نقطه ضعف درمانی هرمزگان

مهاجرت پزشکان، چالش حوزه درمان

مسوولان حوزه سلامت استان نیز در تازه‌‌‌ترین اظهارات خود، کمبود پزشک متخصص در این استان را تایید می‌کنند. دکتر غلامعلی جاودان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، عدم‌استقبال از رشته‌‌‌های مربوطه دانشگاهی و عدم‌شرکت بومی‌‌‌ها در استخدام‌‌‌های علوم پزشکی را از چالش‌‌‌های اصلی کمبود نیروی انسانی در بخش بهداشت و درمان استان می‌‌‌داند و می‌‌‌گوید: در یک مرحله مجوز استخدام بیش از ۲هزار نفر در استان صادر شد که حدود یک هزار نفر در آزمون‌‌‌ها شرکت کردند.

وی در ادامه مهاجرت پزشکان را به عنوان یک مشکل جدی مطرح می‌‌‌کند و می‌‌‌گوید: مهاجرت پزشکان یکی از دغدغه‌‌‌های ما محسوب می‌‌‌شود به همین علت با مهاجرت هر پزشک، بسیاری از منابع و سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های ما نیز از بین می‌‌‌رود و از سوی دیگر نمی‌‌‌توان به اجبار پزشکی را در جهت خدمت‌‌‌رسانی به مناطق محروم جاسک یا بشاگرد اعزام کرد. وی به این نکته هم اشاره می‌‌‌کند که با تسهیل شرایط و ارائه امکانات لازم باید جاذبه بیشتری برای پزشکان ایجاد کنیم تا مانع از مهاجرت آنها شویم.

کمبود۴۵۳ پزشک متخصص در هرمزگان

از سوی دیگر دکتر منوچهر کمالی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: در استان هرمزگان ۷۳۰ پزشک متخصص و ۱۱۳ پزشک فوق تخصص در حال طبابت هستند که از این تعداد ۷۵ نفر دندان‌پزشک متخصص هستند. وی تعداد پزشکان متخصص مطب‌‌‌دار را ۳۴۷ پزشک اعلام می‌‌‌کند و می‌‌‌گوید: همچنین ۸۴ فوق تخصص در هرمزگان دارای مطب شخصی هستند. وی با تایید کمبود پزشک متخصص در این استان می‌‌‌گوید: در این استان ۴۵۳ پزشک متخصص کمبود داریم که ۳۶۹ نفر از این کمبود پزشک مربوط به بیمارستان‌‌‌های دانشگاهی است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه، تعداد کل پزشکان فوق تخصص در استان را ۳۶ نفر اعلام می‌‌‌کند. به گفته کمالی، استان هرمزگان در رشته‌‌‌های فوق تخصص جراحی قلب، فوق تخصص جراحی عروق، فوق تخصص جراحی اطفال، فوق تخصص شبکیه، غدد و گوارش به ۳۹ پزشک نیاز دارد.

وی تاکید می‌‌‌کند: با راه‌‌‌اندازی دانشکده‌‌‌های علوم پزشکی در شرق و غرب هرمزگان و نیازسنجی‌‌‌های انجام‌شده، شرایط از نظر کمی و کیفی بهبود خواهد یافت. وی با بیان اینکه توزیع پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص سالی یک بار بنا به فارغ‌‌‌التحصیلان رشته‌‌‌های مختلف انجام می‌‌‌شود، یکی از عوامل کمبود پزشک متخصص در کشور را کاهش تعداد فارغ‌‌‌التحصیلان می‌‌‌داند که میزان توزیع متوازن را دستخوش تغییراتی کرده و به تعداد نیاز استان‌‌‌ها، متخصص جذب نمی‌‌‌شوند. وی همچنین، گرایش پزشکان به سمت جراحی زیبایی و نیز مهاجرت به خارج کشور و ادعای پزشکان مبنی بر پایین بودن تعرفه‌‌‌ها به دلیل شرایط اقتصادی را از عوامل استقبال کم پزشکان از رشته‌‌‌های متخصص بیهوشی، طب اورژانس، متخصص جراحی قلب، جراحی اطفال و عروق  می‌‌‌داند.

چاره‌اندیشی برای بقای پزشکان

همان‌طور که معاون دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به آن اشاره می‌‌‌کند؛ مسائل مهمی در کنار افزایش پذیرش و ظرفیت نیرو‌‌‌های متخصص، بسیار دارای اهمیت هستند. مهاجرت، اتفاق ناگواری که هر روز بیش از پیش گریبانگیر این حوزه است و با مهاجرت و از دست رفتن اصلی‌‌‌ترین سرمایه نظام سلامت که نیروی انسانی آن است، سلامت جامعه نیز مورد تهدید قرار می‌‌‌گیرد.  به نظر می‌‌‌رسد باید متولیان حوزه سلامت کشور برای آنهایی که درخواست مهاجرت دارند یا بیکارند، راه چاره‌‌‌ای بیندیشند و برای ماندگاری این نیرو‌‌‌های متخصص، فکری کنند. با وجود این بسیاری از شهر‌‌‌ها و مناطق کم‌‌‌برخوردار هرمزگان با کمترین تعداد پزشک متخصص مواجه هستند و باید وزارت بهداشت در این حوزه اقدامی انجام دهد.

 این وزارتخانه به عنوان متولی نظام سلامت و آموزش پزشکی کشور، موظف است با توسعه و نوسازی مراکز درمانی، زمینه را برای این افزایش ظرفیت فراهم کند. چرا که ارتقای دسترسی عادلانه مردم به سرچشمه درمان یعنی پزشکان به افزایش امید به زندگی و پیشگیری از بروز و تشدید بسیاری از بیماری‌‌‌ها منجر می‌‌‌شود. وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید حمایت‌‌‌های لازم را به منظور تامین و تربیت نیروی انسانی موردنیاز مراکز بهداشتی و درمانی استان‌‌‌های محروم مانند هرمزگان داشته باشند تا ‌‌‌بیماران مجبور نباشند برای درمان به سایر استان‌‌‌های کشور سفر کنند. حال باید در سال۱۴۰۳ منتظر ماند و دید که تلاش‌‌‌ها و پیگیری‌‌‌های متولیان بهداشت و درمان استان، استاندار و نمایندگان مجلس در تامین پزشک متخصص و فوق تخصص و تجهیزات پزشکی و درمانی موردنیاز استان هرمزگان به کجا می‌‌‌رسد.