مختصات سامانه مدیریت هوشمند یکپارچه گردشگری

به گزارش «ایسنا»، محمد محب‌خدایی با بیان اینکه دسترسی به این سامانه برای همه آزاد است، افزود: «اطلاعات آن برای برنامه‌ریزان، دانشگاهی‌ها  و سرمایه‌گذاران راهگشا خواهد بود. تمام سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، ‌اداره‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در استان‌ها، استانداری‌ها و بخش خصوصی به این سامانه دسترسی دارند و این سیستم نوعی کارتابل عمومی برای گردشگری کشور به‌شمار می‌آید و همه چیز از طریق آن رصد خواهد شد.» وی همچنین تصریح کرد: «ما با این سیستم استان‌ها و اداره‌های مرتبط را کنترل خواهیم کرد، دیگر مراجعه‌کنندگان پشت در منتظر نمی‌مانند و با این سیستم می‌توانند طرح‌های خود را ارائه کنند یا درخواست مجوز بدهند یا در جریان ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها قرار گیرند و انتقادها و پیشنهادهای خود را ثبت کنند.» این مقام مسوول این سامانه را پنجره واحد مدیریت یکپارچه گردشگری دانست و یادآور شد: «آمارها در این سامانه به‌روزرسانی شده و دیگر نمی‌توان آمارهای کاذب اعلام کرد.»

به گفته محب‌خدایی، راه‌اندازی این سیستم بیش از چهارماه زمان برده و با توجه به فرابخشی بودن آن، همه به آن لینک خواهند شد و دیگر نمی‌توان از زیر کار شانه خالی کرد. معاون گردشگری کشور درباره تضمین مراجعه سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به این سامانه نیز تصریح کرد: «به این موضوع رسیدگی می‌کنیم. هر بخش به‌دست پنج کارشناس اداره می‌شود که اطلاعات را زنجیره‌ای به بخش دیگر انتقال می‌دهند و موضوع را رسیدگی خواهند کرد.» براساس این خبر، در سامانه مدیریت هوشمند یکپارچه گردشگری که بیشتر تخصصی است، تمام طرح‌ها، برنامه‌‌های راهبردی، برنامه‌ریزی‌ها، قوانین و اسناد بالادستی، آمارها و شاخص‌های تحلیلی، مجوزهای کسب و کار، سهم گردشگری در GDP، تقویم گردشگری، مناطق گردشگری، داشبورد مدیریتی، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، توافق‌های ملی و بین‌المللی در دسترس قرار دارد. اطلاعات برخی بخش‌های این سامانه هنوز کامل نشده و همچنان درحال به‌روزرسانی است. برخی بخش‌ها نیز اطلاعات را در قالبی محدود ارائه کرده‌اند که به گفته معاون گردشگری در مراحل بعدی کامل خواهد شد.

در بخش راهبردهای توسعه گردشگری این سامانه، انواع گردشگری با آمار تطبیقی بین دو سال و چشم‌انداز آینده، تفکیک و مشخص شده؛ آمارهایی که تاکنون در دسترس قرار نداشته‌اند. در بخش اعلام آمار گردشگری در انواع سلامت، طبیعت‌گردی، زیارتی، تاریخی و فرهنگی، دریایی و کودک، تفریحی، روستایی و عشایری، آموزشی، تجارت و بازرگانی، مذهبی، دفاع مقدس، ورزشی، بازدید اقوام و هنری طبقه‌بندی شده است. در کنار آن راهبردهای افزایش بهره‌وری (وضع موجود) و توسعه مشخص شده که اطلاعات آنها هنوز کامل نیست.