p18 copy

ایالات متحده در صدر جهان

تغییرات قابل‌توجهی در رتبه‌‌‌بندی مقاصد گردشگرپذیر و گردشگرفرست در جهان پساکرونا ایجاد شده است که بر اساس آن، در رتبه‌‌‌بندی پربازدیدترین مقاصد کشور‌‌‌ها، باتوجه به سهم رزرو پروازهای برنامه‌‌‌ریزی‌شده، ایالات متحده آمریکا با اختلاف قابل‌توجهی در صدر فهرست قرار گرفت و 11‌درصد از کل بازدیدکنندگان بین‌المللی را در تابستان امسال (اول ژوئیه تا 31 اوت) جذب کرد. پس از آن اسپانیا، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، فرانسه، مکزیک، آلمان، کانادا و ترکیه قرار دارند. ژاپن با 570درصد بیشترین میزان رشد را در مقایسه با سال 2022 تجربه کرد و توانست تقریبا خود را به سطح 2019 نزدیک کند و تنها 31درصد کمتر از سطح پیش از همه‌گیری باشد. ایالات متحده آمریکا حتی در سفرهای خارجی تسلط بیشتری داشت و توانست جایگزین چین در پساکرونا شود.

از نظر بازارهای مبدأ، ایالات متحده با سهم 18درصدی از رزرو پروازهای برنامه‌‌‌ریزی‌شده در رتبه اول قرار گرفت. پس از آن آلمان، بریتانیا، کانادا، فرانسه، کره‌جنوبی، چین، ژاپن، اسپانیا و ایتالیا قرار دارند. تا پیش از همه‌گیری کرونا در سال 2019، چین با 157 میلیون گردشگر بیشترین میزان گردشگران بین‌الملل را به خود اختصاص داده بود، اما پس از همه‌گیری تا اواخر سال 2022 تمامی درهای خود برای سفرهای خارجی را بسته و تقریبا میزان گردشگران چینی در جهان به صفر رسیده بود. اما در سال 2023 با بازگشایی دروازه‌‌‌های خود گردشگران چینی مجددا به صنعت توریسم بین‌المللی بازگشتند و توانست به رشد 8219درصدی در مقایسه با سال 2022 برسد. هرچند هنوز 67درصد کمتر از سطح 2019 باقی مانده است.

ریکاوری تکه‌تکه سفرها

برای اکثر کشورها، سفرها نسبت به سال گذشته با افزایش دو‌رقمی همراه بود، اما حجم سفرها هنوز به سطح قبل از همه‌گیری نرسیده است. نگاهی دقیق‌‌‌تر به بازارهای سنتی سفرهای خارجی جهان، ماهیت ناهموار این بهبود را نشان می‌دهد. ایالات متحده نسبت به سال گذشته 17‌درصد رشد و نسبت به سال 2019 فقط یک‌درصد کاهش داشته است. با این حال، سایر بازارهای منبع سنتی بزرگ بسیار دورتر از سطح 2019 بودند، آلمان 21‌درصد کاهش نسبت به سطوح قبل از همه‌گیری، انگلستان 20‌درصد کاهش، فرانسه 17‌درصد کاهش، کره‌جنوبی 28 درصد، چین 67‌درصد کاهش، ژاپن 53‌درصد کاهش و ایتالیا 24‌درصد کاهش را همچنان تجربه کرده‌‌‌اند.

خاور دور در حال رشد

همچنین تفاوت در حجم سفرها نسبت به سال گذشته قابل‌توجه است که نشان می‌دهد، خاور دور تا چه اندازه در قرنطینه بود؛ اما اکنون در حال افزایش است و هر سه کشور آسیایی در 10 بازار اصلی قرار دارند. بر اساس این گزارش، کره‌جنوبی، چین و ژاپن در مقایسه با سال 2022 حداقل نرخ رشد سه‌رقمی از خود نشان می‌دهند. در حالی که بازار سفرهای خارجی چین در میان کندترین بازارها بوده که بهبود یافته است، اما به لطف بزرگی خود همچنان در رتبه هفتم قرار دارد. این در حالی است که چین تا پیش از همه‌گیری کرونا رتبه اول گردشگرفرست‌‌‌ترین کشور جهان را به خود اختصاص داده بود.

