کمک‏‏‌سفر توریست‏‏‌های 2024

پیش‌بینی‌‌‌های سفر در آژانس مسافرتی آنلاین booking.com در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که سفر فقط یک فرار از محل زندگی و کار نیست، بلکه کاتالیزوری برای تجربه زندگی بهتر برای افراد است. با توجه‌به داده‌‌‌های یک مطالعه جهانی شامل ۲۷هزار مسافر در ۳۳ کشور، هفت پیش‌بینی برای سفرهای بهتر در سال ۲۰۲۴ مطرح می‌شود که بر اساس آن، هوش مصنوعی یکی از ابزار مهم برنامه‌‌‌ریزی برای سفر به‌‌‌شمار می‌رود و از هر پنج نفر شرکت‌کننده، دو نفر سفر انفرادی خواهند داشت. نسل Z نیز همچنان پیشتاز سفرها برای خودشناسی و آشنایی با افراد جدید و ناآشناست و سفرهای پایدار و سازگار با محیط‌زیست از اهداف مهم سفرها خواهد بود.

بازگشت به خود

شما احتمالا عبارت «سال نو، من جدید» را شنیده‌‌‌اید، ممکن است عبارتی کلیشه‌‌‌ای به نظر برسد، اما در حال حاضر این جمله بیشتر از همیشه با زندگی و سفر افراد مرتبط است. ۶۸‌درصد از مسافران معتقدند که در هنگام سفر خارجی به بهترین نسخه از خود تبدیل می‌‌‌شوند، اما این سوال مطرح می‌شود که کدام نسخه از خود را برای بازدید انتخاب می‌کنند؟ با توجه به اینکه ۶۲‌درصد از ناشناس ماندن در مقصد سفر لذت می‌‌‌برند، ۳۷‌درصد از آنها داستان‌‌‌هایی تخیلی درباره زندگی خود می‌‌‌گویند و ۵۷‌درصد رهاکردن انرژی‌‌‌های درونی خود را مدنظر دارند و برخی از مسافران سال ۲۰۲۴ به دنبال ماجراجویی‌‌‌های خود هستند. همچنین ۴۲‌درصد از شرکت‌کنندگان به‌‌‌دنبال اجاره یک خانه برای اقامت در سفرهای خود بودند و در مقابل عده‌‌‌ای علاقه‌مند به داشتن یک ماشین شیک‌‌‌تر از خانه هستند تا در تمام طول مسیر همراه آنها باشد.

شیرجه زدن در آب‌‌‌های خنک‌‌‌تر

باتوجه به گرم شدن هوا در نیم‌کره جنوبی، ۶۷‌درصد از مسافران به دنبال اقامتگاه‌‌‌های آب‌محور هستند. ۳۶‌درصد مشتاق تماشای یک اقیانوس یا دریاچه هستند و ۷۵‌درصد در کنار آب، آرامش پیدا می‌کنند. در همین حال، ۱۸‌درصد رفاه را در اولویت قرار می‌دهند و برای آرامش به جای رفتن به لبه رودخانه‌‌‌ها به عقب‌نشینی از منطقه نزدیک به آب روی می‌‌‌آورند. ۲۰درصد از مسافران به سمت اقامتگاه‌‌‌های فعال در حوزه سلامت علاقه‌مند هستند و ۱۴درصد به‌‌‌سمت استراحتگاه‌‌‌های آرام‌بخش برای روح و روان با مدیتیشن و یوگا جذب می‌‌‌شوند. برای برخی، خواب آرام در اولویت است، از همین‌رو ۵۸درصد بر استراحتگاه‌‌‌های با خواب راحت متمرکز هستند، در حالی که ۴۸درصد ترجیحشان خلوت با شریک زندگی‌شان در سفرهاست.

تسلیم ناشناخته‌‌‌ها خواهیم شد

۵۲‌درصد از مسافران می‌‌‌خواهند سفرهایی را رزرو کنند که مقصد آنها تا زمان رسیدن به صورت یک راز باقی بماند. ۵۶درصد به دنبال فرار از روزمرگی، تمایل به خارج شدن از مسیر همیشگی سفرها و مسیرهای پر از چالش و هیجان دارند و ۳۴‌درصد مایل به سفر با غریبه‌‌‌ها هستند. ما همچنین شاهد تغییر قابل‌توجهی از برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های سفر به سمت خودانگیختگی خواهیم بود. اکثریت (۵۵درصد) ترجیح می‌دهند سفرهای خود را بدون برنامه از پیش تعیین‌شده آغاز کنند، در حالی که دوسوم (۹۶درصد) برنامه‌‌‌های سفر گروهی را انتخاب می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد در طول سفر خود را با دیگران تطبیق دهند. با این کار، هوش مصنوعی قرار است به یکی از ویژگی‌‌‌های اصلی سفر در سال آینده تبدیل شود. اکنون ۴۸‌درصد از مسافران برای برنامه‌‌‌ریزی سفرهای خود به هوش مصنوعی اعتماد دارند.

