بهبود فضای سرمایه‌گذاری توسعه گردشگری خوزستان
محمد علاف‌پور استان خوزستان یکی از استان‌های پرظرفیت ایران در حوزه گردشگری است. قرار گرفتن بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آثار تاریخی و باستانی در این استان، اهمیت توجه به این صنعت را در آن بیش از پیش نشان می‌دهد. مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار دنیای اقتصاد، با اشاره به این ظرفیت‌ها از برنامه‌های این استان برای توسعه گردشگری سخن گفته است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان، صنعت گردشگری را صنعت نخست جهان دانست و افزود: در حال حاضر در جهان با استفاده از صنعت گردشگری درآمدهای کلانی حاصل می‌شود و به این دلیل باید بکوشیم تا صنعت گردشگری به صنعت نخست کشور تبدیل شود و این قابلیت در خوزستان وجود دارد که از این نظر پیشرفت کند.
وی در تعریف اهمیت حوزه گردشگری عنوان کرد: باید توجه داشت که حوزه گردشگری صنعتی است که اثر مستقیمی بر اقتصاد، فرهنگ و امنیت می‌گذارد. از این رو باید شرایطی را برای گردشگران ایجاد کنیم که با ورود به استان، احساس آرامش داشته و با خاطره خوبی آن را ترک کنند. برای رسیدن به این مهم تمامی دستگاه‌ها، نهادهای مرتبط و شهرداری‌ها باید دست به دست هم داده و نسبت به تقویت زیرساخت‌های حوزه گردشگری با ما همراه شوند.

پروژه‌های گردشگری خوزستان
حیدری ضمن اشاره به مشکلات استان خوزستان در حوزه گردشگری توضیح داد: یکی از مشکلات مهم حوزه گردشگری کمبود هتل در اهواز است که برای رفع آن کار ساخت هتل پنج ستاره در این کلانشهر واقع در جاده ساحلی شرقی آغاز شده و با پیشرفت ۲۵ درصدی در حال انجام است. در همین راستا مجوز ساخت یک هتل پنج ستاره دیگر به بنیاد مستضعفان استان داده شده است. همچنین توسعه هتل پارسیان آبادان نیز در دستور کار قرار دارد.
وی در ادامه افزود: به منظور جذب گردشگر به استان، پروژه ۱۲۲ هکتاری مجتمع تفریحی واقع در مسیر بیمارستان شهید بقایی اهواز با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی طراحی شده است که به زودی شاهد رونمایی از ماکت و آغاز مراحل ساخت آن خواهیم بود. در توضیح این پروژه باید به جرات گفت این مجتمع تفریحی از لحاظ گستردگی شاید بزرگ‌تر از پروژه‌های مشابه باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان همچنین اضافه کرد: این استان ظرفیت بالایی دارد و همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند تا با جذب سرمایه‌گذار، این ظرفیت بالا مورد استفاده قرار گیرد. سازمان میراث فرهنگی استان به هدف رسیدن به سرمایه‌گذاری 2هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی تا سه سال آینده در خوزستان می‌اندیشد. برای تحقق این هدف، سرمایه‌گذار باید به این باور برسد که خوزستان از امنیت و تسهیلات برای سرمایه‌گذاری بهره‌مند است و مردم آن از چنین پروژه‌هایی استقبال خواهند کرد. ما به شهرداری‌های تمامی شهرهای استان اعلام کردیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از طرح‌های مشارکتی استقبال خواهد کرد.

