افتتاح چهار طرح انرژی و صنایع غذایی در منطقه آزاد ارس

با بهره‌‌‌برداری از این دو طرح مکمل یکدیگر به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد ریال، برق موردنیاز بسیاری از واحدهای صنعتی تامین می‌شود که گام بزرگی در تقویت زیرساخت‌‌‌های سرمایه‌گذاری و توسعه تولید و صادرات ارس است. واحد تولیدی صنایع غذایی برادران نظری ارس نیز طرح دیگری بود که افتتاح شد. این واحد با سرمایه‌گذاری ۱۸۷۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی و با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۵۵ نفر و ظرفیت تولید سالانه ۱۱‌هزار تن انواع کیک و شیرینی آردی در منطقه آزاد ارس احداث شده است.

واحد تولیدی برادران نظری ارس در کمتر از یک‌سال با حمایت سازمان منطقه آزاد ارس راه‌‌‌اندازی شده و از واحدهای صادرات‌‌‌محور است که تولیدات خود را به کشورهای عراق، روسیه، امارات، سوریه و قزاقستان صادر خواهد کرد. شرکت شینا تیرداد ارس نیز طرح بعدی بود که با حضور مشاور رئیس‌‌‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور افتتاح شد. این شرکت در حوزه بسته‌‌‌بندی خشکبار با سرمایه‌گذاری ۱۰۹۱۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع احداث شد و با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۱۲ نفر و ظرفیت سالانه ۷۰۰۰ تن آغاز به فعالیت کرد.

این طرح‌‌‌ها که گام بزرگی در توسعه زیرساخت‌‌‌ها، افزایش تولید و صادرات هستند، با حضور حجت‌‌‌الله عبدالملکی دبیر شورای‌‌‌ عالی مناطق آزاد کشور، معصومه پاشایی نماینده مرند و جلفا، مجید کیانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و اسماعیل عطاپور فرماندار شهرستان جلفا افتتاح شدند. بازدید از طرح احداث ۶ کیلومتر باقی‌‌‌مانده از ۳۴ کیلومتر سهم منطقه آزاد ارس در باند دوم محور جلفا - مرند از دیگر برنامه‌‌‌های حضور مشاور رئیس‌‌‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و به‌ویژه اقتصادی کشور در منطقه آزاد ارس بود.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در این بازدید با اشاره به بهره‌‌‌برداری از ۶ کیلومتر این جاده در سال‌جاری با هزینه‌‌‌کرد سازمان منطقه آزاد ارس، گزارشی از رفع معارضات و پیشبرد فاز آخر طرح با تامین مالی لازم ارائه کرد.‌‌‌ بر اساس توافقات فی‌‌‌مابین سازمان منطقه آزاد ارس و وزارت راه و شهرسازی احداث ۳۴ کیلومتر از باند دوم جاده جلفا-مرند از خروجی منطقه تا محدوده هرزندات برعهده سازمان است که تا به امروز ۲۸ کیلومتر آن اتمام یافته و زیربار ترافیک رفته و تنها ۶ کیلومتر آن باقی مانده است که عملیات اتمام احداث ۶ کیلومتر باقی‌مانده با جدیت و سرعت بالا درحال انجام است.