کیش که همواره در مقایسه با مقاصد خارجی همسایه قرار می‌گیرد، در نوروز سال گذشته ۲۳۰هزار مسافر نوروزی داشته و مسوولانش پیش‌بینی می‌کنند در نوروز پیش رو این رقم به ۲۵۰هزار گردشگر برسد. این جزیره در کل سال ۹۵ میزبان یک میلیون و ۸۰۰هزار گردشگر بوده که رقمی کمتر از ۱۰۰هزار نفر آن را خارجی‌ها تشکیل می‌دادند. این تعداد در ۱۱ماه نخست ۹۶، یک میلیون و ۷۰۰هزار نفر ثبت شده و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری خود را به رکورد ۲میلیون نفر برساند. با این‌همه مسوولان این جزیره معتقدند باید اقدامات وسیعی انجام داد تا بتوان بخشی از مسافران دائمی کشورهای همسایه را به کیش جذب کرد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش که در روزهای آخرهفته گذشته نشستی با خبرنگاران داشت، در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» درباره راه‌های جذب گردشگران به کیش به‌جای ترکیه تصریح کرد: «نخست باید بپذیریم حق سفر برای تمام مردم یک حق اساسی شهروندی است اما باید متناسب با یک برنامه صحیح این اقدامات صورت گیرد.» علیرضا قائدیان، نظام توزیع تعطیلات در کشور را یکی از عوامل موثر در این مسیر دانست و خاطرنشان کرد: «تعطیلات توزیع‌نشده موجب خواهد شد نتوانیم در تمام ایام سال شاهد رونق گردشگری در کشور و به صورت مشخص جزیره کیش باشیم.» وی از سوی دیگر تاکید کرد: «باید مزیت‌هایی برای کیش در رقابت با دیگر مقاصد گردشگری ایجاد کرد. بخشی از این مزیت می‌تواند تعریف رویدادهایی باشد تا به‌واسطه آن گردشگران را به کیش جذب کنیم. باید به گردشگری رویدادمحور بیندیشیم و سعی داشته باشیم با تدوین برنامه‌ها به جایی برسیم که همواره از حضور گردشگران بهره ببریم.»

این مقام مسوول از گردشگری ورزشی به عنوان یکی از مزیت‌های کیش نام برد و اضافه کرد: «مزیت دریا نیز برای کیش وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است. البته اخیرا کارگروهی برای گردشگری دریایی مناطق آزاد جنوب کشور شکل گرفته و رویکرد به گردشگری دریایی تقویت شده است.» قائدیان همچنین از راه‌اندازی اولین تور دریایی بین کیش و امارات با یک کشتی شبه کروز خبر داد و یادآور شد که این کشتی در ایام نوروز نیز سه برنامه دیگر برگزار خواهد کرد. معاون گردشگری کیش البته با اشاره به اینکه مزیت گردشگری خرید به نوعی از این جزیره رخت بربسته، خاطرنشان کرد: «با این‌همه فعالان بازاری درحال بررسی هستند تا با برنامه‌ریزی‌ها و تخفیف‌هایی که صورت می‌دهند بتوانند گردشگران را برای خرید به جزیره جذب کنند.»

  افزایش مبادی پروازی

وی ضمن تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی‌های جدید برای جذب گردشگر توضیح داد: «درنظر داریم مبادی پروازی کیش را توسعه دهیم. درهمین راستا، اخیرا از سه شهر آبادان، یزد و کاشان نیز گردشگران می‌توانند به صورت مستقیم و با پروازهای موجود به کیش وارد شوند.» به گفته قائدیان، این هدف‌گذاری درمسیر ارزان‌سازی سفر به این مقصد انجام شده است؛ چه اینکه پروازهای مستقیم می‌تواند هزینه تمام‌شده سفر را پایین بیاورد.

