تجربه «المپیک راهنمایان گردشگری» در جهان

دنیای اقتصاد، امیر شاملویی: دوره هفدهم اجلاس راهنمایان گردشگری جهان قرار است در سال ۲۰۱۷ در تهران برگزار شود. این رویداد مهم در زمینه گردشگری هر دو سال یک‌بار و در کشوری که توانسته باشد شرایط میزبانی را از فدراسیون جهانی انجمن‌های راهنمایان گردشگری احراز کند، برپا می‌شود و راهنمایان گردشگری بسیاری از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند. به باور کارشناسان اقتصادی و گردشگری، این کنوانسیون پیامدهای مثبتی برای ایران خواهد داشت و می‌تواند روند ورود گردشگر به کشور را تسهیل کند. همچنین با معرفی و شناساندن ایران به راهنمایان گردشگری که نقش غیرقابل انکاری در زمینه معرفی یک کشور به گردشگران دارند، می‌تواند تصویر ایران را نسبت به آنچه در اذهان جهان و به‌خصوص غربی‌ها وجود دارد، متحول کند و اعتباری برای نام ایران، زیبایی‌های آن و رونق گردشگری در کشور به‌همراه آورد.

فدراسیون جهانی راهنمایان چیست؟

سابقه برگزاری این اجلاس به فوریه سال ۱۹۸۵ بازمی‌گردد؛ زمانی که هنوز فدراسیون راهنمایان گردشگری به ثبت نرسیده بود. اما دو سال بعد، فدراسیون جهانی انجمن‌های راهنمایان گردشگری به‌طور رسمی به‌عنوان سازمانی غیرانتفاعی تحت قوانین اتریش و همزمان با برگزاری دوره دوم کنوانسیون راهنمایان در وین و در سال ۱۹۸۷ به ثبت رسید. با برگزاری هر دوره از این اجلاس، این سازمان رشد کرد؛ تا جایی‌که امروزه اعضای آن از بیش از ۷۰ کشور جهان هستند و بیش از ۲۰۰ هزار راهنمای تور را دربرمی‌گیرد. بر همین اساس، این سازمان یک شبکه بین‌المللی از راهنمایان حرفه‌ای تور ایجاد کرده است و امروزه تنها مجمع جهانی راهنمایان گردشگری به‌شمار می‌رود که رشد آن همگام با تغییرات این صنعت ادامه پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، براساس سایت فدراسیون جهانی انجمن‌های راهنمایان گردشگری، این فدراسیون سازمانی غیرانتفاعی و غیرسیاسی به‌حساب می‌آید که گروه‌های تورگردانی، انجمن‌های راهنمایان تور، راهنمایان تور فاقد تشکل، شرکای گردشگری این سازمان و اعضای انجمن‌ها، نهادهای آموزشی مربوط به راهنمایان گردشگری و برخی افراد دیگر را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد.هدف اصلی این فدراسیون مشخص است؛ ارتقا، بازاریابی و اطمینان یافتن از اینکه راهنمایان تور به عنوان سفیران یک منطقه شناخته شوند. آنان نخستین و در برخی موارد تنها نمایش‌‌دهنده جمعیتی هستند که یک بازدیدکننده قرار است با آنها ملاقات کند. فدراسیون جهانی انجمن‌های راهنمایان گردشگری خدماتی را به اعضای خود پیشنهاد می‌کند اما همچنین با کسانی که در جست‌وجوی خدمات خاص و حرفه‌ای راهنمایان گردشگری هستند و این که کجا می‌توان چنین افرادی را استخدام کرد، نیز ارتباط برقرار می‌کند. این سازمان همچنین به طور فعال تشکل‌ها و انجمن‌های عضو و شرکای تجاری خود را در سراسر جهان ارتقا می‌دهد.

این فدراسیون همچنین از استفاده از راهنمایان گردشگری خاص منطقه برای منطقه‌های عضو این سازمان حمایت و آنها را تشویق و در نتیجه راهنمایان گردشگری محلی را وارد فعالیت‌های این‌چنینی می‌کند و اطمینان می‌دهد که بازدیدکنندگان خدمات دقیق و حرفه‌ای از مناطق عضو آن سازمان دریافت می‌کنند. مسوولیت اداره این فدراسیون جهانی با هیات اجرایی آن است که اعضای آن از سوی نمایندگان کشورهای عضو در یک دوره دو ساله در هر کنوانسیون انتخاب می‌شوند. برای وارد شدن به این هیات اجرایی باید دانست که چنین موقعیتی به معنای درگیری کامل و وقف کردن ساعت‌های کاری فراوانی است. اعضای هیات اجرایی کسانی هستند که مورد انتخاب عضوهای این سازمان قرار گرفته‌اند و باید به طور فعال راهنمای تور بودن را تجربه کرده باشند یا کارفرمایان راهنمایان گردشگری باشند و نه تورگردانان. علاوه بر این، در هر کنوانسیون دو سالانه تعدادی از نمایندگان منطقه توسط هیات‌اجرایی منصوب می‌شوند تا رابط بین این هیات و اعضای آن باشند. همچنین این نمایندگان منصوب‌ باید نسبت به عضویت‌های جدید و تشویق آن اقدام کنند. طبق قوانین این فدراسیون، هم اعضای هیات اجرایی و هم نمایندگان منطقه‌ای باید راهنمایان تور حرفه‌ای فعال باشند. آنان داوطلبانی هستند که زمان خود را وقف و در راستای اهداف فدراسیون تلاش می‌کنند و با فعالیت خود، موجب ارتقای راهنمایان گردشگری در سراسر جهان می‌شوند. زبان رسمی این فدراسیون انگلیسی است؛ هرچند، لزوما در مورد همکاری‌ها تمرکز زیادی بر استفاده از این زبان برای اعضایی که با این زبان تا حدودی مشکل دارند، وجود ندارد.

