هدف‌گذاری خورشیدی استان یزد

سردار زارع‌‌‌کمالی افزود: یکی از برنامه‌‌‌های مهم بسیج سازندگی سپاه الغدیر، نصب نیروگاه‌‌‌های خورشیدی است که بر اساس برنامه تا پایان سال تعداد این نیروگاه‌‌‌ها به ۴۰۰ نیروگاه می‌‌‌رسد. وی تصریح کرد: کمک به اقتصاد خانوارهای زیرپوشش دستگاه‌‌‌های حمایتی در مناطق محروم و شبکه توزیع برق با تولید برق پاک و همچنین کمک به تحقق اهداف برنامه‌‌‌ای در سند یزد نوین از اهداف اجرای این طرح است که با همکاری مسوولان استان پیگیری می‌شود. در راستای توجه و رسیدگی ویژه به این صنعت پاک، دستیار استاندار یزد در امر مردمی‌‌‌سازی هم از ایجاد نخستین شهرک مردمی انرژی‌‌‌های خورشیدی در استان خبر داد و گفت: ایجاد این شهرک می‌تواند ضمن حل مساله کمبود برق، برای مردم سودآور باشد. مسعود پارسافر با اشاره به ظرفیت‌‌‌های یزد برای تولید برق خورشیدی اظهار کرد: ناترازی برق همیشه در کشور به عنوان یک مساله مطرح بوده است و این می‌تواند با میدان‌‌‌داری مردم تا حد زیادی مرتفع شود.

وی افزود: با توجه به ضرورت توسعه و افزایش تولید انرژی‌‌‌های خورشیدی در استان به عنوان یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر رئیس‌‌‌جمهوری به یزد، نخستین شهرک مردمی انرژی‌‌‌های خورشیدی در استان ایجاد می‌شود. مدیرعامل شهرک‌‌‌های صنعتی یزد هم با اشاره به اهمیت ایجاد و توسعه شهرک‌‌‌های انرژی خورشیدی از در دستور کار بودن ساخت چهار شهرک تخصصی خبر داده است. مسلم فلاح‌‌‌زاده با بیان اینکه ایجاد این شهرک‌‌‌های تخصصی با هدف توسعه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر انجام می‌شود، افزود: مکان‌‌‌یابی این شهرک‌‌‌ها در شهرستان‌‌‌های تفت، مهریز و میبد با توجه به نزدیک‌‌‌ترین فاصله به پست‌های برق انجام شده که استعلام‌‌‌های مورد نیاز برای ایجاد آنها در حال اقدام است. وی خاطرنشان کرد: این شهرک‌‌‌ها با قریب ۱۳۰ هکتار مساحت، ظرفیت تولید ۵۶ مگاوات برق را دارند و زمینه استقرار فعالان حوزه انرژی پاک را تسهیل می‌کند.

در این خصوص نگاه استاندار یزد فراتر از بقیه است و معتقد است که انرژی خورشیدی، فصل جدیدی از تحول و افق‌‌‌های توسعه‌‌‌ای استان یزد است و با توجه به ناترازی‌‌‌های انرژی، بخش دولتی و خصوصی استان به ضرورت توجه ویژه به حوزه انرژی خورشیدی و حرکت جدی در مسیر تولید برق خورشیدی اذعان دارند. مهران فاطمی با بیان اینکه انرژی خورشیدی می‌تواند دنیای پیشرفت و تعالی استان را متحول کند، افزود: یکی از ماموریت‌‌‌های استان در این مقطع زمانی، توسعه تولید برق خورشیدی است و مجموعه مدیریتی استان حمایت و تسهیلگری لازم را انجام خواهد داد‌‌‌. وی به برخی از طرح‌‌‌های استانی انجام شده و در حال اقدام حوزه انرژی خورشیدی اشاره و خاطرنشان کرد: هدف‌‌‌گذاری استان تولید ۲‌هزار مگاوات برق خورشیدی است و به این منظور بسترسازی‌‌‌ها و حمایت‌‌‌های لازم صورت می‌گیرد. استاندار یزد با بیان اینکه اکنون نزدیک به ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی به شبکه برق استان متصل شده است، گفت: بر اساس قراردادهای منعقد شده، تولید حدود ۴۰۰ مگاوات برق خورشیدی دیگر نیز در حال اقدام است.

وی با اشاره به ورود جدی صنایع بزرگ استان به مسیر تولید برق خورشیدی گفت: ضمن پیگیری تولید برق خورشیدی توسط واحدهای خرد و خانگی و مجموعه‌‌‌های حمایتی، درصدد توسعه نیروگاه‌‌‌های خرد تجمیعی در برخی روستاهای استان هستیم. فاطمی از پیگیری مدل تعاونی و مردمی در حوزه انرژی خورشیدی خبر داد و گفت: در صورت تحقق این مدل، شاهد تحولی اساسی در حوزه مردمی‌‌‌سازی اقتصاد، به‌ویژه در حوزه انرژی خورشیدی خواهیم بود. وی ادامه داد: با توجه به عدم‌نیاز انرژی خورشیدی به آب و عدم‌آلایندگی آن، باید از سخت‌‌‌گیری بیش از اندازه در اعطای مجوزها پرهیز و برخی موانع در این مسیر حذف شود. عالی‌‌‌ترین مقام اجرایی استان با بیان اینکه موانع استانی موجود در اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران حوزه انرژی خورشیدی با استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ مرتفع خواهد شد، اظهار کرد: مشکل ضمانت در پرداخت تسهیلات نیز باید با تفسیر قانون به نفع سرمایه‌گذار حل شود.

