی است حتی کمترین بارش هم مفید است به طوری که هر بارشی که روی چمن انجام شود صد درصد توسط خاک جذب می‌شود. وی گفت: استان همدان دارای چهار حوضه آبریز قره چای، گاماسیاب، سفید‌رود و گاورود است که آب همه این حوضه به خارج از استان می‌رود و آب از هیچ حوضه آبخیزی وارد استان نمی‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: حوضه آبریز قره چای ۵۸‌درصد استان را در بر می‌گیرد و بعد از خروج از استان وارد سد ساوه می‌شود همچنین گاماسیاب نهاوند ۷/ ۱۶‌درصد استان یعنی نهاوند، ملایر و بخشی از تویسرکان را در بر می‌گیرد که به کرخه می‌ریزد. خزائی اظهار کرد: حوضه آبریز سفید‌رود کبودرآهنگ نیز به دریای خزر ختم می‌شود همچنین ۶/ ۰‌درصد مساحت استان را گاورود اسدآباد در‌بر می‌گیرد که پس از عبور از کرمانشاه و کردستان به دربندخان عراق می‌‌‌ریزد.