پرشی تا آن سوی مرزهای برزیل!
گروه گردشگری- پرستو فخاریان: سرانجام یوزپلنگ آسیایی، همراه با ملی‌پوشان فوتبال کشورمان می‌رود تا سفیر محیط زیست و دعوت از مردم جهان برای بازدید از ایران باشد؛ ایده‌ای که از مردادماه مطرح شد و حالا در روزهای میانی زمستان به ثمر رسید. شنبه شب، با حضور مسوولان فدراسیون فوتبال، معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، از لباس تیم ملی فوتبال کشورمان در بازی‌های جام‌جهانی 2014 برزیل رونمایی شد؛ لباسی که نقشی از یوزپلنگ را، هرچند کمرنگ، روی خود به سوی برزیل می‌برد.
۱۵ آبان ماه سال جاری طی سفر سپ بلاتر، رئیس فیفا، به ایران معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، پیشنهاد استفاده از نقش و لوگوی یوزپلنگ را که از مردادماه از سوی فعالان محیط زیست مطرح شده بود، به بلاتر ارائه کرد و در این زمینه تفاهماتی حاصل شد. بعد از این موافقت دوجانبه، کارگروهی برای تهیه لوگوی مورد نیاز برای نصب روی لباس بازیکنان تهیه شد و بعد از مدتی لوگوی آماده شده برای تایید به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده شد.
در جشن رونمایی که شنبه شب وحید جعفری، مدیر بخش خاورمیانه‌ای شرکت آل‌اشپورت گفت: طرح کنونی لباس مورد تایید فیفا قرار گرفت و لباس تیم ملی با طراحی یوزپلنگ به عنوان نماد ایران آماده برای ارائه به ملی‌پوشان می‌شود.
یوزپلنگ پررنگ‌تر شود!
اما آرش نورآقایی، مبتکر طراحی لوگوی یوز ایرانی روی لباس تیم ملی، ضمن ابراز خرسندی از به وقوع پیوستن چنین ایده‌ای به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: ما توانستیم با ایده خود یک سنت را در فیفا بشکنیم و جای تعجب نیست اگر از این پس شاهد اتفاقاتی مشابه توسط دیگر کشورها برای به کارگیری نمادهای زیست‌محیطی آنها باشیم. وی از ابتدا بر این عقیده بود که عملی شدن این طرح دو فایده عمده دارد: اول معرفی «یوز آسیایی» به مردم ایران و جهان و در نتیجه توجه ویژه به این گونه در معرض خطر، دوم ایجاد انگیزه مضاعف برای تیم ملی، به این دلیل که یوز آسیایی یکی از قدرتمندترین حیوانات و البته سریع‌ترین آنها است. طرح یوز روی لباس تیم ملی به گفته حاضران در جلسه رونمایی، کمرنگ‌تر از آن است که از فاصله دور دیده شود.
نورآقایی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی سراسر کشور، با اشاره به این موضوع و اینکه شاید طرح کنونی آنچه ما در کارگروه می‌خواستیم نبوده باشد، تصریح می‌کند: حالا این مسائل چندان اهمیتی ندارد ولی ما دوست داریم این یکی طرح با ۱۰ درصد تیرگی بیشتر، روی پیراهن تیم ملی نقش ببندد. هنوز جای گفت‌وگو باقی است و فدراسیون ایران باید طرح یوز را پر رنگ تر کند.
وی ضمن تشکر از همراهی تمامی همکارانش در این پروژه و رسانه‌هایی که در این مدت اخبار این حوزه را پوشش دادند، یادآوری می‌کند: نباید فراموش کنیم که هنوز جان یوز در خطر است و ما هنوز راه زیادی داریم تا زمانی که از یوزپلنگ ایرانی، رفع خطر شود.
او در پایان می‌گوید: این حرکت که با همکاری همه ارگان‌های مرتبط و همه دلسوزان محیط زیست صورت گرفت، قابل تحلیل است و همه همکاران در این پروژه نشان دادند که این توانایی را داریم که به جای ناسزا گفتن به تاریکی، شمعی بیفروزیم.
«مهدی مهدوی کیا» بازیکن تیم ملی نقش بستن طرح یوزایرانی بر لباس تیم ملی را بسیار خوب ارزیابی کرده و در این خصوص به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است: «نقش بستن طرح یوز ایرانی روی لباس تیم ملی کار بسیار خوبی است اما متاسفانه طرحی که از آن رونمایی شد، روی پیراهن دیده نمی‌شود؛ چراکه بسیار کمرنگ است.»
مهدوی‌کیا در پاسخ به این سوال که نقش بستن طرح یوز ایرانی روی لباس تیم ملی تا چه اندازه می‌تواند درخصوص بحث در خطر بودن یوز ایرانی تاکید داشته باشد اظهار کرد: «همین که فعالان توانستند این بحث را در فوتبال مطرح کنند و طرح یوزپلنگ ایرانی بر روی لباس تیم ملی نقش بسته بسیار اهمیت دارد. با توجه به آنکه مردم توجه ویژه‌ای به فوتبال دارند و این توجه شامل تمام اقشار جامعه می‌شود، فکر می‌کنم که نظرات بسیاری به این مساله جلب ‌شود و تاثیر بسزایی در حفظ این حیوان با ارزش خواهد داشت.»
آژانس‌ها هم همکاری کنند
اما همچنان وظیفه آژانس‌های مسافرتی در خصوص استفاده از لوگو و نقش یوز در پکیج‌های مسافرتی خود، مهم تلقی می‌شود؛ به گونه ای که می‌توان به جرات از آنها به عنوان تکه تکمیلی این پازل یاد کرد. پیش از این نورآقایی نیز به آژانس‌ها و تورگردانانی که در جریان مسابقات برزیل، گردشگران ایرانی را به آن کشور می‌برند، پیشنهاد کرده که از محصولات کمیته یوز در تور خود بهره بگیرند و آنها نیز گامی در شناساندن یوز ایرانی (آسیایی) به مردم جهان بردارند. به نظر می‌رسد چراغ فعالیت‌های مثمرثمر هنوز روشن است.