کمک به حمام تاریخی فرهنگی دوره صفویه تهران
مهدی بادامی- «حمام قبله (خانوم)» اثر ملی به شماره 10411 متعلق به دوره صفویه بوده و در تاریخ 1/7/82 ثبت ملی شده است. این حمام که به نشانی تهران، منطقه 12شهرداری، خیابان 15 خرداد شرقی، بازارچه نایب‌الامام، پلاک 153 واقع شده، در حال حاضر یکی از اِلمان‌های معرفی کاخ گلستان به میراث جهانی و حدود 400 سال زنده و خدمتگزار مردم تهران است.
این اثر متعلق به سازمان اوقاف شرق تهران و سازمان میراث فرهنگی می‌باشد و در سال‌های ۸۸ و۸۹ برای حفظ بنا اقدام به تعمیرات در بعضی از نقاط این اثر ملی شده است.
نکته قابل تامل آن‌که بینه یا جام خانه (رختکن) این حمام که در سال ۶۳ به دلیل اصابت موشک در منطقه بازار صدمه دیده، با نظارت آن سازمان محترم ولی با هزینه مستاجر طی سال‌های ۶۳ الی ۶۶ مرمت شد. در حال حاضر گردشگران خارجی و داخلی از نقاط مختلف ایران و تهران برای دیدن این اثر زنده که هم اکنون فعال است، به منطقه ۱۵ خرداد مراجعه می‌کنند.
نکته مهم دیگر نیز آنکه این اثر تاریخی و فرهنگی به دلیل مرمت غیرفنی و معماری در قسمت جام خانه یا رختکن، جذابیت تاریخی خود را از دست داده و تنها به یک اثر معماری معمولی تبدیل شده است.
تقاضا دارد بررسی، بازدید و مرمت اصولی سر در و جام خانه این اثر ملی در دستور کار مسوولان محترم قرار گیرد و بعد از مرمت این اثر با همان کارکرد معرفی شده در وقف نامه ادامه حیات دهد یا تبدیل به موزه مردم‌شناسی شود.