تاریخچه کنوانسیون راهنمایان

اجلاس جهانی راهنمایان گردشگری تاکنون در گوشه و کنار جهان برپا شده است. شهرهای تل‌آویو در رژیم صهیونیستی، وین در اتریش، نیکوزیا در قبرس، تمپره در فنلاند، پرتوریا در آفریقای جنوبی، مونترآل در کانادا، هنگ‌کنگ در چین، نیکوزیا که علاوه بر سال ۱۹۸۹ مجددا در سال ۲۰۰۱ انتخاب شد، دونبلان در اسکاتلند، ملبورن در استرالیا، قاهره در مصر، بالی در اندونزی، تالین در استونی، ماکائو در چین و پراگ در جمهوری چک میزبانان ۱۶دوره کنوانسیون‌های راهنمایان گردشگری بوده‌اند اما حالا همان طور که گفته شد قرار است دور جدید آن در سال ۲۰۱۷ در ایران برگزار شود. در سی سالگی این اجلاس که شانزدهمین دوره آن بود و در پراگ برگزار شد، بیش از ۴۰۰ مخاطب از ۴۰ کشور و بیش از ۳۰ نماینده از کنوانسیون در ژانویه سال ۲۰۱۵ گرد هم آمدند که موفقیت بزرگی برای این کشور محسوب می‌شد. راهنمایان گردشگری مختلف به پراگ آمده بودند تا به تبادل تجربیات و ملاقات با همکاران خود از اروپا و سایر مناطق جهان بپردازند. در این نشست سه انجمن راهنمایان گردشگری تقاضاهای حرفه‌ای خود را برای این که شهرهای متعلق به آنان برای برگزاری دور بعدی کنوانسیون در سال ۲۰۱۷ میزبان شود، ارائه کردند: کپنهاگ، تهران و سنگاپور. در نهایت این تهران بود که توانست به عنوان شهر منتخب و میزبان دوره بعدی این اجلاس در سال ۲۰۱۷ مسوول برپایی کنوانسیون فدراسیون جهانی انجمن راهنمایان گردشگری شود؛ اتفاقی که کمتر از دوماه به برگزاری آن باقی مانده است.

آثار مثبت کنوانسیون در ایران

برگزاری این کنوانسیون در تهران، می‌تواند مزایای خوبی برای کشورمان به همراه داشته باشد؛ آشنا شدن راهنمایان بین‌المللی گردشگری با کشور، تبلیغ و برندسازی با صرف هزینه‌ به نسبت کم و جذب بیشتر بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاران خارجی از جمله این مزایا به شمار می‌آیند. کارشناسان معتقدند نشان دادن ۷ شهر کشور به راهنمایانی از ۷۰ کشور دنیا اثر تبلیغی مناسبی به همراه خواهد داشت و موجب ارتقای تصویر ذهنی ایران در بین آنان خواهد شد؛ امری که به نوبه خود در جذب گردشگران مفید فایده خواهد بود. به گفته مسوولان برگزاری این کنوانسیون در ایران، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری برای نخستین بار در تاریخ برگزاری این کنوانسیون‌ها میهمان اجلاس راهنمایان جهان خواهد بود و این مساله با استقبال مسوولان فدراسیون جهانی راهنمایان مواجه شده است. درهمین حال، این رویداد مهم گردشگری میزبان قریب به ۳۵۰نفر از ۷۰ کشور دنیا به ایران خواهد بود. این افراد در قالب دو تور که یکی قبل و یکی بعد از اجلاس اصلی برگزار خواهد شد، ۷شهر کشور را خواهند دید. در تور قبل از اجلاس اصلی، راهنمایان از سه شهر قزوین، زنجان و همدان دیدن می‌کنند و سپس راهی تهران می‌شوند، همچنین در قالب تور بعد از اجلاس، آنها اصفهان، شیراز و یزد را خواهند دید.

حالا برخی کارشناسان از کنوانسیون ۲۰۱۷ به‌عنوان المپیک کوچک راهنمایان نام می‌برند و معتقدند برگزاری این کنوانسیون در زمان غیر اوج سفر می‌تواند به کسب‌وکارهای گردشگری در شهرهای میزبان نفع اقتصادی برساند. شکل گرفتن شبکه بین راهنمایان خارجی و صاحبان کسب‌وکارهای گردشگری در ایران نیز می‌تواند یکی دیگر از مهم‌ترین اثرات این رویداد گردشگری برای ایران باشد. این رویداد، فرصت بسیار مناسبی را برای صاحبان آژانس‌ها، هتل‌ها و سایر کسب‌وکارهای گردشگری کشور نیز ایجاد می‌کند تا بتوانند تفاهم‌ها و توافق‌هایی را برای همکاری‌های دو یا چندجانبه حاصل کنند؛ توافق‌هایی که در بلندمدت می‌تواند ضامن تامین مالی این کسب‌وکارها باشد. برگزاری این گردهمایی فرصتی تکرارنشدنی برای ایران خواهد بود و برای هر چه بهتر برگزار شدن نیازمند همکاری و همدلی تمام دست‌اندرکاران گردشگری است تا بتواند پیامد مثبتی برای اقتصاد و گردشگری کشور در پی داشته باشد.