پرداخت 7هزار میلیارد ریال مالیات مس سونگون به خزانه آذربایجان شرقی

عباس‌‌‌زاده به برگزاری مستمر جلسات هیات‌مدیره شرکت مس سونگون آذربایجان اشاره کرد و گفت: این شرکت تابع قوانین تجارت بود و زیرساخت‌‌‌ها و حساب‌‌‌های بانکی آن نیز به اندازه تولید شرکت به استان منتقل شده است و موضوع انتقال دارایی‌ها نیز پس از ارزش‌گذاری، به استان انتقال داده می‌شود. وی به طرح‌‌‌های توسعه این شرکت اشاره کرد و افزود: یکی از طرح‌‌‌ها، هیپ لیچینگ بود که ابهامات زیادی ایجاد کرده بود که خوشبختانه تمام شد و نخستین مس کاتد صنعت مس آذربایجان تولید و تاکنون ۵۰۰ تن مس کاتد از این طریق تولید شده و در بورس کالا به فروش رفته است.

عباس‌‌‌زاده طرح انتقال آب صنعتی از «حاجیلار چای» به سونگون را از دیگر طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای در این شرکت برشمرد و گفت: با اجرای این طرح ۱۰ میلیون مترمکعب آب به مس سونگون انتقال یافته است و اگر این انتقال انجام نمی‌‌‌شد مس سونگون به دلیل قطع آب، تعطیل می‌‌‌شد. وی ادامه داد: فاز ۳ مس سونگون که همان واحد تغلیظ است و ۲۱ میلیون تن ظرفیت دارد نزدیک به ۲۰‌درصد پیشرفت دارد و فاز ۴ نیز به مناقصه رفته و برای هرکدام از این فازها از زیرساخت تا تولید، یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌شود. عباس‌‌‌زاده افزود: فاز یک تولید کاتد مس بالای ۳۱‌درصد پیشرفت دارد و با ۲۰۰‌هزار تن بزرگ‌ترین کارخانه تولید کاتد کشور است، این فاز ۲۴۵‌هزار تن آند، ۲۰۰‌هزار تن کاتد، ۵۰‌هزار تن سرباره و یک‌هزار کیلو طلا و نقره دارد و فاز ۲ نیز در حال مناقصه است.

وی با بیان اینکه برای پیشبرد مراحل توسعه‌‌‌ای شرکت به ۳۵ میلیون تن آب نیاز داریم، گفت: برای ۳۷ میلیون تن مجوز داریم که از طریق بازیافت آن را تامین می‌‌‌کنیم و در همین راستا، بازیافت فاضلاب شهرهای مرند، اهر و ورزقان را برنده شده‌ایم و در واقع به آب ستارخان و حاجیلار بسنده نکردیم. وی اظهار کرد: در مورد تامین برق نیز بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور در حاجیلار با ۲۱۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری را شروع و برخی مشکلات پیش آمده در این زمینه را برطرف کردیم.

عباس‌‌‌زاده همچنین به طرح‌‌‌های این شرکت در قالب مسوولیت‌‌‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: اجرای فاضلاب ورزقان و خاروانا که نزدیک به ۱۵‌درصد پیشرفت دارد و همچنین کمپ فرهنگی ورزشی با ۱۶هزار میلیارد ریال که از ۲۳‌درصد پیشرفت برخوردار است از این طرح‌هاست. وی ادامه داد: همچنین طرح قطعه رفت خواجه ورزقان نیز از همین محل تمام شده و قطعه برگشت هم در حال اتمام است و سعی می‌کنیم تا اردیبهشت سال آینده این طرح را به مردم تحویل دهیم.