شیلات استان در ریل جهش

تلاش برای کاهش ۲۰ درصدی واردات سیست آرتمیا به کشور از طریق اجرای طرح‌هایی به وسعت ۱۱۰ هکتار، طراحی و اجرای تولید نزدیک به هفت هزار تن ماهی درحاشیه رودخانه مرزی ارس و شناسایی و مطالعه ۵۱ منطقه مستعد درحاشیه رودخانه مرزی ارس به وسعت ۵۹۰ هکتار در شهرستان جلفا برای پرورش ماهی، از اقدامات مدیریت شیلات و آبزیان آذربایجان‌شرقی در سال جهش تولید است.  همچنین طرح پرورش ماهی درحاشیه رودخانه‌های دائمی و پر آب استان با اخذ مجوز ۱۰۰ حلقه چاه از سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با توان تولید بیش از ۲ هزار تن در سال، در محدوده شهرستان‌های میانه، اهر، هوراند، هشترود، چاراویماق و مراغه درحال اجرا است، ضمن اینکه تولید ۱۳۰ تن ماهی در قفس با زیرسازی افزایش این رقم به بیش از ۲ هزار تن در سال از دیگر اقدامات مدیریت شیلات و آبزیان استان در سال جهش تولید محسوب می‌شود.

مدیریت شیلات و آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی همچنین در سال جهش تولید، طرح تولید و پرورش زالوی طبی به تعداد ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار قطعه را همراه با ۶ مزرعه پرورشی ماهیان خاویاری به‌صورت پایلوت به وسعت ۱۵ هزار و ۴۵۰ مترمربع دنبال می‌کند. مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با راه‌اندازی کشت سیست آرتمیای دریاچه ارومیه در اراضی مستعد بندر شرفخانه در شبستر، ۲۰ درصد از واردات این محصول به کشور کاسته می‌شود. قاسم جعفروند افزود: با کشت سیست آرتمیای دریاچه ارومیه در ۲۰ هکتار از طرح تولید و پرورش سیست و بیوماس شهرداری بندر شرفخانه، آذربایجان‌شرقی در سال جهش تولید به‌طور عملی وارد فاز اجرایی طرح‌های موردنظر تولید این منبع پرارزش شیلاتی درحاشیه دریاچه ارومیه می‌شود.

وی فعالیت در تولید آرتمیا را هم برای کشور و هم برای سرمایه‌گذاران از لحاظ اقتصادی بسیار سودآور دانست و ادامه داد: تنها با راه‌اندازی تمام ظرفیت ۲ طرح بندر رحمانلو و بندر شرفخانه ۲۰ درصد از میزان واردات سیست به کشور کاسته خواهد شد و با برنامه‌ای که در پیش گرفته‌ایم تا خودکفایی کامل در این زمینه پیش خواهیم رفت. وی با اشاره به مصرف سالانه ۶۰ تن سیست آرتمیا در کشور، هدف از تولید و توسعه پرورش سیست و بیوماس آرتمیای دریاچه ارومیه را حفظ ذخایر ژنتیکی این موجود با ارزش دریاچه در جهت پایداری تولید، رشد اقتصادی و رونق اشتغال مولد حاشیه دریاچه دانست و اظهار کرد: اراضی حاشیه دریاچه ارومیه که دارای خاک شور و غیرقابل زراعی هستند و آب شور و لب شور در این اراضی موجود است که از این ظرفیت به خوبی می‌توان در جهت تولید آرتمیا استفاده کرد. جعفروند گفت: سیست و بیوماس آرتمیا، غذای مصرفی انواع آبزیان به‌خصوص میگو و ماهی است و سالانه برای تامین سیست آرتمیای موردنیاز برای تولید و تغذیه مزارع پرورشی میگو و ماهی مجبور هستیم آن را با واردات و خروج ارز، از کشورهای دیگر تامین کنیم. پیش‌بینی می‌شود تنها از محل کشت سیست آرتمیا در آذربایجان‌شرقی در گام‌های نخست، سالانه افزون بر ۱۰۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی شود.

