هزینه سفر با خانه متحرک

سفر با خانه‌های متحرک –خودروهای شخصی که امکان اقامت شبانه گردشگران در آنها وجود دارد- که در برخی از کشورها به‌ویژه در آمریکا و اروپا بسیار رواج یافته است، انواع مختلفی دارد که دو نوع کمپر و کاروان بیشترین شیوه مورد استفاده در جهان است که در ایران نیز مورد توجه بسیاری از گردشگران علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و سفرهای ماجراجویانه قرار گرفته است.

باتوجه به همه‌گیری کرونا و نگرانی‌هایی که برای اجاره هتل‌، سوئیت و خانه وجود دارد، مسافرت با کمپر و حمل لوازم شخصی و حفظ فاصله‌گذاری‌ها امکان سفری امن را برای افراد به‌وجود می‌آورد و امکان قرار گرفتن در مکان عمومی را کاهش می‌دهد.اگرچه این سبک سفر چندان در ایران شناخته شده نیست و برای اکثر افراد بکر و ناشناخته مانده است، اما با این حال این نوع از سفر در ایران تا حدودی مطرح شده و متقاضیان بسیاری به‌دنبال استفاده از این سبک سفر هستند و ترویج سفر با کمپر یا کاروان تنها با همکاری بخش دولتی و خصوصی امکان‌پذیر خواهد بود. در این راستا متولی گردشگری می‌تواند با ارائه تسهیلاتی چون اعطای وام کم بهره، تخفیفات مالیاتی، اخذ مجوزهای آسان بر رونق سبک سفر جاده‌ای با خانه‌های متحرک بسیار تاثیرگذار باشد و با همکاری دیگر نهادهای دولتی قانون تردد جاده‌ای و بین شهری برای این وسایل نقلیه را تدوین کنند و شرایط اولیه را برای فعالیت بخش‌های خصوصی فراهم آورند.

در سفر با خانه‌های متحرک، سفر با کمپر آسان‌تر و قابل دسترسی‌تر است و برای سفر با کاروان وجود وسیله دیگری برای حمل آن ضروری است. با این حال بازار گردشگری ایران با کمبود کمپر مواجه است زیرا این خودروها در ایران تولید نمی‌شوند و برخی از شرکت‌ها در صورت داشتن خودروی ون به ایجاد تغییرات و بازسازی آن به شکل کمپر می‌پردازند یا خود ون را از کشور دیگری وارد کرده و آن را به شکل کمپر درمی‌آورند. باتوجه به بالا بودن قیمت خودرو در ایران امکان خرید این نوع خودرو برای سفرهای تفریحی برای مردم وجود ندارد و به‌علت ناشناخته بودن این سبک سفر، تنها یک موسسه به اجاره این خودرو آن هم با تعداد بسیار محدود پرداخته است که البته آن هم از زمان همه‌گیری کرونا آغاز به فعالیت کرده است.

در بیشتر کشورهای جهان این سبک سفر به‌دلیل ارزان بودن مورد توجه قرار گرفته است و اجاره این کمپرها برای همه اقشار درآمدی جامعه امکان‌پذیر است. اما در ایران به دلیل بالا بودن قیمت خودروها از یکسو و استفاده از ون‌های گران برای این امر، اجاره این کمپرها در مقایسه با دیگر سبک‌های سفر به نوعی پرهزینه و گران محسوب می‌شود. اجاره این کمپرها روزانه بین ۱ تا ۵/ ۱ میلیون تومان است و باتوجه به اینکه این خودروها برای سفرهای جاده‌ای نسبتا طولانی حداقل یک هفته‌ای مناسب هستند استفاده از آنها برای تمامی اقشار جامعه امکان‌پذیر نیست و تبدیل به یک سفر لوکس شده است. هزینه هر روز استفاده (اجاره) خانه‌های متحرک در بازار گردشگری کشورمان تقریباً معادل اجاره‌ روزانه یک ویلای لوکس در شهرهای توریستی در حال حاضر است. این بالابودن میزان اجاره‌بهای خانه متحرک ناشی از دو عامل است؛ نبود فراوانی در سمت عرضه این وسایل نقلیه مختص گردشگری و نبود تقاضای با حجم مناسب در این بازار بکر. در صورت سرمایه‌گذاری در این بازار حاشیه بازار گردشگری، عرضه این وسایل نقلیه افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه به تدریج هزینه استفاده از خانه‌های متحرک نیز کاهش پیدا می‌کند.

تولید (ساخت) کاروان‌ها در ایران از سال ۹۶ صورت گرفته است. اما شرکت‌های سازنده عمده تولیدات خود را برای فروش در اختیار مشتریان می‌گذارند و اجاره این محصولات به ندرت اتفاق می‌افتد. باتوجه به رکود اقتصادی موجود و پایین آمدن میزان درآمد خانواده‌ها و سطح مالی آنها امکان خرید این کاروان‌ها از سوی تمامی افراد وجود ندارد. اگرچه تهیه کاروان‌ها بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر از کمپرها است، اما استفاده از این کاروان‌ها به‌دلیل جدا بودن کابین از یکسو و نبود قوانینی برای تردد این اتوهوم‌ها از سوی دیگر با مشکلاتی همراه است.  به گزارش «دنیای اقتصاد» نهادهای دولتی با همکاری شرکت‌های خصوصی با تهیه و خرید کاروان‌ها و کمپرها می‌توانند آن را برای اجاره در اختیار مسافران قرار دهند. این امر علاوه بر ترویج و معرفی این سبک سفر به مردم، امکان درآمدزایی برای فعالان گردشگری را فراهم می‌کند و در عین حال امکان نوع سفر جدید و تقریبا ارزان قیمت را برای گردشگران فراهم می‌کند. این سبک سفر باتوجه به تغییرات گسترده ذائقه و سلیقه گردشگران در انتخاب نوع سفر و مقاصد در بحران کرونا، شیوه بسیار مناسبی برای سفر به‌شمار می‌آید. این سبک سفر همچنین می‌تواند تا حدودی به جبران خسارت‌های وارده بر بازار گردشگری بپردازد و همچنین جایگزین مناسبی برای درآمدزایی به شیوه‌های سنتی منسوخ شده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است.