مخالفت با یک فوریت طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری به وزارتخانه
مهر- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (یکشنبه) بررسی یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را که به امضای 112 نفر از نمایندگان رسیده بود، در دستور کار داشتند. پس از بحث و بررسی پیرامون یک فوریت این طرح، نمایندگان مجلس با 104 رای موافق، 48 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 215 نماینده حاضر با یک فوریت این طرح مخالفت کردند و مقرر شد این طرح به صورت عادی در مجلس بررسی شود.
در ابتدای بررسی این طرح، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود یکی از طراحان این طرح در سخنانی اظهار کرد: صنعت گردشگری در دنیا سومین رتبه اقتصاد را به خود اختصاص داده است و ایران در این رابطه با جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی در ردیف 10 کشور برتر دنیا قرار دارد. وی افزود: با توجه به اینکه بر اساس سند چشم انداز در افق 1404 ایران باید با توجه به جایگاه خود درآمد مناسبی داشته باشد، متاسفانه به دلیل اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پاسخگو نیست این جایگاه همچنان رشدی نداشته و درآمد از این صنعت اندک و آثار تاریخی کشور نیز در همه استان‌ها در حال از بین رفتن است. وی گفت: بنابراین در راستای ارتقای این جایگاه برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز در افق 1404 این طرح با قید یک فوریت تقدیم مجلس شده است.
اما هادی قوامی نماینده اسفراین در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: وقتی یک فوریت برای طرح یا لایحه مطرح می‌شود که نیاز و اولویت جامعه باشد. سوال این است که اولویت این طرح برای تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری چیست؟ در حالی که همین سازمان عنوان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را با هم دارد. در صورت تبدیل آن به وزارتخانه، تکلیف صنایع دستی در کشور چه می‌شود؟ در این طرح حوزه صنایع دستی نادیده گرفته شده است و این اولین ضعف طرح مذکور است.
وی ادامه داد: سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی یک سازمان فرابخشی است و نیاز به حمایت همه وزارتخانه ها دارد، ما راه بزرگی در پیش داریم باید بتوانیم از ظرفیت همه وزارتخانه ها و دستگاه‌ها استفاده کنیم. اگر این سازمان به وزارتخانه تبدیل شود با چالش‌های جدی مواجه خواهیم بود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما در قوانینی که تصویب کردیم به دنبال کاهش وزارتخانه‌ها بودیم، اما دوباره برعکس مصوبات خود عمل می‌کنیم و این دور تسلسل باعث آسیب خواهد شد. قوامی با اشاره به مغایرت این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی مبنی بر وجود بار مالی بدون تعیین منبع برای آن گفت: هزینه‌های جدیدی در این طرح خواهیم داشت که پیش‌بینی نشده است از کجا تامین خواهد شد. از طرفی دیگر وجود این طرح باعث ایجاد تردید در بین مردم و کارکنان سازمان می‌شود و همیشه این سوال مطرح است که آیا سازمان به وزارتخانه تبدیل می‌شود یا نه و همین روند برنامه‌ریزی‌های سازمان را با مشکل مواجه می‌کند.
جواد هروی نماینده قائنات نیز در موافقت با یک فوریت این طرح گفت: فقدان ساختاری که پیگیر مسائل مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری باشد احساس می‌شود. اگر امروز ما بر وجود دارا و سارا تاکید داریم وضعیت به گونه‌ای است که عروسک‌های آن از چین وارد می‌شود. وی ادامه داد: همواره درباره گردشگری تاکید بر درآمد پاک و بدون آلودگی بوده، اما هیچ گاه محقق نشده است. امروز بحث گردشگری به عنوان یک ضرورت در جامعه مطرح است که باید نمایندگان به این طرح رای موافق بدهند.
هروی گفت: وقتی بحث اقتصاد بدون نفت را پیگیری می‌کنیم یکی از راه‌های وصول آن بحث گردشگری است. متاسفانه موضوع گردشگری امروز سیاسی شده است. با وضعیتی که در بحث میراث فرهنگی به وجود آمده برجبین این سازمان نور رستگاری نیست. نماینده قائنات ادامه داد: بخش گردشگری باید از صورت کنونی خود که گاه سیمای سیاسی دارد خارج شود و به وزارتخانه تبدیل شود.