هوش مصنوعی فرآیند جست‌وجو را برای مسافران تسهیل می‌کند و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا توصیه‌‌‌های بهتری را برای علایق خاص مسافران تنظیم کنند. هوش مصنوعی نه‌تنها سفر را برنامه‌‌‌ریزی خواهد کرد، بلکه با هتل‌‌‌ها ارتباط برقرار می‌کند، بودجه سفر را درنظر می‌گیرد، حتی به‌‌‌عنوان یک دستیار مسافرتی شخصی عمل می‌کند. این فرآیند اساسا می‌تواند نحوه برخورد شرکت‌ها با مسافران را تغییر دهد. برایان چسکی، مدیرعامل شرکت ایربی‌‌‌ان‌‌‌بی (Airbnb) در گزارشی به تغییراتی که هوش مصنوعی در این سایت جست‌وجوی آنلاین اقامتگاه ایجاد کرده پرداخته است که حتی درآمد افراد را هم لحاظ می‌کند. در واقع با هوش مصنوعی، به‌‌‌جای اینکه از شما سوالاتی پرسیده شود که «کجا می‌‌‌روی و کی می‌‌‌روی» می‌‌‌خواهد نمایه‌‌‌ای قوی درباره شما بسازد، تا درباره شما بیشتر بدانند و دو سوال بزرگ‌تر و اساسی‌‌‌تر از شما بپرسند: «چه کسی هستی و چه می‌خواهی؟»

چشیدن طعم‌‌‌های تازه و آشنا

وقتی صحبت از ماجراجویی‌‌‌های آشپزی به میان می‌‌‌آید، ۷۸‌درصد مسافران تشنه تجربه طعم‌‌‌های تازه نسبت به طعم‌‌‌های امتحان‌شده و همیشگی هستند. نیمی از آنها سفرهای خود را در اطراف رستوران‌‌‌ها یا غذاهای خاص برنامه‌‌‌ریزی می‌کنند و ۶۱‌درصد آنها به یادگیری در مورد منشأ غذاهای محلی مقصد اختصاص می‌دهند. فناوری نیز نحوه لذت بردن ما از غذا را تغییر داده است و ۴۶‌درصد به دنبال غذاخوری چندجانبه «فیگیتال» (فیزیکی به علاوه دیجیتال) از طریق VR (واقعیت مجازی) یا AR (واقعیت افزوده) هستند. در حالی که ۶۳درصد مجذوب گزینه‌‌‌های مبتکرانه غذاهای گیاهی مانند استیک‌‌‌های گیاهی هستند. بیش از یک‌چهارم مسافران (۲۷درصد) در سال آینده برای استخدام سرآشپزهای شخصی آماده هستند که نسل Z با ۳۷درصد پیشتاز است.

سفر به هر قیمتی؛ چه گروهی چه انفرادی

در سال ۲۰۲۴، سفر و گردشگری شاهد تحولی عمیق خواهد بود که ناشی از عطش جمعی برای ارتباطات عمیق‌‌‌تر و خودشناسی است. ۲۴‌درصد از مسافران می‌‌‌خواهند پیوندهای خود را با شرکای خود تقویت کنند. سفر باعث احیای دوباره روابط می‌شود.  ۳۹‌درصد به دنبال سفرهایی برای خواستگاری هستند، در حالی که ۳۵‌درصد امیدوارند که دلشکستگی خود را در خارج از کشور التیام بخشند. با این حال، سفر انفرادی نیز در حال رونق است و ۵۹‌درصد به دنبال سرمایه‌گذاری برای سفر تنهایی هستند. حتی والدین نیز در حال پیوستن به این روند هستند و ۵۸‌درصد آنها برای سفرهای بدون فرزند برنامه‌‌‌ریزی می‌کنند و رشد خود را در اولویت قرار می‌دهند. سفرهای انفرادی در بین مردان از استقبال بیشتری برخوردار است. (۶۳درصد مردان در مقایسه با ۵۴درصد زنان)

سفرهای لوکس، اما مقرون‌به‌صرفه

مسافران محدودیت‌های بودجه و میل به سفرهای لوکس را متعادل خواهند کرد. ۴۷‌درصد ممکن است کودکان را برای سفرهای در زمان غیر‌اوج سفر از مدرسه خارج کنند و ۴۶‌درصد قصد دارند انعام را کاهش دهند. ۳۹‌درصد از صاحبان حیوانات خانگی برای کاهش هزینه‌‌‌های نگهداری حیوانات خانگی، حیوانات خانگی خود را همراه می‌‌‌آورند. اما اینکه در سال ۲۰۲۴ حساب و کتاب می‌‌‌کنیم به این معنی نیست که نمی‌توانیم در سفر شگفت‌‌‌انگیز به نظر برسیم. ۳۴‌درصد از مسافران برای اجتناب از پرداخت بهای برندهای لوکس، لباس‌‌‌ها و لوازم جانبی طراحان را از خانواده یا دوستانشان قرض می‌‌‌گیرند تا در سفر خود از آنها استفاده کنند. با این حال، بیش از نیمی از آنها (۵۴درصد) هزینه ارتقای محل اقامت را پرداخت می‌کنند و ۴۷درصد مایل به خرج بیشتر برای بالا رفتن کیفیت پرواز یا قطار هستند. البته فقط تا زمانی که از عهده مخارج آن برآیند.

انتخاب پایداری و طبیعت سالم

دنیای سفر برای تغییری پایدار آماده است. بیش از نیمی (۵۳درصد) از مسافران به دنبال اقامتگاه‌‌‌هایی هستند که راحتی را با ویژگی‌‌‌های نوآورانه پایداری (سازگار و همگام با محیط‌زیست) ترکیب کند. آنها خواهان حضور آرامش‌بخش طبیعت در داخل خانه‌‌‌هایشان هستند و ۶۵‌درصد خواهان فضاهای سبز و گیاهان در اقامتگاه خود هستند. پایداری فقط یک کلمه رایج نیست بلکه یک سبک زندگی است. مسافران از گزینه‌‌‌های سازگار با محیط‌زیست و حتی بیشتر از آن، از وجود اپلیکیشن‌‌‌هایی برای انتخاب پایداری قدردانی می‌کنند(۶۰درصد). اصالت امری کلیدی است، زیرا ۴۷‌درصد مشتاق به برقراری ارتباط با مردم محلی در مناطق ناشناخته و کم‌مسافر هستند و ۴۴‌درصد به مکان‌‌‌های کمتر توریستی می‌‌‌روند.