 طرح پرورش ماهی درحاشیه رودخانه مرزی ارس

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: طرح پرورش ماهی درحاشیه رودخانه ارس در محدوده جلفا و خداآفرین با حفر چاه سطحی به ظرفیت ۶ هزار تن انواع ماهیان پرورشی از دیگر برنامه‌های مدیریت شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در سال جهش تولید است. جعفروند افزود: به این منظور طرح‌های ۲۰ تنی انفرادی به تعداد ۱۶ مورد در مرحله بهره‌برداری، ۱۱ مورد در مرحله تاسیس و ۶۴ مورد متقاضی در مراحل تکمیل پرونده هستند. وی اظهار کرد: طرح جامع شرکت خوشه صبا در خداآفرین شامل طرح ۱۲۵ تنی پرورش ماهی قزل‌آلا و ۱۲۵ تنی ماهی کپور و تکثیر و تولید ۶ میلیون قطعه‌ای بچه ماهی قزل‌آلاست. وی یادآوری کرد: فاز اول ماهیان سردابی به ظرفیت ۵/ ۶۲ تن و کل طرح تکثیر در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد. جعفروند اضافه کرد: طرح ۷۰ واحد پرورش ماهی قزل‌آلا درحاشیه رودخانه ارس، واقع در اراضی ملی منطقه آزاد تجاری ارس در جلفا با ظرفیت ۱۴۰۰ تن نیز درحال تاسیس است.

 پرورش ماهی درحاشیه رودخانه‌ها

جعفروند ادامه داد: طرح پرورش ماهی درحاشیه رودخانه‌های دائمی و پرآب آذربایجان‌شرقی با  اخذ مجوز ۱۰۰ حلقه چاه از سازمان آب منطقه‌ای استان و با توان تولید بیش از ۲ هزار تن در سال، در محدوده شهرستان‌های میانه، اهر، هوراند، هشترود، چاراویماق و مراغه در جریان است.  وی افزود: در شهرستان‌های هشترود و چاراویماق تاکنون ۱۰ مورد طرح ۲۰ تنی ماهی قزل‌آلا به بهره‌برداری رسیده و چهار مورد درحال تاسیس است، ضمن اینکه ۲۵ متقاضی نیز در مرحله تکمیل و اخذ مجوزهای قانونی هستند. وی اضافه کرد: در بخش زینق شهرستان مراغه نیز طرح هزار تنی شامل ۵۰ واحد ۲۰ تنی اکنون در مرحله اخذ مجوزهای قانونی و عملیاتی قرار دارند. مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در شهرستان ورزقان نیز توسعه طرح ۲۰۰ تنی پرورش ماهی قزل‌آلا با استفاده از ۷ حلقه چاه حفر شده درحاشیه رودخانه «حاجیلار چای» به بهره‌برداری رسیده است؛ همچنین مزرعه ۵۰۰ تنی ماهی در منطقه محروم خاروانا در این شهرستان به بهره‌برداری رسیده و طرح دو منظوره شهرک گلخانه‌ای و توسعه پرورش قزل‌آلا تا سقف هزار تن در سال در پایین‌دست سد «حاجیلار چای» در مرحله مطالعاتی بوده و موافقت‌های اولیه سازمان‌های ذی‌ربط اخذ شده است.

  پرورش ماهی در قفس

جعفروند گفت: پرورش ماهی در قفس به‌عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی آذربایجان‌شرقی در سال ۱۳۹۵ تکلیف شده که اکنون در ۲ سد «قرخ آرخاج» و «ملا یعقوب» شهرستان سراب و سد «زنوز» شهرستان مرند با ظرفیت تولید ۱۳۰ تن ماهی قزل‌آلا در سال درحال بهره‌برداری است.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت همراهی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، برنامه تولید مدیریت شیلات استان با هماهنگی سرمایه‌گذار که در شرایط فعلی واگذاری برای اجرای پایلوت در مرحله نهایی قرارداد محقق شود؛ با ورود تولیدات این طرح سالانه ۲ هزار تن به ظرفیت تولید ماهی پرورشی آذربایجان‌شرقی اضافه می‌شود.