گروه گردشگری: درحالی که طی نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای اسلامی، شهر تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد، حالا تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، استانداری آذربایجان‌شرقی و شهرداری تبریز منعقد شده تا این شهر برای این اتفاق مهم آماده شود. همچنین در جریان سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به تبریز، دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸ نیز افتتاح و از تمبر و لوگوی اختصاصی آن رونمایی شد. مسعود سلطانی‌فر در این سفر از آغاز به‌کار ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸ در تهران خبر داد و گفت: «تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در امر گردشگری، فرهنگی و تاریخی در جلسات این ستاد شرکت خواهند کرد.» به گفته وی، تا سال ۲۰۱۸ جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در تبریز برگزار خواهد شد. معاون رئیس‌جمهوری همچنین از برگزاری جشنواره بین‌المللی سران کشورهای اسلامی به میزبانی تبریز در شهریور سال‌جاری خبر داد.

آغاز برنامه‌های تبریز2018

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جریان این سفر و در جمع خبرنگاران با تاکید براینکه برنامه‌های ویژه‌ای برای تبریز ۲۰۱۸ در تمامی حوزه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری در نظر گرفته‌ شده و از مدت‌ها پیش مقدمات لازم با هدف هرچه بهتر برگزار شدن این برنامه‌ها آغاز شده، اعلام کرد تمام تلاش و امکانات کشور برای برگزاری این رویداد در شأن مردم آذربایجان و به‌خصوص مردم قهرمان تبریز به‌کار گرفته خواهد شد. سلطانی‌فر همچنین با بیان اینکه تبریز یکی از شهرهای زیبای کشور است و می‌تواند در توسعه گردشگری نقش بسیار ارزنده‌ای ایفا کند، خاطرنشان کرد: «برگزاری برنامه‌های این‌چنینی، در احیای هویت و اصالت تاریخ و ارزش‌های فرهنگی و هنری بسیار حائز اهمیت است.» معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «با توجه به اینکه شهر تبریز سابقه بسیار درخشانی در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اقتصادی داشته است، تلاش داریم شهر اولین‌ها را به محل گردشگری کشورهای اسلامی تبدیل کنیم.» وی شهر تبریز را دارای زیرساخت‌های بسیار مناسب گردشگری، فرهنگی، تاریخی و... دانست و عنوان کرد: «با داشتن این ظرفیت‌ها، تبریز می‌تواند به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم طبیعت‌گردی کشور نیز محسوب شود.»

تبریز مقصد مسلمانان می‌شود

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه اولویت ما تبدیل ایران به مدینه فاضله گردشگران و به‌خصوص بهشت گردشگران مسلمان است، گفت: «این هدف را با جدیت تمام دنبال می‌کنیم و امیدواریم در آینده نه‌چندان دور شاهد رونق و توسعه بخش گردشگری باشیم.» این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کند که تمامی اصول مربوط به گردشگری حلال را در برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و سایر برنامه‌ها مدنظر قرار می‌دهد و از این پس نیز تلاش می‌کنیم ایران را به‌عنوان مهم‌ترین مرکز گردشگری حلال دنیا معرفی کنیم.» وی تبریز ۲۰۱۸ را نقطه آغاز تحولات عظیم اقتصادی، گردشگری و فرهنگی آذربایجان دانست و بر لزوم افزایش فرهنگ‌سازی برای هرچه با شکوه برگزار شدن برنامه‌های مربوط به آن تاکید کرد. به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تبریز ۲۰۱۸ نقطه پایان کار نیست؛ بلکه سرآغاز جهش اقتصادی تبریز، آذربایجان و به‌تبع آن، ایران اسلامی خواهد بود. سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: «باید نهایت تلاش خودمان را به‌کار بگیریم تا میزان تولید ناخالص داخلی کشور را با استفاده از ظرفیت‌های حوزه گردشگری به‌خصوص ظرفیت‌های ارزشمند استان‌هایی همچون آذربایجان‌شرقی افزایش دهیم.»

تبریز چطور پایتخت شد؟

در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که دی‌ماه سال گذشته در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، شهر تبریز با اکثریت قاطع آرای وزیران گردشگری و کارشناسان ارشد گردشگری به‌عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد. به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال ۲۰۱۵ و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی، معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی انجام گرفت. این سازمان که با ۵۷ کشور، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است، از تمامی کشورهای عضو درخواست کرده بود به‌منظور معرفی شهرهای نمونه گردشگری جهان اسلام، یکی از شهرهای خود را به‌عنوان نماینده آن کشور معرفی کنند. بر همین اساس دو شهر تبریز و یزد با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط مدنظر این سازمان به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند. پیش از این شهرهای قدس و قونیه به ترتیب به‌عنوان شهرهای نمونه گردشگری سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ انتخاب شده بودند و در اجلاس اخیر کارشناسان ارشد گردشگری این سازمان، شهرهای مدینه منوره و تبریز به‌عنوان شهرهای نمونه گردشگری برای سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ برگزیده شدند. بر اساس این گزارش، رشد گردشگری داخلی تبریز در سال گذشته ۲۵ درصد و رشد گردشگری خارجی این شهر ۳۵ درصد بوده و وجود آثار تاریخی فرهنگی اسلامی، میزان توسعه یافتگی زیرساخت‌ها و وجود روستاهای هدف گردشگری از جمله شاخص‌های انتخاب این شهر به‌عنوان شهر نمونه گردشگری اعلام شده است. شهر تبریز پیش از این هم در مهرماه سال گذشته عنوان «شهر جهانی بافت فرش» را به خود اختصاص داد.