ثبت جهانی شوش
حیدری ادامه می‌دهد: ایجاد جاذبه‌های گردشگری از دیگر برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی است که در همین زمینه ساخت تله کابین در شهرستان‌هایی که شرایط آن را دارند مانند‌ اندیکا، دزفول یا باغملک، در دستور کار قرار گرفته است.
وی بر این باور است که تمدن چندهزار ساله خوزستان نیازمند معرفی است و در این خصوص توضیح می‌دهد: به طور مثال در پایگاه پژوهشی هفت تپه لوح‌های گلی وجود دارد که نشان می‌دهد مردم آن دوره انسان‌های نوع‌دوستی بودند و به اطرافیان خود توجه نشان می‌دادند. تمدن ایرانی بسیار غنی است و تنها به معرفی بیشتر نیاز دارد. یکی از راه‌های نشان دادن تاریخ غنی خوزستان راه‌اندازی موزه است که در این راستا به زودی کار مرمت و احداث بزرگ‌ترین موزه مشارکتی کشور در کلانشهر اهواز و در دانشکده ادبیات آغاز خواهد شد. در همین زمینه نیز به زودی کار احداث موزه راه‌آهن آغاز و در مدت کوتاهی به بهره‌برداری خواهد رسید.
حیدری همچنین گفت: استان خوزستان از دو اثر ثبت جهانی چغازنبیل و سازه‌های آبی شوشتر بهره‌مند است و به زودی با ثبت جهانی شوش، اولین استان ایران با سه ثبت جهانی خواهد بود. در این زمینه اقدامات خوبی از جمله توسعه موزه این شهرستان صورت گرفته و پرونده ثبت جهانی شوش به دستور کار یونسکو ارسال خواهد شد. ما بر این باور هستیم که شوش باید جهانی شود و رسیدن به این هدف تنها منوط به ارسال پرونده به یونسکو نیست. در کنار تمامی اقدامات صورت گرفته، مردم این شهرستان باید باورکنند که میراث فرهنگی و گردشگری بر زندگی آنها تاثیر خواهد گذاشت.
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان تاکید کرد: در شهرستان‌های دزفول، ایذه و مسجدسلیمان مکان‌هایی با قابلیت ثبت جهانی وجود دارند. هدف ما این است که پرونده ثبت جهانی شوش به نتیجه مطلوب رسیده و پس از آن موضوع ثبت جهانی برخی آثار باستانی را در این شهرستان‌ها مورد پیگیری قرار دهیم.
وی در این راستا افزود: با همکاری پایگاه پژوهشی هفت تپه و دانشگاه شهید چمران اهواز، شاهد راه‌اندازی دانشکده باستان شناسی شهرستان شوش خواهیم بود.

همایش فرصت سرمایه‌گذاری
حیدری با اشاره به ۲۹ منطقه نمونه گردشگری استان خوزستان، گفت: متاسفانه در این مناطق اقدامات مناسبی صورت نگرفته است. از سرمایه‌گذاران دعوت شده است که در این مناطق نیز سرمایه‌گذاری کنند. همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دیگر برنامه‌های سازمان برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی است که به زودی برگزار خواهد شد. حیدری با اشاره به پروژه‌هایی که به زودی افتتاح خواهند شد، عنوان کرد: از پروژهای قابل افتتاح می‌توان به موزه شهرستان مسجد سلیمان و ساختمان صنایع دستی بهبهان اشاره کرد و مطمئن هستیم در سایه وحدت و همدلی قطعا شاهد کارهای خوبی در این حوزه خواهیم بود.
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در حوزه گردشگری سلامت نیز عنوان کرد: با توجه به رشد علم در کشور و مرزی بودن استان خوزستان می‌توان از ارزآوری این حوزه بهره برد. در همین زمینه با استاندار بصره عراق تفاهم‌نامه‌ای امضا و شرکتی برای این منظور معرفی شده است که طی آن در تاریخ مشخصی تعدادی بیمار به این شرکت تحویل داده شده و وارد استان خواهند شد. این شرکت با نظارت ما وظیفه هماهنگی بیمارستان و هماهنگی هتل برای همراهان بیمار را بر عهده دارد. تعداد بیماران متناسب با میزان و کیفیت ارائه شده از سوی ما افزایش خواهد یافت.
حیدری با باور به اینکه تغییرات مثبت ایجاد شده در میراث فرهنگی تمامی مدیران این حوزه را نسبت به آینده خوش‌بین کرده است، گفت: حضور دکتر نجفی در سازمان میراث فرهنگی یک موج مثبت و حاوی پیام است. دید جهانی وی در کنار سایر نکات مثبت این انتخاب، بیانگر محدود نکردن میراث فرهنگی ایران در حوزه داخلی و معرفی آن به جهان است.

