تولید 500‌هزار اصله نهال برای کشت در همدان

اسفندیار خزایی افزود: همدان از استان‌های کم‌جنگل در کشور است و نیاز است در استان اهتمام ویژه‌‌‌ای در زمینه درخت‌‌‌کاری صورت بگیرد. برای این موضوع یک کمیته علمی به ریاست مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ایجاد شده است و به این منظور دانشگاه، کمیته فنی و نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه جلسات متعدد برگزار می‌کنند. خزایی در گفت‌وگو با نشریه چشم‌‌‌انداز همدان گفت: در اجرای این طرح گونه‌‌‌های سازگار با استان شناسایی و مشخص شدند و نهالستان‌هایی که در گذشته غیرفعال بوده فعال شده است. ظرفیت شهرداری‌ها و همچنین معادن و بخش‌های مردمی نیز برای تولید نهال به کار گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح در استان ۵۰۰هزار اصله نهال توسط بخش خصوصی از گونه‌‌‌های مختلف تولید شده و ۲ میلیون و ۵۰۰‌هزار اصله نهال نیز برای کشت هدف‌گذاری شده، افزود: اکنون با آمارهایی که گرفتیم حدود ۲ میلیون اصله نهال شاداب داریم که در حال عملیات داشت و مراقبت‌‌‌های خاص خودش است تا تبدیل به نهال شود و در فصل مناسب کشت شود. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در ادامه گفت: تولید نهال در استان همدان با همکاری یکی از گلخانه‌‌‌هایی که در راستای مسوولیت‌های اجتماعی کمک می‌کند، شروع شده و ۱۰۰‌هزار اصله نهال نشاء نیز تولید شده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه باید سالی ۳ میلیون اصله نهال تولید کنیم و این با همت مردم و منابع طبیعی صورت خواهد گرفت، افزود: جانمایی عرصه‌‌‌ها صورت گرفته که شامل سه بخش است. مشارکت‌‌‌های مردمی در گونه‌‌‌های چوب ده مثل صنوبر که عرصه‌ها مشخص و ارائه شده و اگر تغییراتی در فصل کشت داشته باشد تطبیق خواهد شد و نهال به موقع رایگان تحویل مردم خواهد شد.

خزایی گفت: بخش دوم شامل فضای سبز است که با مشارکت اداره‌‌‌ها، ارگان‌ها و شهرداری‌ها صورت می‌گیرد. گونه‌‌‌های این چنینی هم در نهالستان تولید شده و بخشی نیز با همکاری شهرداری‌های استان صورت می‌گیرد. در این بخش جانمایی‌‌‌ها را از شهرداری‌ها خواهیم گرفت. وی افزود: سومین بخش شامل جنگل‌کاری و غنی‌‌‌سازی و توسعه جنگل است. در جنگل‌‌‌هایی که در استان داریم و دارای تاج پوشش پایین هستند ما باید ارتقای تاج پوشش تراکم توده‌ای را داشته باشیم و اگر در بحث نهال کمبودی ایجاد بشود قطعا با بذرکاری آن را جبران خواهیم کرد. وی ادامه داد: تلاش می‌‌‌کنیم در اجرای این طرح بیش از تعهدات خود عمل کنیم.