تغییر خط مقدم توریست خارجی

بررسی «دنیای‌اقتصاد» از نگاه فعالان بازار گردشگری، در رشد ورود گردشگران خارجی به کشور، چهار علت مطرح می‌شود. مهم‌ترین دلیل رشد گردشگری، تغییر نرخ دلار است. علت بعدی رشد گردشگری لغو روادید (ویزای) ایران برای برخی کشورها است و همچنین جنب و جوش و تکاپوی بخش خصوصی اعم از آژانس‌های مسافرتی، تورگردانان و مجموعه ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری برای جذب بیشتر توریست خارجی در این بازار نقش موثری در رشد گردشگری داشته است. علاوه بر این سه علت، می‌توان گفت ایران دو نیاز گردشگران منطقه‌ای در ابعاد سیاحتی و زیارتی را تامین می‌کند.  حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در مقایسه با سال گذشته از رشد گردشگری ورودی به‌ویژه گردشگران عمانی برخوردار بودیم که بخشی از آن مربوط به شرایط ارز و دلار و بخشی لغو روادید برای عمان و همچنین ورود بخش خصوصی به این عرصه با افزودن تعداد پروازهای خارجی و تبلیغات و فعال بودن آژانس‌های مسافرتی برای جذب گردشگر بوده است.

وی با اشاره به افزایش ۹۶ درصدی گردشگران عمانی به ایران افزود: حجم ورود گردشگران عراقی به کشور در نیمه اول امسال بین  ۵/ ۱ تا ۲ میلیون نفر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود این آمار تا پایان امسال به ۵/ ۳ تا ۴ میلیون نفر برسد. همچنین حجم ورود گردشگران عمانی به ایران حدود ۹۶ درصد افزایش داشته و پروازهای خطوط هوایی عمان به مقصد ایران به ۸ تا ۹ پرواز در هفته رسیده است و پروازهای خطوط هوایی ایران برای ورود گردشگران عمانی به ایران حدود ۴۰ پرواز در هفته است، این در حالی است که در سال‌های قبل فقط دو تا سه پرواز در هفته را دربر می‌گرفت. همچنین ورود گردشگران ترکیه به ایران ۳۵ درصد رشد داشته است. رفیعی در ادامه با اشاره به تغییر رنگ توریست‌های خارجی با کاهش تمرکز بر جذب گردشگران اروپایی و توجه به جذب گردشگران از کشورهای اطراف ایران و چین خاطرنشان کرد: در گذشته تمرکز دولت و بخش‌های خصوصی بر گردشگران اروپایی بود و هزینه بسیاری برای آن می‌شد در حالی که ورودی گردشگران اروپایی حدود ۲۶ تا ۳۰ هزار نفر بوده است.

اما اکنون که بیشتر گردشگران با هدف سفرهای سیاحتی و زیارتی وارد ایران می‌شوند و به‌ویژه با باز شدن بازار عمان، بیشتر به گردشگران چین، عراق، پاکستان، عمان، افغانستان و ترکیه توجه می‌شود. وی با تاکید بر حمایت دولت از بخش خصوصی اشاره کرد: دولت با کمک و حمایت بخش خصوصی برای در دست گرفتن بازار گردشگری و دور شدن از چالش‌ها و حواشی می‌تواند به رشد و توسعه این صنعت و جذب گردشگران ورودی بیشتر تلاش کند. امید محمدعلیخان، عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: در سال ۹۸ گردشگر ورودی تا حدودی رشد داشته و بیشترین ورودی  از کشورهای همسایه مانند عراق و عمان به‌عنوان یک بازار جدید بوده است اما با توجه به تحولات منطقه و تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی ورودی گردشگران مانند چینی‌ها با اندکی ریزش همراه بود. اما اپراتورهای ایران با همکاری آژانس‌ها و مارکت‌ها در چین در تلاش برای دعوت گردشگران چینی برای سفر به ایران هستند.

همچنین ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» خبر داد: با افزایش تورهای زیارتی و گردشگری سلامت به دلیل کاهش هزینه‌ها برای گردشگران خارجی، ورودی گردشگران رشد قابل‌توجهی داشته است و از کشورهای همسایه به‌ویژه عراق، افغانستان، کویت و عمان گردشگران بسیاری به ایران آمدند. همچنین با لغو روادید برای گردشگران چینی و با همکاری دولت و بخش خصوصی، جامعه تورگردانان ایران در حال آماده‌سازی برای جذب گردشگران چینی و معرفی جاذبه‌های ایران به چینی‌ها است. مریم هداییان، رئیس انجمن راهنمایان گردشگری اصفهان هم در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: ورودی گردشگران اروپایی به علت مسائل منطقه‌ای با ریزش همراه بوده و بیشترین ورودی از کشورهای همسایه به‌منظور گردشگری زیارتی و سلامت بوده است و البته از کشورهای غیراروپایی ایتالیایی‌زبان و اسپانیایی‌زبان، گردشگران بیشتری وارد ایران شده است اما ورود گردشگر از کشورهایی همچون فرانسه و آلمان که در سال‌های گذشته مسافران بیشتری داشته، ضعیف بوده است.