خانه آتشونی،  تبدیل میراث خانوادگی به جاذبه گردشگری
ارث و میراث خانوادگی، برای همه ارزش و اهمیت خاصی دارد چرا که گاه باید قرنی بگذرد تا میراث یک پدر به فرزندانش برسد. از طرفی تقریبا همیشه ارث و میراث خانوادگی غیرقابل انتخاب هستند و اگر کسی بتواند از آنها بهره‌برداری خوبی کند، شانس بزرگی آورده است.
خانه آتشونی (در زبان زرتشتی به معنای شب‌نشینی دور آتش)، در روستای گرمه نیز یک میراث آبا و اجدادی بوده که با تدبیر یک جوان، به محلی برای اقامت گردشگران تبدیل شده است.
روستای گرمه در منطقه خور بیابانک از توابع استان اصفهان قرار دارد. ارتفاع این روستا از سطح آب‌های آزاد ۷۵۰ متر و آب و هوای آن در اثر مجاورت کویر گرم و خشک است. این روستا دارای نخلستان‌های بسیار زیبا است.
به دلیل اهمیت تاریخی روستای گرمه، تشویق روستاییان و علاقه‌ صاحبان خانه آتشونی به صنعت گردشگری، اقامتگاه‌هایی در روستای گرمه احداث شده است که باعث ایجاد اشتغال در زمینه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، صنایع دستی، گردشگری، معماری، مرمت خانه‌های قدیمی، عرضه مستقیم غذاهای بومی شده و توانسته توریست‌های زیادی را از سراسر دنیا به ویژه اروپا به گرمه جذب کند. ظرفیت پذیرش در اقامتگاه‌های این روستا ۱۲۰ نفر است. در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا، گردشگری این منطقه تقریبا به حالت تعطیل درمی‌آید، ولی در دیگر فصول پذیرای گردشگران پرتعداد از داخل و خارج از کشور است.
در حال حاضر حدود ۱۰ نفر به طور مستقیم و ۸۰ درصد روستاییان ساکن گرمه به صورت غیرمستقیم از عواید این طرح سود می‌برند. به عنوان مثال خیاط خانه‌ای در این منطقه راه‌اندازی شده که در آنجا لباس‌های محلی روستا دوخته و به گردشگران عرضه می‌شود.
شن‌های روان، دریاچه نمک، ییلاق‌های زیبای منطقه، قلعه دوران ساسانی و جاده ابریشم از جمله آثار دیدنی این روستا با قدمت تاریخی است. این روستا دارای گیاهان دارویی فراوانی است و گردشگران زیادی برای تحقیق در زمینه نجوم و زمین‌شناسی به این روستا سفر می‌کنند.
خدمات ویژه‌ای مانند شترسواری، دوچرخه‌سواری و اجرای موسیقی به گردشگران ارائه می شود. همچنین از این جهات که از خانه‌های روستاییان برای اقامت گردشگران استفاده شده، توریست‌ها می‌توانند از نزدیک با روش زندگی، آداب و رسوم و غذاهای محلی روستاییان آشنا شوند.
ایجاد فضاهای گردشگری مشابه، کمپینگ، توسعه طرح در مناطقی که جاذبه توریسم دارد، حفظ محیط زیست و حفظ بافت جانوری و گیاهی منطقه که دچار آسیب شده، از اهداف دیگر این طرح برشمرده می‌شود که نیازمند کمک و همکاری سازمان‌ها و ارگان‌های خصوصی و دولتی است.
این اقامتگاه در کتاب راهنمای گردشگری ONELYPLANET ثبت شده و گردشگران خارجی بعضا به طور مستقیم با مدیر خانه آتشونی تماس برقرار می‌کنند.
yazdchymit@yahoo.com*