جهاد روشنایی با نیروگاه خورشیدی

وی با اشاره به تدوین چشم‌‌‌انداز ایجاد زنجیره کامل بهره‌‌‌گیری از ظرفیت انرژی خورشیدی در سند یزد نوین خاطرنشان کرد: در راستای تحقق این چشم‌‌‌انداز باید در مسیر تولید سلول‌‌‌های خورشیدی، مزارع خورشیدی، ذخیره‌‌‌سازها، مزارع رمزارز و... حرکت کرد.  استاندار یزد در همین راستا ادامه داد: با توجه به اهمیت حوزه انرژی خورشیدی در استان یزد، امکان اختصاص یکی از مناطق ویژه اقتصادی استان به حوزه انرژی‌‌‌های پاک و انرژی خورشیدی وجود دارد. فاطمی ‌‌‌از سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در حوزه انرژی خورشیدی استقبال کرد و از آمادگی استان برای فراهم‌‌‌سازی زمینه‌‌‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه خبر داد. در این راستا به تازگی نصب چهار‌هزار نیروگاه خورشیدی خانگی در استان یزد آغاز شده است. فرمانده سپاه الغدیر یزد در این باره گفت: در قالب جهاد روشنایی توسط بسیج سازندگی و همکاری مردم و مسوولان، نصب و راه‌‌‌اندازی چهار‌هزار نیروگاه خورشیدی خانگی در روستاهای استان آغاز شده و چهار سال ادامه دارد.

سردار حسین زارع‌‌‌کمالی افزود: این طرح نقش مهمی ‌‌‌در کسب درآمد پایدار خانوارهای روستایی و تقویت شبکه برق و روشنایی مناسب استان دارد. وی با قدردانی از همکاری مسوولان و همیاری مردم ادامه داد: بر اساس این طرح مهم که از مدتی قبل در مناطق روستایی استان یزد آغاز شده قدرت هر نیروگاه خورشیدی خانگی پنج کیلووات است. فرمانده سپاه یزد با بیان اینکه برای نصب هر نیروگاه خورشیدی خانگی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال وام قرض‌‌‌الحسنه ۸۰ ماهه به خانوارهای مرتبط در استان پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: وام قرض‌‌‌الحسنه به خانواده‌‌‌های نیازمند برای نصب نیروگاه خورشیدی خانگی در مناطق محروم و دور‌دست استان تعلق می‌گیرد.

یکی از راهکارهای تحقق توسعه نیروگاه‌‌‌های خورشیدی، گسترش آن در حوزه صنایع به‌‌‌ویژه شهرک‌‌‌های صنعتی است که در این خصوص مدیرعامل شرکت شهرک‌‌‌های صنعتی یزد گفت: با توجه به اهمیت ایجاد و توسعه شهرک‌‌‌های انرژی خورشیدی، ساخت چهار شهرک تخصصی در این خصوص در دستور کار شرکت قرار دارد. مسلم فلاح‌‌‌زاده با بیان اینکه ایجاد این شهرک‌‌‌های تخصصی با هدف توسعه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر انجام می‌شود،‌ افزود: مکان‌‌‌یابی این شهرک‌‌‌ها در شهرستان‌‌‌های تفت، مهریز و میبد با توجه به نزدیک‌‌‌ترین فاصله به پست‌‌‌های برق انجام شده که استعلام‌‌‌های مورد نیاز برای ایجاد آنها در حال اقدام است. وی خاطرنشان کرد: این شهرک‌‌‌ها با قریب ۱۳۰ هکتار مساحت، ظرفیت تولید ۵۶ مگاوات برق را دارند و زمینه استقرار فعالان حوزه انرژی پاک را تسهیل می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌‌‌های صنعتی استان یزد با اشاره به اعطای مجوز ایجاد شهرک‌‌‌های خصوصی انرژی خورشیدی در استان تصریح کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی با همکاری وزارت نیرو در کشور ایجاد شهرک‌‌‌های انرژی خورشیدی متعددی را در دستور کار دارند و امید می‌رود با ایجاد این شهرک‌‌‌ها مشکل ناترازی برق کشور رفع شود. اکنون استان یزد در حوزه تولید انرژی‌ برق در کشور پیشتاز است و علاوه بر ورود ۱۰۰ مگاوات انرژی ‌برق به مدار، قرارداد تولید ۳۷۳ مگاوات دیگر در استان منعقد شده است و با توجه به اینکه طبق قانون، صنایع موظف به تامین یک تا پنج‌درصد برق موردنیاز خود از محل انرژی خورشیدی هستند به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت اشتغال‌زایی حوزه انرژی خورشیدی، باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش استفاده از سرمایه‌گذاری‌‌‌ها در راستای گسترش این صنعت بزرگ بدون آلاینده در کویر مرکزی ایران بود.

در همین راستا اواخر هفته گذشته و طی مراسمی، کلنگ ساخت نیروگاه خورشیدی چادرملو به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در استان یزد به زمین زده شد.  در این مراسم مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اهمیت بهره‌‌‌گیری از انرژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پاک که می‌تواند هم در تولید و هم در مصرف، زمینه‌‌‌ساز شکل‌‌‌گیری صنعت سبز باشد گفت: با اقدام خوب وزارت نیرو و ساتبا (سازمان انرژی‌‌‌های تجدید‌‌‌پذیر و بهره‌‌‌وری انرژی ‌‌‌برق) مجموعه چادرملو موفق شد به عنوان یک متقاضی در راستای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌‌‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ورود کند. وی افزود: به همین منظور شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قرارداد احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی استان یزد در منطقه خضرآباد شهرستان اشکذر یزد با سازمان انرژی‌‌‌های تجدید‌‌‌پذیر و بهره‌‌‌وری انرژی ‌‌‌برق (ساتبا) را بست.

امیرعلی طاهر‌‌‌زاده خاطرنشان کرد: با ساخت این نیروگاه خورشیدی توسط شرکت چادرملو، علاوه بر افزایش پایداری شبکه به‌‌‌خصوص در پیک سال‌های آتی، به طور سالانه بیش از ۱۹۰ میلیون کیلووات ساعت برق پاک به شبکه برق سراسری تزریق خواهد شد و در نتیجه تحقق این مهم، بیش از ۵۵ میلیون مترمکعب در سال در مصرف سوخت‌‌‌های فسیلی کشور صرفه‌‌‌جویی می‌شود. وی با بیان اینکه به میزان بیش از ۴۵‌‌‌هزار مترمکعب آب نیز صرفه‌‌‌جویی خواهد شد، افزود: عملکرد این نیروگاه در سال‌های آتی به جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به میزان ۱۱۵‌‌‌هزار تن در سال خواهد انجامید که این مهم علاوه بر اثر بالقوه در کاهش سطح آلایندگی، امکان ایجاد زیرساخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مناسب و اخذ مجوزهای لازم به منظور فروش صادراتی فولاد را در مجموعه چادرملو فراهم می‌کند. وی یاد‌‌‌آور می‌شود برای اجرای این طرح که در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار احداث می‌شود ۶۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است و در زمان احداث برای بیش از ٦٥٠ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی در بر خواهد داشت.