مجوزهای صنعتی بر اساس مزیت‌های استانی

قنادزاده با بیان اینکه توافق‌نامه‌‌‌های تجارت آزاد ظرفیت‌‌‌های خوبی برای توسعه مناسبات تجاری برای کشورها به همراه دارد، به نخستین توافق‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا و نقش آن در توسعه اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: استفاده از ظرفیت توسعه توافق‌نامه‌‌‌های تجارت آزاد شروع شده است و می‌تواند گامی برای مزیت‌‌‌های رقابتی در حوزه‌‌‌های قیمت و تسهیل ورود به بازارهای رقابتی باشد. وی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت ۱۰ موافقت‌نامه تجاری دیگر در دست اقدام دارد و با کشورهایی که اقتصاد مکمل و بازار هدف هستند در حال رایزنی است.

وی اضافه کرد: سازمان توسعه تجارت به عنوان دستگاه دیپلماسی تجاری کشور بیشترین تعامل را با بخش خصوصی دارد و تلاش می‌‌‌کنیم مشکلات این بخش مرتفع شود. معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت گفت: سال گذشته در بیش از ۱۵۰ رویداد نمایشگاهی بین‌المللی شرکت کردیم و مجوز ۱۵۶ برگزاری رویداد نمایشگاه در دنیا صادر شده است. وی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌‌‌های صادراتی ایران «ایران اکسپو» با هدف کشف و ایجاد بازارهای جدید صادراتی، ارتقا و توسعه بازارهای موجود در اردیبهشت ماه امسال اشاره کرد و افزود: این بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور بود و در این نمایشگاه یک‌هزار تاجر و بازرگان خارجی از ۷۰ کشور مشارکت کرده بودند. معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: اردیبهشت سال ۱۴۰۳ هم نمایشگاه یاد شده با حضور بیش از ۳‌هزار تاجر و بازرگان خارجی برپا می‌شود.

خط تولید استان‌ها بر اساس بوم جغرافیایی راه‌اندازی شود

معاون صنایع ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با بیان اینکه دولت سیزدهم ریل‌‌‌گذاری خوبی در زمینه صادرات انجام داده است، گفت: استان‌‌‌ها و مناطق جغرافیایی مختلف کشور باید مزیت‌های رقابتی بوم جغرافیایی خود را شناسایی و بر این اساس نسبت به راه‌‌‌اندازی خط تولید اقدام کنند. سیدمحمد موسوی نیز در این مراسم افزود: اگر امروز به راحتی از تراز ۱۰۰ میلیارد دلاری تجاری کشور حرف می‌زنیم این یک اتفاق بی‌‌‌نظیر است.

وی با بیان اینکه صنعتگران و تولیدکنندگان در خودکفایی کشور تلاش بسیار کردند، اظهار کرد: به واسطه جنگ اوکراین بسیاری از کشورهای مطرح و پیشرفته دنیا از تولید قطعات ساده ناتوان هستند به همین دلیل به تولیدات ایران نیاز دارند. موسوی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از نیازهای کشور به واسطه تلاش و کوشش صادرکنندگان ایران رفع شده است، گفت: امروز اتفاق بزرگ و بسیار مثبتی در زمینه جهاد ارزآوری، خودکفایی و تامین کالاهای صنعتی و معدنی انجام شده است. وی خاطرنشان کرد: در سفر به استان‌های مختلف کشور اکثر آنها درخواست راه‌‌‌اندازی خط تولید خودرو و ماشین‌‌‌آلات و سایر زنجیره‌های تولید را دارند و این در حالی است که استان‌‌‌ها و مناطق جغرافیایی مختلف کشور باید مزیت‌‌‌های رقابتی بوم جغرافیایی خود را شناسایی کنند و بر این اساس نسبت به راه‌‌‌اندازی خط تولید اقدام کنند. معاون وزارت صمت اضافه کرد: باید تمامی امکانات خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار داد و وزارت صنعت و معدن نیز باید از هر نیازی که استان داشته باشد حمایت کند.

در ادامه این مراسم با حضور مقامات کشوری و استانی و جمعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان، از ۲۶ صادرکننده نمونه استان یزد تجلیل شد. در این مراسم علاوه بر صادرکنندگان در حوزه صنایع مختلف از جمله کاشی و سرامیک، پلیمری، کانی‌‌‌های غیرفلزی، کشاورزی، نساجی، فولاد، صنایع غذایی و … از سه دستگاه برتر در حوزه تسهیل صادرات قدردانی شد. اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان یزد، اداره کل امور مالیاتی استان یزد و اداره کل گمرک استان یزد سه دستگاه برتر در حوزه تسهیل صادرات بودند که توسط مسوولان مورد تجلیل قرار گرفتند.