باید نگرش‌مان را به میراث فرهنگی تغییر دهیم
حیدری می‌افزاید: متاسفانه نگاه امروز جامعه به میراث فرهنگی مثبت نیست. این تفکر غلط وجود دارد که وجود یک اثر تاریخی در یک محل، مانع رشد و پیشرفت آنجا خواهد شد؛ در صورتی که هدف ما این است که با معرفی میراث فرهنگی هر منطقه، ثابت کنیم آن منطقه دارای شناسنامه و هویت بوده و شرایط رشد را دارد. تاریخ ایران جزو اولین‌های جهان است که می‌توان با معرفی بناهای تاریخی کشور آن را به دنیا ثابت کرد. باید با این دیدگاه که تمام آثار باستانی نیازمند حفاظت هستند به آنها نگاه کرد و تنها آثار ثبت ملی شده را مورد توجه قرار نداد.
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: ما به دنبال تغییر دیدگاه جامعه نسبت به آثار تاریخی هستیم. مردم جامعه ما باید به میراث فرهنگی به عنوان یک باور و پشتوانه نگاه کنند. سازمان میراث فرهنگی انتظار دارد که تمام مسوولان، نخبگان جامعه و استادان دانشگاهی وارد عرصه شده و نسبت به تغییر دیدگاه جامعه با ما همفکری و همکاری کنند.

برنامه‌های میراث خوزستان
وی ادامه داد: در آینده برنامه‌های بسیار زیادی در حوزه میراث فرهنگی خواهیم داشت که از جمله آنها می‌توان به برگزاری همایش‌های مختلف، کارگاه‌های آموزشی و امضای تفاهم‌نامه با سایر سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی برای تعامل بیشتر یاد کرد. همچنین اولین شعبه جرائم میراث فرهنگی با همکاری دادگستری جهت پیگیری تخلف‌های صورت گرفته این حوزه در اهواز افتتاح خواهد شد که این کار در کشور جزو اولین‌ها بوده و به طور حتم پیگیری خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان عنوان می‌کند: با نگاه خاصی که به نمایشگاه‌های خارج از کشور داریم، اولین نمایشگاه صنایع دستی آبان ماه در استان بصره عراق برگزار خواهد شد. با این دیدگاه که این نمایشگاه فرصتی برای معرفی صنایع دستی کشور باشد، از صنایع دستی دیگر استان‌ها با محوریت استان خوزستان به استقبال این نمایشگاه رفته و فراخوان‌های لازم به زودی اعلام خواهد شد. در کنار این نمایشگاه با مشارکت یک سرمایه‌گذار، راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فروش صنایع دستی خوزستان در استان بصره عراق مورد توجه دو طرف قرار گرفته است. همچنین به منظور معرفی و رونق بخشیدن صنایع دستی استان، امسال برای نخستین بار برپایی دو نمایشگاه فروش صنایع دستی در آبان‌ماه و بهمن‌ماه در دستور کار قرار گرفته است.
حیدری می‌افزاید: نگاه اداره کل میراث فرهنگی به انجمن‌ها خاص است زیرا بر این باور هستیم که توان و ظرفیت بالای انجمن‌ها می‌تواند خلأ چندین ساله موجود در حوزه میراث فرهنگی را پوشش دهد. گستردگی در فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری با توان و ظرفیت انجمن‌ها شدت و سرعت بیشتری خواهند گرفت. به همین منظور و در راستای همین دیدگاه به زودی خانه انجمن‌های خوزستان در حوزه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی را افتتاح خواهیم کرد.