گروه گردشگری- استان کردستان یکی از استان‌های درگیر در جنگ ایران و عراق بود و لطمات بسیاری از این جهت به آن وارد شد. چندین سالی می‌شود که با یک سیاست‌گذاری کلی، این استان و استان خوزستان پذیرای گردشگرانی برای بازدید از مناطق جنگی هستند و کاروان‌های راهیان نور در مقاطع مختلف سال راهی این مناطق می‌شوند.
معاون گردشگری استان کردستان درباره استقبال مردم از این کاروان‌ها، به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: «سال گذشته حدود ۳۰۰هزار گردشگر از مناطق جنگی غرب ایران بازدید کردند.» وی همچنین با توضیح اینکه هفت یادمان شاخص در کردستان شناسایی و مشخص شده است، افزود: «برای هر یادمان، یکی از وزارتخانه‌ها به عنوان معین تعیین شده که وظیفه دارند کارهای زیرساختی و لازم برای هرکدام از این یادمان‌ها را نظیر فراهم کردن امکانات رفاهی، انجام دهند.» بوالحسن، سیرانبند بانه، دالانی، والفجر۴، دریاچه زریوار، دزلی و باشگاه افسران سنندج، هفت یادمان جنگی استان کردستان هستند. وطن دوست همچنین درباره تسهیلاتی که برای گردشگران جنگ در این استان درنظر گرفته شده، گفت: «در حوزه اقامتی با اقامتگاه‌ها هماهنگ شده که برای گردشگران،۲۰ درصد تخفیف قائل شوند. همین‌طور امکاناتی نظیر کمپ‌های بین راهی نیز برای این افراد ساخته شده است.»
معاون گردشگری کردستان، تهیه نقشه گردشگری جنگ را از دیگر اقدامات این اداره برای گسترش گردشگری جنگ در این استان خواند و افزود: «این نقشه با همکاری فرمانداری سپاه پاسداران و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهیه شده است.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه خاصی در این استان برای واگذاری کاروان‌های راهیان نور به آژانس‌های مسافرتی وجود دارد یا خیر، گفت: «این کاروان‌ها در حال حاضر زیر نظر دولت و ستاد گردشگری جنگ است. همچنین فرماندهی کل نیروهای مسلح بر این امر نظارت دارد. بنابراین ما تابع سیاست‌های کلی هستیم، اما در جلسات مختلف در استان، اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در این زمینه با آژانس‌های مسافرتی و تورگردانان همکاری و این کاروان‌ها را به آنها واگذار کنیم. از این نظر برای ما نیز بهتر است و به نوعی باری از دوش ما برداشته می‌شود.»
وطن دوست همچنین جنگ را عاملی مخرب و تضعیف‌کننده گردشگری عنوان و اضافه کرد: «امنیت، در راس هرم طلایی گردشگری قرار دارد. در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق، این امنیت از نواحی غربی و جنوبی ایران رخت بربست و به تبع آن نه تنها گردشگران خارجی اراده‌ای برای ورود به کشور نداشتند، بلکه هموطنان ایرانی نیز از این مناطق دور می‌شدند و اساسا موقعیتی برای گردشگری وجود نداشت. سال‌های پس از جنگ نیز همچنان همان دید منفی که در طول جنگ حاصل شده‌ بود، در اذهان باقی ماند و تا سال‌ها تبعات جنگ، دامنگیر گردشگری بود. بنابراین بدیهی است که جنگ تا چه میزان می‌تواند اثر منفی، در ابعاد مختلف، بر گردشگری داشته باشد.»
معاون گردشگری استان کردستان در آخر با اشاره به وجود گردشگری جنگ در سراسر جهان، زیرساخت‌های موجود برای این نوع از گردشگری را در کشور نامناسب خواند و خاطر نشان کرد: «با این همه، ما همه عزم خود را برای گسترش این نوع از گردشگری جزم کرده‌ایم و امیدواریم به این موضوع بیشتر توجه شود.»