مناف هاشمی، استاندار گلستان نیز با بیان اینکه برای شروع این پروژه مسیرهای سختی را پشت سر گذاشتیم، گفت: «راه سخت‌تر اجرای این پروژه است. احیای خلیج گرگان و لایروبی کانال خزینی و چپاقلی از اساسی‌ترین پروژه‌های استان بوده و هست.» استاندار گلستان یادآور شد: «حداقل سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز در پروژه طبیعت‌گردی و گردشگری جزیره آشوراده در بخش‌های مختلف، بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان آن را دولت ظرف دو تا سه سال آینده از محل اعتبارات استانی و ملی تامین خواهد کرد. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم در حین انجام زیرساخت‌ها بخشی از کار را انجام خواهند داد.» پیش از این مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان با بیان این‌که در طرح مصوب طبیعت‌گردی آشوراده تمامی ملاحظات قوانین داخلی و استانداردهای جهانی حفاظت رعایت شده است، گفته بود تمامی شایعات و شبهه‌افکنی‌ها درخصوص هرگونه واگذاری عرصه‌های ملی، هتل‌سازی و سوءاستفاده‌های اشخاص در این جزیره تکذیب می‌شود.

امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان نیز در آیین کلنگ‌زنی طرح گردشگری آشوراده اظهار کرد: «واگذاری غیرقانونی ۳۸۰ هکتار از اراضی ملی این جزیره در خلال سال‌های ۸۰ تا ۸۴ توسط گروهی از سوداگران زمین با سوءاستفاده از موقعیت، باعث شد تا سازمان حفاظت محیط‌زیست همه توان خویش را برای باز پس‌گیری این اراضی و ابطال اسناد واگذار شده به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران به کار بسته و خوشبختانه در سال 1387 این مهم تحقق یافت.» وی ادامه داد: «اما از آن سال تاکنون کماکان حلقه مفقوده‌ای در این منطقه وجود دارد و آن نبود زیرساخت‌های اولیه برای ساماندهی امور طبیعت‌گردی و نبود بستر لازم برای مشارکت جوامع بومی و انتفاع آنان از ظرفیت‌های اقتصادی طبیعت‌گردی این جزیره است.» عبدوس گفت: «بخش‌های شمالی این جزیره یکی از بهترین زیستگاه‌های زمستان‌گذرانی و زادآوری گونه‌های جانوری آبزی و کنارآبزی و منطقه‌ای مناسب برای پرنده‌نگری است اما هیچ‌گونه امکاناتی برای توسعه و ترویج این فعالیت در این تعبیه نشده. اینجاست که ضرورت تدوین و اجرای طرح مدیریت منطقه نمود بیشتری می‌یابد.»

همه اینها در حالی است که سال 95 فرهاد دبیری، معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از نامه محیط زیست به استانداری گلستان در مورد جزیره آشوراده برداشت‌های متفاوت شده اظهار کرده بود، با ساخت هیچ نوع تاسیسات گردشگری در آشوراده موافقت نشده است. او با اشاره به اینکه برنامه مدیریتی همه مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط‌زیست دارای زون‌بندی است و این زون‌بندی‌ها زون گردشگری نیز دارند، گفت: «چند سال پیش بخشنامه‌ای را برای استان‌ها ارسال کردیم که بررسی کنند در زون‌های گردشگری چه ظرفیت‌هایی برای توسعه گردشگری وجود دارد. چون معتقدیم اگر قرار است زمینه بهره‌برداری پایدار از مناطق فراهم شود نوع آن طبیعت‌گردی است. به شرط اینکه در زون‌های حفاظتی، تحقیقاتی یا سایر زون‌ها نباشد.

در پی این بخشنامه‌ استان‌های مختلف زون‌های گردشگری خود را برای پایلوت معرفی می‌کنند، بنابراین موضوع گردشگری بر مبنای یک طرح کلی است و تنها خاص آشوراده نیست.» به گفته دبیری، در این ۳۸ هکتار با ساخت هیچ نوع تاسیسات گردشگری موافقت نشده است. تنها بر اساس معیارهای پذیرفته شده در همه جهان، در مقیاسی محدود اجازه گردشگری داده خواهد شد که این موضوع هم هنوز به تایید نهایی نرسیده است. این طرح بارها مورد بررسی مهندسان مشاور و کارشناسان قرار گرفت و سازمان محیط زیست اعلام کرد به شرطی موافقت خواهیم کرد که شروط محیط زیست رعایت شود و هنوز جوابی نگرفته‌ایم.