ایست قلبی توریسم در استان‏‏‌های آلوده

محمدحسن حسین‌‌‌پور نایب‌رئیس جامعه اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی استان خراسان رضوی به «دنیای اقتصاد» می‌‌‌گوید: آلودگی هوا دارای دو وجه برای خراسان رضوی است. در حالی که تعداد گردشگران ورودی به استان خراسان رضوی و به‌ویژه شهر مشهد به واسطه آلودگی هوا کاهش یافته است، گروهی از شهروندان ساکن این شهر برای روزهای آخر هفته به روستاهای اطراف سفر کرده‌‌‌اند. او با اشاره به اینکه در خراسان رضوی ۱۶۴ واحد بوم‌‌‌گردی فعال وجود دارد که به توریست‌‌‌ها خدمات ارائه می‌‌‌دهند‌‌‌، می‌افزاید: زمانی که از سفر ساکنان مشهد به سایر روستاها صحبت می‌‌‌کنیم به معنای رونق گسترده صاحبان این کسب و کار نیست. توریست‌‌‌ها اغلب ترجیح می‌دهند به روستاهای نزدیک سفر کنند ضمن آنکه به واسطه شرایط اقتصادی و تورم این امکان برای بسیاری از آنها فراهم نیست. نایب‌رئیس جامعه اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی استان خراسان رضوی ادامه می‌‌‌دهد: توریست‌‌‌هایی که معمولا به مشهد سفر می‌‌‌کنند، در دسته گردشگران مذهبی هستند و معمولا جزو مخاطبان بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها به حساب نمی‌‌‌آیند. از این روست که با بالا رفتن آلایندگی هوا در مشهد، ‌‌‌آنها سفرشان را به زمان دیگری موکول می‌‌‌کنند.

خانواده‌‌‌ها از سفر بازماندند

محمدحسین حاجعلی رئیس جامعه اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی استان مرکزی در گفت‌‌‌وگو با «دنیای اقتصاد» به تاثیر بالای آلودگی هوا بر سفر به این استان به‌ویژه شهر اراک تاکید می‌‌‌کند و می‌گوید: سفرهای نیمه دوم سال به اراک، بیشتر از جنس سفرهای خانوادگی است. متاسفانه در هفته‌‌‌های اخیر بسیاری از توریست‌‌‌هایی که قصد سفر به این شهر را داشتند، تصمیم به لغو سفرهایشان به دلیل آلودگی هوا گرفتند. به گفته این فعال حوزه بوم‌‌‌گردی، ‌‌‌ استان مرکزی به واسطه کوهستانی بودن، ‌‌‌روستاهایی با آب و هوای پاک دارد و همین امر سبب سفر به این روستاها در روزهای آلوده است. او اضافه می‌کند: شمال و شرق استان مرکزی تحت‌تاثیر آلودگی قرار نگرفت اما در خونداب و شازند و... شاهد حجم بالای آلودگی بودیم که همین امر ورود توریست‌‌‌ها را به این مناطق کاهش داد.

گردشگران خارجی، اصفهان را خط زدند

علی اباذری رئیس جامعه اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی استان اصفهان نیز در گفت‌‌‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌‌‌گوید: اصفهان و شهرستانی‌‌‌هایی که نزدیک این کلان‌شهر قرار دارند، ‌‌‌ با مشکل کاهش ورود گردشگر در روزهایی که هوا آلوده بود، مواجه شدند.  به گفته این فعال حوزه بوم‌‌‌گردی زمانی که از توریست صحبت می‌‌‌کنیم منظور گردشگران داخلی و خارجی هستند. او می‌‌‌افزاید: گردشگران خارجی معمولا ترجیح می‌‌‌دهند به شهر اصفهان سفر کنند و اولویت دوم‌‌‌شان دیدن شهرهای اطراف است. همین موضوع هم سبب شد تعداد توریست‌‌‌های ورودی ما به این شهر کاهش یابد.

او در عین حال از افزایش پذیرش گردشگر در شهرستان‌های غربی و جنوبی استان اصفهان که آلایندگی کمتری را تجربه کردند، خبر می‌‌‌دهد و می‌افزاید: اگر پتانسیل‌‌‌های توریسم در این مناطق بهتر معرفی شود می‌توان در روزهایی که هوای سالم یا پاک را داریم، ‌‌‌ تعداد توریست‌‌‌ها به این مناطق را افزایش داد. رئیس جامعه اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی استان اصفهان در این باره که آیا می‌توان آمار مشخصی برای کاهش گردشگر عنوان کرد، می‌گوید: نمی‌توان عدد و رقم دقیقی در این زمینه ارائه کرد، با این حال ما کاهش حداقلی ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشتیم.

صنعت گردشگری را در عمل جدی بگیرید

کریم بیگی رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان نیز درباره تاثیر آلودگی هوا بر صنعت هتلداری به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: طبیعی است که آلودگی‌‌‌ هوا به کاهش سفرها منجر شود. انگیزه اغلب گردشگران برای سفر داشتن یک تجربه خوشایند است و اگر مقصدی با هر تعداد جاذبه تاریخی و طبیعی برای سلامتی آنها مضر باشند، ‌‌‌ آن را انتخاب نمی‌‌‌کنند. او می‌‌‌افزاید: بارها در گفت‌‌‌وگو با مسوولان استان اصفهان بر این نکته تاکید کرده‌ایم که این شهر توان بارگذاری صنایع جدید را ندارد. در مقابل با توجه به استعداد و پتانسیل‌‌‌هایی که اصفهان دارد، باید تمرکز مسوولان روی صنعت توریسم باشد اما متاسفانه آنها تنها در سخنرانی‌‌‌های‌شان بر اهمیت این صنعت تاکید می‌‌‌کنند. بیگی ادامه می‌‌‌دهد: با وجود تمام تماس‌‌‌ها و صحبت‌‌‌هایی که با مسوولان و متولیان امر در استان اصفهان داشتیم توجه به صنعت توریسم همچنان در این استان مغفول مانده است، این در حالی است که گردشگری جزو صنایع سبز است و سلامت مردم و توسعه اقتصادی را توامان تامین می‌‌‌کند.

او درباره طیف توریست‌هایی که در حال حاضر به اصفهان سفر می‌کنند می‌گوید: از آنجا که این شهر جزو شهرهای صنعتی دسته‌بندی می‌شود، بخش عمده‌‌‌ای از مسافران آن در روزهای آلوده با انگیزه شغلی بوده و در این زمینه حق انتخاب ندارند. همین موضوع سبب شده با حذف سایر گردشگران، شاهد کاهش ورود گردشگر در این شهر باشیم که تاثیر منفی نه تنها بر صنعت هتلداری بلکه بر سایر بخش‌‌‌های صنعت گردشگری نیز دارد.  گفته‌‌‌های این فعالان حوزه گردشگری نشان می‌‌‌دهد آلودگی هوا نه تنها سلامت شهروندان را تحت‌تاثیر خود قرار می‌‌‌دهد بلکه تبعات منفی بر اقتصاد شهرهای گردشگرپذیر که این روزها شاخص سلامت هوای آنها کاهش یافته نیز دارد. به نظر می‌رسد همچنان که بیگی، رئیس جامعه هتلداران اصفهان می‌‌‌گوید مسوولان در نظر و سخنرانی گردشگری را یکی از راه‌‌‌های توسعه می‌‌‌‌‌‌دانند اما در عمل این صنعت در مقابل سایر صنایع در حاشیه قرار گرفته است.