گروه گردشگری- توافق‌نامه ژنو، فرصتی برای تجهیز ناوگان هوایی ایران به وجود آورده و حتی خبرها از خرید هواپیماهای جدید حکایت دارند. در این میان فعالان گردشگری معتقد هستند تحقق این مهم منفعت ۳۰ تا ۴۰ درصدی مردم را به همراه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقدند بندهای آمده در توافق‌نامه ژنو درباره برداشتن برخی تحریم‌ها از صنعت هواپیمایی کشور، فرصت بسیار مناسبی است تا وزارت راه‌وشهرسازی با استفاده از آن ناوگان هوایی پر سن و سال کشور را تجهیز کند. این نمایندگان تاکید دارند که مجلس نیز در این راه باید دولت را حمایت کند.
پیش از این رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از برنامه‌های این سازمان برای ورود قطعات هواپیما به کشور خبر داده و اعلام کرده بود که تسهیلات لازم برای ایرلاین‌ها فراهم می‌شود. وی همچنین گفته بود درخواست تسهیلات ۴۰۰ میلیون دلاری را به صندوق توسعه ملی داده‌اند و به جز این موضوع از دیگر فاکتورهای تسهیلات برای ایرلاین‌ها می‌توان به ورود قطعات جدید هواپیما تا ۲هفته دیگر اشاره کرد. طبق این گزارش محمود دودانگه عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، این خبر را تایید کرد و گفت: تسهیلات ۴۰۰ میلیونی مصوب شده، اما هنوز به ایرلاین‌ها اختصاص نیافته است.
گلدوست، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در این خصوص به خبرگزاری میراث فرهنگی می‌گوید: هرچند تاکنون ناوگان هوایی کشور قطعات مورد نیاز خودرا به عناوین مختلف و از طرق مختلف تامین می‌کرد، اما آنچه مشخص است اینکه این قطعات یا از طریق دلالان تهیه می‌شد یا به دلایل مختلف گران‌تر خریداری می‌شدند و در نهایت در قیمت تمام شده بلیت نیز تاثیر داشت و سبب افزایش قیمت می‌شد. او با اشاره به صحبت‌های مسوولان درخصوص نیاز ناوگان هوایی کشور به خرید حدود ۴۰۰ هواپیما، تصریح می‌کند: با خرید این تعداد هواپیما مطمئنا بازار عرضه گسترده‌تر خواهد شد و شرکت‌های هواپیمایی برای پر کردن صندلی‌های پروازهای خود دست به تعدیل قیمت‌ها خواهند زد. در این میان با توجه به ساعات پر مسافر و کم مسافر، قیمت‌های متنوعی در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت تا هر کسی بتواند از سفر هوایی بهره‌مند شود، هرچند گلدوست معتقد است؛ توافق‌نامه ژنو می‌تواند تاثیر بسزایی در گردشگری هوایی داشته باشد، اما اضافه می‌کند: هرچند افزوده شدن هواپیما و نو شدن ناوگان هوایی کشور در توسعه و گسترش گردشگری هوایی تاثیر دارد اما تاکنون تمام این موارد در حد حرف باقی مانده‌اند و شاهد فعالیتی در این خصوص نبودیم، اما به لحاظ روانی تاثیر خوبی داشته‌است.
محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز معتقد است که هرچقدر سیاست خارجی ما بهتر عمل کند، ما در موضوعاتی مثل تعامل با دیگر کشورهای جهان موفق‌تر خواهیم بود. هرچقدر تحریم‌ها کمتر شود طبیعی است که می‌توانیم ناوگان حمل‌ونقل هوایی‌مان را نوسازی کنیم و وضعیت ایرلاین‌هایمان را بهبود بخشیم. این عضو کمیسیون عمران اعتقاد دارد باید اجازه دهیم سرمایه‌گذاران بیایند و سرمایه‌گذاری کنند. همچنین عبدالکریم حسین زاده دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس، توافق‌نامه ژنو را فرصتی می‌داند برای نوسازی ناوگان هوایی ایران که وزارت راه‌وشهرسازی و شرکت‌های هواپیمایی باید از آن استفاده کنند. این نماینده مجلس معتقد است آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی باور و اعتقاد دارد که سیستم حمل‌ونقل هوایی ما باید بازسازی شود و تاکید می‌کند: او یک پشتوانه فکری و عقلانی دارد که باید از آن حمایت درستی انجام شود تا بهبود ناوگان هوایی با سرعت بیشتری محقق شود. عضو کمیسیون عمران درباره وظیفه مجلس نیز تاکید می‌کند که مجلس می‌تواند با حمایت‌های قانونی از دولت به تسریع تجهیز ناوگان هوایی کشور کمک کند.