بانک مسکن در آذربایجان شرقی ۸۰۰میلیارد تومان معوقه دارد

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مردم مربوط به بازپرداخت ۱۵۰ میلیون تومانی است که توسط دولت تقبل شده است، گفت: برای آن هیچ نرخ سودی وجود ندارد ولی باید در پایان قرارداد مشارکت و تحویل مسکن، به صورت نقدی تسویه شود. جمالوندی با بیان اینکه عده‌‌‌ای از مردم در این مورد به مشکل برمی‌‌‌خوردند زیرا معمولا نقدینگی در دست مردم در اواخر پروژه‌‌‌ها کم است، اظهار کرد: برای رفع این مورد که در دست دولت است، درخواست کردیم تا قسط‌بندی انجام شود. وی با اعلام اینکه تاکنون تسهیلات بافت فرسوده برای یک‌هزار و ۵۲۴ واحد در استان پرداخت شده است، تاکید کرد: امسال نگاه ویژه‌‌‌ای روی بافت فرسوده داریم و با توجه به اینکه بافت فرسوده نیاز به تامین زیرساختی ندارد، در بودجه سال ۱۴۰۲ سعی می‌‌‌کنیم با قدرت بیشتری وارد میدان شویم.

جمالوندی در خصوص وام قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری نیز گفت: بانک مرکزی برای پرداخت این وام‌‌‌ها به تازگی محدودیتی اعمال کرده که بر این اساس، به میزان ۱۰۰‌درصد حساب‌‌‌های قرض‌الحسنه و ۵۰‌درصد حساب‌‌‌های جاری می‌توان تسهیلات قرض‌‌‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد. وی با بیان اینکه گاه مردم از صف‌‌‌های طولانی پرداخت وام گلایه دارند، خاطرنشان کرد: هرچقدر سپرده‌گذاری مردم در حساب‌‌‌های قرض‌الحسنه بیشتر باشد، دست بانک‌ها در پرداخت این نوع وام بیشتر خواهد بود. وی در این راستا از صاحبان صنایع استان دعوت کرد حساب‌‌‌های خود را به قرض‌‌‌الحسنه انتقال دهند تا دست بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات باز شود.

جمالوندی با اشاره به برخی مشکلات در برخورد بانک‌ها با متقاضیان وام، گفت: برخورد سلیقه‌‌‌ای در تعداد ضامن وام بانک‌ها قبلا وجود داشت ولی بانک مسکن بخشنامه‌‌‌ای ارائه داده که همه شعب بانک ملزم به عمل به آن هستند و آن هم ملاک عمل بودن تعداد ضامن بر اساس اعتبارسنجی است. وی اظهار کرد: بر این اساس اگر ریسک اعتباری فرد متقاضی پایین باشد، حتی از او ضامن هم درخواست نمی‌‌‌کنیم. جمالوندی همچنین از برنامه‌‌‌ریزی بانک مسکن استان برای اجرای مسوولیت‌‌‌های اجتماعی ازقبیل مدرسه‌سازی و آبرسانی به روستاها در سال‌جاری خبر داد.