دنیای اقتصاد: کاخ شاهی گچسر که متعلق به دوره پهلوی اول است، درحالی از سوی بنیاد مستضعفان و بدون اطلاع و مجوز سازمان میراث‌فرهنگی کشور به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده که در ماه دی سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۵۷۵ به ثبت‌ملی رسیده بود؛ واگذاری که سندی دیگر برای اثبات این موضوع است که بناهای تاریخی نباید تحت تملک نهادهای دیگری به‌جز نهاد تخصصی آن باشند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، گرچه واگذاری بناهای تاریخی برای احیا و تغییر کاربری به بخش خصوصی این روزها به یکی از الزامات حفظ میراث‌فرهنگی و بناهای تاریخی شهرها و روستاهای کشور تبدیل شده است، اما این واگذاری‌ها بدون نظارت و بررسی سازمان متولی میراث‌فرهنگی کشور می‌تواند به روی دادن یک فاجعه بینجامد. حالا پس از بازدید مدیران میراث‌فرهنگی از کاخ شاهی گچسر و مذاکره با سرمایه‌گذار این کاخ، قرار شده این بنای ارزشمند تاریخی با نظارت مستقیم میراث‌فرهنگی و حفظ کاربری موجود، مرمت و حفاظت شود.

به‌گزارش میراث‌آریا، ارزیابی کارشناسان میراث‌فرهنگی از وضعیت کنونی کاخ شاهی گچسر نشان می‌دهد که این بنای تاریخی از سال‌ها پیش بدون مجوز میراث‌فرهنگی به مرکز اقامتی تبدیل شده و تمامی اقداماتی که در آن صورت گرفته، مغایر با قوانین و ضوابط میراث‌فرهنگی است؛ تاجایی که مدیران میراث‌فرهنگی کشور پس از بازدید از این بنای تاریخی اعلام کردند در عرصه اثر دخل و تصرف‌های بسیاری صورت گرفته و کوچک‌ترین توجهی که دال بر حفظ ارزش‌های هنری و معماری باشد، در این بنای تاریخی لحاظ نشده است. مدیر‌کل میراث‌فرهنگی استان البرز پس از بازدید از کاخ شاهی گچسر و مذاکره با سرمایه‌گذار آن گفت: «تمامی اقداماتی که در کاخ شاهی گچسر صورت گرفته، مغایر با قوانین میراث‌فرهنگی است. بنیاد مستضعفان بدون اطلاع میراث‌فرهنگی اقدام به نقل و انتقال این بنا کرده و خریدار هم از ضوابط حفاظتی اثر هیچ‌گونه اطلاعی نداشته است؛ با این‌همه سازمان میراث‌فرهنگی با پیگیری و نظارت مداوم تلاش می‌کند با همکاری سرمایه‌گذار، این بنای تاریخی را از دیگر آسیب‌های احتمالی دور نگه دارد.»

عبدالناصر میرچی افزود: «با توجه به اینکه نظارت سازمان میراث‌فرهنگی بر بخش خصوصی بسیار بهتر صورت می‌گیرد، با سرمایه‌گذار توافق شده تا این بنا با نظارت مستقیم میراث‌فرهنگی و پس از مرمت اصولی با حفظ کاربری پذیرایی - اقامتی به فعالیت خود ادامه دهد.» به گفته وی، در کاخ شاهی گچسر نباید هیچ‌گونه دخل و تصرفی صورت گیرد و لازم است تمامی مرمت‌ها با رعایت ضوابط میراث‌فرهنگی و استانداردهای موجود انجام شود. میرچی خاطرنشان کرد: «هم‌اکنون مرمت کاخ شاهی گچسر با هماهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان البرز آغاز شده است و کارشناسان و مهندسان ناظر نیز به‌طور مداوم بر نحوه مرمت این بنای تاریخی نظارت دارند.»