لوگوی یوز ایرانی در انتظار تایید فیفا
خبرگزاری میراث فرهنگی - این روزها چگونگی حضور تیم ملی در جام جهانی نه تنها دغدغه دوستداران فوتبال و ورزش بلکه دغدغه مسوولان سازمان میراث و گردشگری و محیط زیست نیز شده‌است. چراکه قرار است یوز ایرانی به عنوان لوگوی تیم ملی طراحی و معرفی شود.
«محمد علی فیاضی» مدیر اداره طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخصوص اهداف طراحی لوگوی یوزایرانی به خبرنگار خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: «با برگزاری جلسات کارشناسی که با حضور نماینده فدراسیون فوتبال، سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دو هدف درخصوص معرفی ایران و جاذبه‌های آن در جام جهانی 2014 دنبال می‌شود. اولین هدف درخصوص چگونگی حضور و طراحی لوگوی یوز ایرانی جهت چاپ روی لباس تیم ملی است و هدف دیگر جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی است که باید در داخل ایران در این خصوص شکل گیرد.»
به گفته او، در کمیته راهبری که شکل گرفته نظرات بسیاری طرح شده‌است از آن جمله می‌توان به برگزاری تور دوچرخه‌سواری از زادگاه یوزپلنگ که توران و میان دشت است، اشاره کرد. یکی از برنامه‌های مهم دیگر درگیر کردن آموزش و پرورش است تا فرهنگ‌سازی از مدارس شروع شود.
فیاضی در پاسخ به این سوال که یوز ایرانی قرار است چگونه در برزیل معرفی شود، گفت: «قرار است لوگوی یوزپلنگ اقتدار و پویا بودن را در خود داشته باشد، همچنین جذابیت بصری و شجاعت باید در این لوگو نمودار باشد. در این میان از بین طرح‌های منتخب یک طرح برای دریافت تایید فیفا ارسال خواهد شد. در این میان تایید فیفا از مهم‌ترین بخش‌های جای گیری لوگوی یوزایرانی در لباس تیم ملی خواهد بود.» مدیر اداره طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: «اگر فیفا با لوگوی مورد نظر برای چاپ روی لباس تیم ملی موافقت نکرد تبلیغات محیطی را در برنامه کاری خود داریم تا به صورت هماهنگ همه جاذبه‌های ایران را معرفی کنیم.»
به گفته فیاضی، لوگوی یوزایرانی نه تنها بر روی لباس تیم ملی، بلکه بر روی وسایل جمعی همچون وسیله نقلیه، ساک و لباس‌های ورزشی نیز نقش خواهد بست، اما تحقق تمام این امور نیازمند تایید فیفا خواهد بود.