در این زمینه معاون آمار و برنامه‌‌‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی استان یزد هم اظهار کرد: این استان بر اساس گزارش ساتبا، حدود چهار‌هزار مگاوات ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر (۳۳۰۰ مگاوات خورشیدی و ۷۰۰ مگاوات بادی) دارد. جعفر رحمانی افزود: یزد اکنون با حدود ۱۰۰ مگاوات برق در مدار، پس از استان قزوین با ۱۷۰ مگاوات در رده دوم ظرفیت عملی نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر در کشور قرار دارد. در زمینه وضعیت توسعه انرژی خورشیدی نیز، مسوول پیگیری محور انرژی خورشیدی در سند یزد نوین گفت: برای ایجاد ۲‌هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در بازه چهارساله در ذیل سند تحولی یزدنوین برنامه‌ریزی شده است. محمود وجدانی در قالب پویش «آقای مدیر حرف بزن» با اشاره به ناترازی کشور در حوزه انرژی به‌ویژه در فصل تابستان که امسال پیک بار کشور را تا ۷۳‌هزار و ۴۰۰ مگاوات افزایش داد، افزود: در سال‌های اخیر این ناترازی با خاموشی و فعالیت کمتر از ظرفیت صنایع و بخش‌‌‌های پرمصرف در ایام گرم سال همراه بود که خسارات زیادی را به بخش صنعت کشور وارد کرده است.

وی ظرفیت اسمی نیروگاه‌‌‌های فعلی استان یزد را ۲۵۰۰ مگاوات دانست و گفت: هرچند سهم اندکی از برق تولیدی در استان مربوط به نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر است، ولی اکنون استان یزد با تولید ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی رتبه اول کشور را از این نظر در اختیار دارد. وی درباره ظرفیت‌‌‌های استان در زمینه تولید برق خورشیدی هم گفت: یزد از ظرفیت استثنایی ۳۳۰ روز آفتابی با شدت تابش ۵.۵ کیلووات ساعت برخوردار است که با توجه به ظرفیت خوب و گسترده شبکه برق در استان، ظرفیت بالقوه‌‌‌ای را برای تبدیل یزد به قطب تولید انرژی خورشیدی در کشور و حتی جهان فراهم آورده است.

مسوول پیگیری محور انرژی خورشیدی در سند یزدنوین با بیان اینکه در این سند برای استان، ایجاد ۲‌هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی طی چهار سال برنامه‌‌‌ریزی و بر همین اساس نیز تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای بین استان با ساتپا منعقد شده است، گفت: ۱۸۵۰ مگاوات از این میزان انرژی شامل نیروگاه‌‌‌های بزرگ بیش از ۱۰ مگاواتی و ۱۵۰ مگاوات نیز از طریق نیروگاه‎های متوسط و خرد و خانگی مدنظر است. وی یادآور شد: در رابطه با نیروگاه‌‌‌های بزرگ خورشیدی شناسایی مناطق مستعد استقرار این نیروگاه‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌های زیرساختی موردنیاز برای ‌هزار مگاوات تاکنون صورت گرفته و برای ۹۵۰ مگاوات دیگر نیز در دستور کار است. به این منظور نیز تاکنون استان یزد در ۷۷۵ مگاوات مناقصه برای ایجاد این نیروگاه‎ها موفق بوده که با ورود سرمایه‌گذار باید طی دو سال آماده بهره‌برداری شوند.

وی به تعهد صنایع بزرگ برای ایجاد نیروگاه‌‌‌های خورشیدی و موظف شدن به ایجاد ۴۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی، ایجاد حدود ۷۰ مگاوات نیروگاه خانگی و خورشیدی کردن چاه‎های کشاورزی برای معافیت از مدیریت بار در فصل تابستان اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۹۵ ادارات باید ۲۰‌درصد برق مصرفی را با ایجاد نیروگاه‎های تجدیدپذیر تامین کنند ولی تاکنون این قانون عملیاتی نشده است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد هم از اجرای طرح حمایتی برق خورشیدی ویژه اقشار کم‌برخوردار و بانوان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: این طرح با استفاده از ظرفیت قراردادهای خرید تضمینی ۲۰ ساله برق خورشیدی و ابعاد درآمد پایدار ۲۰ ساله برای این افراد صورت می‌گیرد. علی جم مزایای این طرح را معرفی به بانک‌های عامل برای تخصیص و اخذ تسهیلات ویژه تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان و کارمزد چهار‌درصد با اقساط ۸۰ ماهه دانست و نظارت بر روند نصب، راه‌‌‌اندازی، اجرا و اتصال به شبکه سامانه برق خورشیدی را از دیگر شاخص‌‌‌های این طرح برشمرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد، سهمیه اولیه تخصیصی به استان یزد برای اجرای طرح را چهار‌هزار خانوار اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۷۲۶ واحد خانوار سهمیه بسیج سازندگی، ‌هزار و ۹۶ خانوار سهمیه مددجویان بهزیستی، ‌هزار و ۴۵۲ خانوار سهمیه مشمولان مددجویی کمیته امداد و ۷۲۶ خانوار هم سهمیه تخصیصی امور توسعه روستایی و عشایری هستند که تاکنون بیش از ۱۲۹ دستگاه نیروگاه خورشیدی پنج کیلووات طرح حمایتی به شبکه توزیع برق متصل شده و تا پایان ماه جاری حدود ۱۵۰ دستگاه نیروگاه خورشیدی پنج کیلووات به شبکه توزیع نیروی برق متصل می‌شود.