وجود 2300 واحد تولیدی فعال در استان یزد

رئیس اتاق بازرگانی یزد با تاکید بر لزوم تقویت ظرفیت‌‌‌های صادراتی استان تصریح کرد‌: اکنون یزد هشتمین استان صادر‌کننده کشور است و از سوی دیگر هجدهمین استان کشور در بخش واردات محسوب می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی یزد در ادامه با بیان اینکه برخی قوانین در کشور مانع تولید می‌‌‌شوند از جمله قوانین مربوط به ترخیص گمرکی و حمایت‌‌‌های بانکی که باید برطرف شوند، خاطرنشان کرد: در این زمینه ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه‌، ابزاری موثر برای تسهیل شرایط تولید و ترخیص کالاهای وارداتی از گمرکات است. در آخرین انتخابات صنفی این اتاق در رسته بازرگانی، غضنفر امیرجلیلی، علی‌‌‌اصغر بیگی‌یزدی، محمدحسین چشم‌‌‌براه، مجتبی دستمالچیان و احمد عشقان‌‌‌ملک موفق به کسب اکثریت آرا شدند. در رسته صنعت نیز محمدتقی خالقیه، محمدرضا داد، محمد‌حسن شیشه‌‌‌بری، عباسعلی متوسلیان و سید‌امیرحمزه موسوی موفق شدند آرای فعالان اقتصادی را برای راهیابی به پارلمان بخش خصوصی کسب کنند.

همچنین در رسته کشاورزی نیز اصغر آقا‌نبیل، حسین پهلوان‌پور و علیرضا وطن‌دوست و در رسته معدن حمیدرضا شرافت و علی فرشاد‌پور موفق به کسب اکثریت آرا شدند. در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی یزد، ۳۷ نفر کاندید شده بودند و ۷۴۹ نفر از ۱۲۲۹ نفر عضو اتاق واجد شرایط حضور در انتخابات بودند. مدیرکل گمرک استان یزد چندی قبل در خصوص وضعیت صادرات استان و درآمدهای این بخش گفته بود که ۱۳۰ میلیارد تومان دریافت نقدی گمرک یزد به خزانه واریز شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۶‌درصد رشد یافته است. محمدحسین سلمانی افزود: گمرک یزد همچنین برای جبران کمبود نقدینگی و کمک به واحد‌‌‌های تولیدی، فعالان اقتصادی مجاز و شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان و نوآور بیش از ۱۶۵ میلیارد تومان ضمانت‌نامه بانکی به جای وجه نقد از واردکنندگان دریافت کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین در این مدت بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد‌‌‌های استانی در گمرک یزد وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۲۷‌درصد رشد دارد. مدیرکل گمرک استان یزد گفت: مجموع درآمد‌‌‌های گمرک یزد، ازابتدای امسال تاکنون به ۲۹۵ میلیارد تومان رسید که شامل ۱۳۰ میلیارد تومان وجه نقد و ۱۶۵ میلیارد تومان ضمانت‌‌‌نامه بانکی است. به گفته وی، درآمد‌‌‌های وصولی گمرک یزد، از ابتدای سال‌جاری تاکنون در ۱۹ ردیف درآمدی شامل حقوق ورودی کالاها، مالیات و عوارض گمرکی وصول شده است.