براساس این گزارش، در مدت این ۵ سال گردشگران ورودی از ۱۵ کشور همسایه با رشد ۶/  ۷۳ درصدی به ۱۷میلیون و ۶۴هزار و ۱۶ نفر رسیده‌اند. این تعداد را اگر بر ۵تقسیم کنیم یعنی هرسال از کشورهای همسایه کمی بیشتر از ۳میلیون و ۴۰۰هزار نفر به کشورمان سفر کرده‌اند. در همین حال گردشگران ورودی از حوزه اتحادیه اروپا نیز با ثبت رشد ۶/  ۵۵ درصد، ۷میلیون و ۵۱۷ هزار و ۷۲۱نفر به ایران وارده شده‌اند. یک محاسبه ساده دیگر نشان می‌دهد از این منطقه نیز به‌طور متوسط سالانه یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر به ایران سفر داشته‌اند.

در کارنامه ۵ساله گردشگری سازمان میراث فرهنگی همچنین از افزایش زمان ویزای فرودگاهی از ۲ هفته به ۳ ماه یاد شده؛ حال آنکه اقدام در این خصوص مستقیما به وزارت امورخارجه مربوط بوده است. در عین حال، در شرایطی از استقرار نظام جامع آمار گردشگری و حساب اقماری گردشگری(TSA) در این کارنامه عملکرد یاد شده که هنوز نتیجه عملی به کارگیری این سیستم در گردشگری کشور دیده نمی‌شود. این گزارش، همچنین از برگزاری سالانه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، ۵۰ مورد برپایی غرفه معرفی جاذبه‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری کشورهای بازارهای هدف، راه‌اندازی توریست‌کارت ویژه گردشگران خارجی، ۵۹مورد برگزاری نشست‌های مشترک بین بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی کشورهای هدف، برگزاری کمیته فنی مشترک گردشگری با کشورهای بازار هدف از جمله ترکیه، عمان، تونس، عراق، تهیه و امضای ۱۰ سند همکاری‌ گردشگری با ۱۰ کشور بازار هدف از جمله چین، روسیه، ترکیه، عراق، تونس، آذربایجان و انتخاب ۲۰ دفتر خدمات مسافرتی پیشگام با عراق در چارچوب ساماندهی گردشگری از دستاوردهای این معاونت در عرض ۵سال نام برده شده است.

بر همین اساس، انعقاد قرارداد لغو روادید گروهی با فدراسیون روسیه، تعیین ۴۰ کشور به‌عنوان بازار هدف گردشگری ایران، برگزاری تورهای آشناسازی با کشورهای هدف، تهیه پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی مراکز اطلاع‌رسانی و خدمات گردشگری، تهیه، تدوین و چاپ کتاب راهنمای مسیرهای تلفیقی جدید جاذبه‌های گردشگری استان‌های ایران، طراحی، تدوین، چاپ و توزیع یک میلیون جلد اقلام تبلیغاتی گردشگری ایران به زبان‌های مختلف، برگزاری دوره آموزشی راهبردهای توسعه گردشگری پایدار در ایران و تدوین استراتژی در حوزه گردشگری و همچنین ۴ دوره آموزشی ویژه کارشناسان ستادی و استانی طبیعت‌گردی، تنظیم ضوابط اقامتگاه بوم‌گردی و... نیز به‌عنوان عملکرد این معاونت مطرح شده‌اند. در این گزارش همچنین از بدیهی‌ترین وظایف معاونت گردشگری نظیر برگزاری ۸ آزمون جامع سراسری دوره‌های کوتاه‌مدت گردشگری یا برگزاری همایش روز جهانی توریسم نیز یاد شده است.

صدور و تمدید هزار و ۵۲۸ پروانه برای واحدهای اقامتی، شامل هتل، هتل آپارتمان، مجتمع اقامتی، مهمانپذیر، صدور هزار و ۱۵ پروانه بهره‌برداری دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، صدور مجوز برگزاری فعالیت ۱۸ موسسه در تهران و ۲۹ موسسه در شهرستان‌ها، صدور و تمدید هزار و ۲۷۵ پروانه بهره‌برداری واحدهای پذیرایی بین‌راهی، مجتمع‌های بین‌راهی و سفره‌خانه‌های سنتی، صدور ۳۵ گواهینامه فعالیت گردشگری سلامت، صدور ۱۰ گواهینامه فعالیت دفاتر پیشگام عراق، صدور ۲ هزار و ۶۴۴ کارت راهنمایان گردشگری، صدور ۲۰ مجوز فعالیت شرکت‌های عامل تطبیق استانداردهای فنی، صدور مجوز برای ۲۰ دفتر خدمات گردشگری و موسسات درمانی و... از جمله موارد دیگر در عملکرد ۵ساله گردشگری دولت عنوان شده است.

اما در این گزارش درباره تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی که طی این مدت در سطح کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، دو رقم متفاوت عنوان شده است؛ نکته‌ای که ابهام ایجاد می‌کند. در دو بند جداگانه یک بار این تعداد ۶۶۹ و جای دیگر ۴۰۳ مورد اعلام شده است. در این میان انتخاب ۵۰۰ روستای منتخب گردشگری و صنایع‌دستی از بین هزار و ۱۰۰ روستای هدف گردشگری، تامین اعتبار برای ۱۰۰ روستا از محل تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان با وزارت کشور به مبلغ هزار میلیون ریال برای هر روستا جهت توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری روستایی، اعطای تسهیلات جهت ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور بر اساس مفاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان با صندوق کارآفرینی امید، بالغ بر ۵۹۹ میلیارد ریال تسهیلات از محل مذکور جهت اجرای ۲هزار و ۴۴۱ طرح گردشگری روستایی و بوم‌گردی در مناطق طبیعی و روستایی کشور، تهیه و تنظیم تفاهم‌نامه مربوط به توسعه فعالیت‌های گردشگری درمناطق شهری و روستایی بین این سازمان و وزارت کشور نیز از دیگر موضوعاتی بوده که طبق گزارش «ایرنا» دولت در حوزه گردشگری انجام داده است. 

در همین حال از برگزاری۴ نشست بین‌المللی تخصصی شامل سمپوزیوم گردشگری و توسعه پایدار، اجلاس وزرای گردشگری (ACD)، ششمین نشست کارشناسان ارشد برنامه راه ابریشم سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری جهان به‌عنوان اجلاس‌های مهم برگزار شده از سوی نهاد متولی گردشگری کشور نام‌ برده شده است؛ این درحالی است که دست‌کم در برگزاری کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری، دولت تنها همکاری داشته و برگزارکننده اصلی کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری کشور بوده است. راه‌اندازی وب‌سایت تقویم گردشگری با هدف تدوین تقویم جامع و واحد رویدادهای گردشگری و همچنین جذب ایده‌های جدید در این صنعت، طراحی سامانه داشبورد ملی گردشگری و تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری کشور مستند بند الف ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه نیز از دیگر اقدامات انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی عنوان شده است. در این لیست البته بی‌شمار اقدامات دیگر درج شده اما این سوال به‌وجود می‌آید که چه تعداد از این بی‌شمار اقدام مربوط به یک سال گذشته است؟