  برنامه‌های نوروزی

قائدیان درباره برنامه‌های نوروزی جزیره کیش نیز تصریح کرد: «به مدت ۱۹ روز شاهد جشنواره‌های نوروزی در جزیره خواهیم بود. ۶۵ برنامه درنظر گرفته و سعی شده در تمام سطح جزیره این مراسم برگزار شوند تا از تزاحم و تراکم کاسته شود.» او البته هتل‌های موجود در کیش را برای استقرار نوروزی مسافران کم دانست و افزود: «این ۵۲ مرکز اقامتی ۱۲هزار تخت دارند اما نمی‌توانند جوابگوی استقبال مسافران نوروزی باشند. از این رو در کنار آنها سه بخش دیگر نیز برای استقرار گردشگران تعریف شده است.» محل‌هایی برای کمپ زدن خانواده‌ها با ظرفیت ۵هزار نفر، ۲هزار چادر برای افرادی که انفرادی سفر می‌کنند و واحدهای مسکونی جزیره که قرار است زیر نظر جامعه هتلداران کیش و در قالب یک سامانه به مسافران اجاره داده شوند، سه بخش دیگر به جز هتل‌ها خواهند بود که در نوروز به گردشگران خدمات ارائه خواهند داد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش درباره نحوه ورود گردشگران نوروزی از راه‌ دریایی به این جزیره نیز توضیح داد: «سه بندر چارک، لنگه و آفتاب برای این کار درنظر گرفته شده‌اند. از طریق این بنادر گردشگران می‌توانند یا با اتومبیل یا بدون آن، وارد جزیره شوند.» وی ضمن بیان شرایط ورود خودروها به کیش گفت:‌ «ورود خودروهای ایرانی تولید شده قبل از سال ۱۳۹۰ و خودروهای خارجی قبل از سال ۱۳۸۵ به جزیره به دلیل ملاحظات زیست محیطی ممنوع خواهد بود و باقی خودروها نیز باید برگه معاینه فنی داشته باشند.» به گفته قائدیان، بلیت رفت و برگشت این اتومبیل‌ها و سرنشینان آنها برای حداکثر ۵ روز اقامت در جزیره صادر شده و گردشگران باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که با مشکل مواجه نشوند.

  پروژه‌های زیرساختی

در این میان اما کیش همچنان درحال توسعه زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری خود است؛ به گونه‌ای که نزدیک به ۳۸پروژه اقامتی در این جزیره در حال عملیات هستند که ۱۰ تا ۹۸ درصد پیشرفت داشته‌اند. معاون گردشگری کیش البته تاکید کرد که برخی از این پروژ‌ه‌ها می‌توانند در سال ۹۷ به بهره‌برداری کامل برسند. به گفته وی، برای این پروژه‌ها اعتباری ۱۶هزار و ۶۰۰میلیارد ریالی باید سرمایه‌گذاری شود که با حضور بخش خصوصی و همراهی بانک‌ها تامین خواهد شد. بر این اساس با اتمام همه این پروژه‌ها، ۹هزار تخت دیگر به امکانات اقامتی کیش اضافه خواهد شد که ظرفیت اقامتی این جزیره را به ۲۱هزار تخت می‌رساند.

  نقش کمرنگ بومی‌ها

در کنار این‌همه، برنامه‌هایی نیز برای توسعه بومگردی و اقامتگاه‌های بومی در کیش وجود دارد؛ گرچه به نظر می‌رسد کمتر از بُعد مدرن جزیره به آن توجه شده است. هرچند به گفته قائدیان کیش تاریخی دیرینه دارد اما به نظر می‌رسد دست کم تاکنون توجه بسیار اندکی به نقش بومیان جزیره و توسعه گردشگری بومی در آن شده است. برخی از این بومی‌ها اگرچه وارد کسب و کارهای موجود در جزیره شده‌اند اما گویا نتوانسته‌اند از فرهنگ، آداب و رسوم خود برای توسعه گردشگری استفاده کنند.  حالا کیش دست کم در نوروز فرصت مناسبی دارد تا برخی از مسافران بالقوه ایرانی ترکیه، دبی و دیگر مقاصد همسایه را به خود جلب کند و مزیت‌هایی به آنها ارائه دهد که آنها را برای دفعات بعدی نیز به این جزیره بکشاند. این البته درحالی است که برخی کارشناسان معتقدند از آنجا که از تمام ظرفیت‌های مناطق آزاد برای توسعه گردشگری استفاده نمی‌شود، رقابت کیش با مقاصد همسایه اندکی نابرابر به نظر می‌رسد. با این‌همه آزمون نوروزی کیش از ۲۷ اسفندماه آغاز خواهد شد.