به گزارش «دنیای اقتصاد» مردم در حادثه سیل‌های سریالی تعطیلات نوروز در مناطق مختلف به دو شکل اقدامات خیرخواهانه خود را آغاز کردند. اول با حضور در این مناطق کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را تخصیص دادند. در شکل دوم اما کمک‌های انسان‌دوستانه مردمی به این استان‌ها از طریق «تشکل‌های مردم‌نهاد» تخصیص پیدا کرد. روز گذشته یک موسسه مردم‌نهاد اعلام کرد تاکنون ۵ میلیارد و ۳۴۷ میلیون تومان مجموع کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم را توانسته برای مناطق سیل‌زده سازماندهی، تجمیع و تجهیز و برای بازسازی این مناطق توزیع کند. زهرا گیتی مدیرعامل موسسه «مهر گیتی» گفت: این موسسه حدود هزار عضو در داخل و خارج کشور به‌عنوان حامی و خیرخواه دارد. وی افزود: اولویت ما در نحوه توزیع و تخصیص کمک‌های مردمی «تکمیل مدارس نیمه‌تمام» و آسیب‌دیده است اما علاوه بر آن تاکنون توانسته‌ایم ۳۳۰ مدرسه در کل کشور بسازیم.

وی افزود: در سیلی که عید امسال برخی از شهرها را درگیر خود کرد موسسه مهرگیتی با کمک‌های مردمی که پس از انتشار فراخوان‌های متعدد دریافت کرد؛ توانست در چندین مرحله کمک‌های غیر نقدی شامل بسته‌های غذایی، بسته‌های بهداشتی، اسباب‌بازی، تجهیزات منزل، خوراک دام و تجهیزات مورد نیاز را به استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان ارسال کند. علاوه بر آن ۱۰۰ دستگاه کولر به روستاهای سیل‌زده اختصاص داد و ۵۰ تن خوراک دام توزیع کرد. همچنین واکسیناسیون ۲۲ هزار و ۵۵۰ راس دام این مناطق و تامین لوازم منزل برای خانواده‌های سیل‌زده انجام شد. مدیر عامل موسسه مهر گیتی عنوان کرد: تاکنون حدود ۹۰۰میلیون تومان کمک‌های غیر نقدی به این شهرها ارسال شده و همچنین کمپینی با عنوان «از نو می‌سازیم جهت ساخت مدارس آسیب‌دیده از سیل» برپا و بازارچه‌ای در ماه مبارک رمضان ۹۸ با هدف کمک به ساخت مدارس آسیب‌دیده از سیل برگزار می‌شود.

گیتی‌نژاد گفت: این موسسه با هدف پیشگیری از اختلال استرس پس از سانحه در کودکان کمپینی برگزار و بیش از هزار و ۲۰۰ عروسک به کودکان مناطق سیل‌زده استان لرستان و خوزستان اهدا کرد.  وی افزود: در ساخت مدارس سعی می‌کنیم با دولت مشارکت داشته باشیم. تاکنون با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همکاری‌هایی داشته‌ایم به‌طوری که کارهای مربوط به دیوار‌کشی و محوطه مدارس را به عهده آنها گذاشته‌ایم. در طرحی با نام «ایران من» که با همکاری اتاق بازرگانی و اعضای آن انجام شد ۱۰۰ مدرسه ساختیم و از ۹ مدرسه‌ای که در کرمانشاه پس از زلزله ساختیم ۴ مدرسه با کمک اعضای اتاق بازرگانی ساخته و به آموزش و پرورش اهدا شد.

 به گزارش «دنیای اقتصاد» این موسسه از سال ۸۴ با هدف ارتقای سطح فرهنگ، آگاهی، دانش و خلاقیت دانش‌آموزان و دانشجویان مناطق کمتر برخوردار، فراهم کردن دسترسی آنها به تجهیزات استاندارد آموزشی، ارائه خدمات آموزشی با کیفیت از طریق توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری (ساخت مدارس) و نرم‌افزاری آموزشی (آموزش با کیفیت)، ترویج فرهنگ نیک‌اندیشی و نیکوکاری و مشارکت اجتماعی اقشار مختلف در فعالیت‌های خیرخواهانه فعالیت خود را آغاز کرد و برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان به بهانه مشکلات اقتصادی کمک هزینه ماهانه ۵۰هزار تومان برای هر دانش‌آموز و ۱۵۰ هزار تومان برای هر دانشجوی تحت پوشش که در حال حاضر ۱۲۰۰ نفر هستند از طریق حامیان پرداخت می‌شود.