دنیای اقتصاد: بودجه سال ۱۳۹۶ به مجلس پیشنهاد شد تا هر کدام از دستگاه‌های کشور تکالیف مالی خود را در سال‌ آتی بدانند. براساس این لایحه بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نزدیک به ۷۸۱ میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومان برآورد شده است؛ رقمی که در مقایسه با سال گذشته، رشدی تقریبا معادل ۱۲ درصد را ثبت کرده است. این درحالی است که بودجه سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴، رشدی حدود ۴۵ درصدی را تجربه کرده بود.

این میزان با مجموع برآورد هزینه‌های سال ۱۳۹۶ یعنی رقمی معادل ۲۵۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان و هزینه‌های اختصاصی معادل ۱۱ میلیارد تومان و با احتساب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای حدود ۵۱۶ میلیارد و ۵۱۶ میلیون در نظر گرفته شده است. براساس ارقام مستخرج از این لایحه، این بودجه برای سه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۲۱۸ میلیارد تومان برآورد شده که در مجموع با احتساب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به مبلغ ۵۰۱ میلیارد و ۲۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به رقم نهایی ۷۱۹ میلیارد و ۲۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش «ایسنا»، بودجه سه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای سال ۹۵، ۱۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. اما طبق همین لایحه، پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای سال آینده، افزایش تقریبا دو برابری بودجه را تجربه خواهد کرد؛ رقمی که براساس لایحه پیشنهادی دولت به مجلس، مبلغ آن از ۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سال ۹۵ به ۴۹ میلیارد و ۷۷۳ میلیون تومان در سال ۹۶ رسیده است. همچنین مرکز مطالعاتی منطقه‌ای حفظ میراث فرهنگی ناملموس در آسیای میانه و غربی نیز برای سال آینده، ۵۰ میلیون تومان افزایش بودجه داشته و رقم پیشنهاد شده برای آن در سال آینده به یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان ارتقا یافته است. بودجه شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی نیز که از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تامین می‌شود، برای سال آینده ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

طبق لایحه بودجه ۹۶، درآمد حاصل از ورودی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و سایر منافع حاصله در سطح ملی و استانی باید به ترتیب ۳۵ میلیارد و ۵۱۵ میلیون تومان و ۶۵ میلیارد تومان باشد که رقم آن مجموعا ۱۰۰ میلیارد و ۵۱۵ میلیون تومان خواهد بود. همچنین مجموع اعتبارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای تامین، آماده‌سازی و اداره‌ موزه‌ها و ابنیه تاریخی ۶۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برآورد و ردیف اعتبارات توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز ۳۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. براین اساس، اعتبار ردیف درآمد حاصل از اخذ عوارض واردات کالا و محصولات فرهنگی و صنایع‌دستی که سهم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را ۱۵ درصد و وزارت ارشاد را ۸۵ درصد تعیین کرده، ۱۵ میلیارد تومان تعیین شده است.

طبق این لایحه عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور برای سفرهای هوایی ۷۵ هزار تومان و برای سفرهای زمینی و دریایی ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است. برهمین اساس، عوارض خروج زایران عتبات، حج و عمره ۵۰ درصد این مبالغ خواهد بود. همچنین مبلغ ۱۰ هزار تومان از این عوارض خروجی برای توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع‌دستی تا سقف ۴۰ میلیارد تومان تخصیص خواهد یافت. برآورد ردیف اعتبار کمک و ارائه‌ حمایت مالی برای تامین سرمایه‌ اولیه صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی نیز جمعا ۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است.