رشد قوی توریسم در 2023

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، توریسم بین‌المللی تا پایان سال‌جاری تقریبا  به۹۰‌درصد از سطوح پیش از همه‌گیری می‌رسد. طبق این آمار، حدود ۹۷۵ میلیون گردشگر در ۹ ماهه امسال یعنی بین ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ سفرهای بین‌المللی داشته‌اند که نسبت به ماه‌‌‌های مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۳۸‌درصد افزایش داشته است. مطابق با سناریوهای سازمان جهانی گردشگری، انتظار می‌‌‌رود که در سال ۲۰۲۳، تعداد کل ورودی‌‌‌های بین‌المللی به ۱.۳ میلیارد  نفربرسد که ۳۳‌درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت. به‌‌‌طور دقیق‌‌‌تر، گردشگری بین‌المللی ۸۷‌درصد از سطوح پیش از همه‌گیری را در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ بهبود می‌د‌‌‌هد اگرچه همچنان ۱۳درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

آمارهای سازمان جهانی گردشگری نشان می‌‌‌دهد، مقاصد جهان در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲‌درصد بیشتر از گردشگران بین‌المللی استقبال کردند که نشان‌‌‌دهنده فصل قوی سفرهای تابستان در نیمکره‌شمالی است. ورود گردشگران بین‌المللی به ۹۱‌درصد از سطوح قبل از همه‌گیری در سه‌ماهه سوم رسید و در ژوئیه به ۹۲‌درصد رسید که بهترین ماه از زمان شروع همه‌گیری تاکنون بوده است. در مجموع، گردشگری در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ حدود ۸۷‌درصد از سطوح قبل از همه‌گیری را احیا کرد که برآوردها حاکی از رسیدن به سطح ۹۰درصدی تا پایان سال ۲۰۲۳ است.

همچنین، درآمدهای گردشگری بین‌المللی می‌تواند در سال ۲۰۲۳ به ۱.۴تریلیون دلار برسد که حدود ۹۳‌درصد از ۱.۵ تریلیون دلاری است که توسط مقاصد در سال ۲۰۱۹ به دست آمده است. هزینه‌‌‌های گردشگری نیز حاکی از رشد قوی در این بازار است. تقاضای زیاد برای سفرهای خروجی توسط چند مقصد پر‌طرفدار در این دوره نشان می‌‌‌دهد که بسیاری از آنها از سطح سال ۲۰۱۹ فراتر رفتند. آلمان و ایالات‌متحده به ترتیب ۱۳ و ۱۱‌درصد بیشتر از ۹ ماهه سال ۲۰۱۹ برای سفرهای خروجی هزینه کردند، در حالی که ایتالیا ۱۶‌درصد بیشتر از ماه اوت هزینه کرد.

همچنین، داده‌‌‌های یاتا و ردیاب بازیابی سازمان جهانی گردشگری نشان می‌‌‌دهد که بهبود پایدار در عملکرد شاخص‌‌‌های صنعت توریسم منعکس شده که بهبودی قوی در تعداد مسافران هوایی و اشغال اقامتگاه‌‌‌های توریستی حاصل شده است. در کنار این موضوع، گردشگری بین‌المللی به‌رغم چالش‌‌‌های اقتصادی مانند تورم بالا و تولید ضعیف‌‌‌تر جهانی و همچنین تنش‌‌‌ها و درگیری‌‌‌های ژئوپلیتیکی مهم، در مسیر بهبود کامل سطوح قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۲۴ است.

خاورمیانه و اروپا پیشتاز بهبودی

بهبود قوی تقاضا در سال ۲۰۲۳ در همه مناطق جهان چشمگیر بود، که بیش از همه در خاورمیانه و اروپا خود را نشان داده است. البته، برخی از زیر مناطق توانستند حتی از سطح پیش از همه‌گیری فراتر بروند. طبق داده‌‌‌های ارائه شده سازمان جهانی گردشگری، آفریقای شمالی با ۵درصد رشد، آمریکای مرکزی با ۴درصد و اروپای مدیترانه جنوبی با یک‌درصد همچنان در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ از سطوح پیش از همه‌گیری فراتر رفتند.