 انعطاف‌‌‌پذیری مقاصد ساحلی کلاسیک برای سفر و گردشگری

با نگاهی به مقاصدی که در مقایسه با سطوح سال 2019 بهترین عملکرد را داشته‌‌‌اند، کشورهایی که به خاطر سواحل و آب‌‌‌های گرم خود مشهور هستند، در این فهرست قرار دارند. 10 مقصد برتر همگی از تابستان 2019 فراتر رفتند و بیشتر آنها نسبت به سال گذشته رشد قوی داشته‌‌‌اند. کاستاریکا با رشد 19 درصدی نسبت به سال 2019 و رشد 15 درصدی نسبت به سال 2022 در صدر این فهرست قرار دارد. پس از آن جمهوری دومینیکن، کلمبیا، جامائیکا، پورتوریکو، آرژانتین، یونان، تانزانیا، باهاما و مکزیک قرار دارند. در طول همه‌گیری، ثابت شد که سفرهای تفریحی به مقاصد ساحلی انعطاف‌‌‌پذیرترین هستند؛ زیرا بسیاری از اقتصادهای بسیار وابسته به گردشگری در دریای کارائیب و خلیج مکزیک سخت تلاش می‌کنند تا مرزهای خود را باز نگه دارند و گردشگران وارد شوند و قطعا تلاش آنها نتیجه داده است. همین امر در مورد یونان، پرتغال و امارات نیز صادق است.

تاثیر محدود موج گرما بر گردشگری

در حالی که دمای غیرمعمول بالا و شیوع آتش‌سوزی در یونان و پرتغال تاثیر بسیار قابل‌توجهی بر صفحه‌‌‌های تلویزیون و فضای مجازی گذاشت، آنها تنها تاثیر محدودی بر گردشگری گذاشتند، زیرا بیشتر مسافران از قبل رزرو کرده بودند. موجی از لغو پروازها رزرو را تحت‌تاثیر قرار داد، اما رزرو پروازها در عرض چند هفته به سطح عادی بازگشت. در حالی که رزرو برای شمال اروپا و منطقه شمال اروپا 16 و 17‌درصد کمتر از سال 2019 بود، آنها عملکرد بهتری را در بازار رزروهای دیرهنگام احتمالا تحت‌تاثیر موج گرما نشان دادند. اولیویه پونتی، معاون شرکت فورواردکیز، گفت: «در طول همه‌گیری، مسافران ایالات متحده یک راه نجات اقتصادی برای بسیاری از مقاصد کارائیب بودند. در حالی که سایر نقاط جهان محدودیت‌های ورود خود را کاهش دادند، آمریکایی‌ها وارد شدند. تابستان امسال، آنها برای بسیاری از مقاصد اروپایی بسیار مفید بوده‌‌‌اند.»

وی در ادامه گفت: «اکنون، دیگر نیروگاه بزرگ گردشگری جهان، چین، شروع به احیا کرده است. با نگاهی به سه‌ماه چهارم و بیشتر به سال 2024، به طور فزاینده‌‌‌ای خوش‌بین هستم. در حال حاضر، رزرو پروازهای جهانی برای سه ماه آخر سال تنها 4‌درصد کمتر از سال 2019 است و برای سه ماه اول سال 2024، حدود 3‌درصد جلوتر است.  منطقه جهانی که بیشترین امید را در سه‌ماه چهارم نشان می‌دهد، «خاورمیانه» است، جایی که رزرو پروازها 37‌درصد بیشتر از سال 2019 است. پس از آن آمریکای مرکزی با 33‌درصد و دریای کارائیب با 24‌درصد قرار دارند.»