خاورمیانه همچنان پیشتاز بهبود در بین مناطق جهان است که توانست ورود  گردشگر۲۰‌درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری در ۹ ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۲۳ را تجربه کند. خاورمیانه تنها منطقه جهانی است که در این دوره از سطوح سال ۲۰۱۹ پیشی گرفته است که این اتفاق را می‌توان ناشی از اقدامات تسهیل روادید، توسعه مقاصد جدید، سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌‌های جدید مرتبط با گردشگری و میزبانی رویدادهای بزرگ دانست. چند مقصد خاورمیانه از نتایج فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای در ۲۰۲۳ برخوردار شده‌‌‌اند که در میان آنها قطر با رشد ۹۱درصدی و عربستان سعودی با افزایش ۵۰درصدی قرار دارند.

اروپا، بزرگ‌ترین منطقه مقصد جهان، پذیرای ۵۵۰ میلیون گردشگر بین‌المللی در این دوره بوده است که ۵۶‌درصد از کل گردشگران جهان را تشکیل می‌‌‌دهد. این نشان‌‌‌دهنده بازگشت  به ۹۴‌درصد سطوح قبل از همه‌گیری است. این بازگشت با تقاضای قوی درون منطقه‌‌‌ای و همچنین تقاضای قوی ایالات متحده تحقق یافت. طبق گزارش دفتر ملی سفر و گردشگری ایالات متحده (NTTO)، سفر ایالات متحده به اروپا تا ماه اوت (در مقایسه با سال ۲۰۲۲) حدود ۳۳‌درصد رشد داشته است که ۲۱‌درصد از کل سفرهای خارجی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد.

در اروپا، برخی از قوی‌‌‌ترین نتایج در این دوره توسط آلبانی (رشد ۴۹درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹)، آندورا (۳۳درصد)، ارمنستان (۲۶درصد)، ایسلند (۱۵درصد)، لیختن‌اشتاین (۱۵درصد) و صربستان (۱۴درصد) گزارش شده است که همگی از سطح ۲۰۱۹ فراتر رفتند. همچنین، در میان پربازدیدترین مقاصد، «فرانسه و اسپانیا» عملا به سطح سال ۲۰۱۹ رسیدند و بهبودی ۹۹ درصدی داشتند. آفریقا ۹۲‌درصد از بازدیدکنندگان قبل از همه‌گیری را در این دوره ۹ماهه بازیابی کرد، اتیوپی (۲۶درصد)، تانزانیا (۱۹درصد) و مراکش (۱۰درصد) در ژانویه و سپتامبر ۲۰۲۳ بسیار بیشتر از سطح قبل از همه‌گیری پذیرای توریست‌‌‌های خارجی بودند.

ورود به قاره آمریکا در این دوره به ۸۸‌درصد از اعداد سال ۲۰۱۹ رسیده است که السالوادور (۳۵درصد)، کلمبیا (۲۳درصد)، کوراسائو (۲۱درصد) و جمهوری دومینیکن (۲۱درصد) در میان دیگر بازیگران قوی پیشرو بودند.  این منطقه همچنین از تقاضای قوی ایالات متحده، به‌ویژه مقاصد کارائیب، سود برده است. اما، آسیا و اقیانوسیه در این دوره به دلیل بازگشایی آهسته‌‌‌تر سفرهای بین‌المللی به ۶۲‌درصد از سطوح قبل از همه‌گیری رسیده‌‌‌اند. با این حال، عملکرد کشورها در این منطقه متفاوت است، به طوری که آسیای جنوبی ۹۵درصد از سطوح قبل از همه‌گیری را بهبود می‌‌‌بخشد، اما شمال شرق آسیا تنها حدود ۵۰درصد بازیابی شد. با این حال، مالدیو (۹درصد)، فیجی و مغولستان (هر دو ۲درصد) برخی از مقاصد آسیا و اقیانوسیه هستند که بیشتر از سال ۲۰۱۹ بهبود یافته‌‌‌اند.

بر اساس اطلاعات Trip.com، نتایج جست‌وجوی جهانی برای سفرهای ورودی به چین در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ تقریبا ۴۰‌درصد نسبت به سه‌ماهه دوم بهبود یافته است. از نظر سفرهای خارجی چینی‌ها، رزرو هتل و بلیت هواپیما را به ۸۰‌درصد از سطوح قبل از همه‌گیری در سه‌ماه سوم بهبود داده اند. این نشانه‌هایی از بهبود تدریجی ترافیک فرامرزی پس از بازگشایی مرزهای چین در اوایل سال‌جاری را نشان می‌دهد. در ۲۴ نوامبر، چین سیاست ورود بدون روادید ۱۵ روزه یک‌جانبه را برای دارندگان گذرنامه‌‌‌های معمولی از فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا و مالزی از اول دسامبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۴ اعلام کرد.