مترجم: مهدی نیکوئی* به‌رغم اهمیت و جذابیت بسیاری از مقاصد که باعث می‌شود انتخاب میلیون‌ها گردشگر باشند، جاذبه‌های بسیار معمولی، اما موفق دیگری مشاهده می‌کنیم که در شرایط عادی، مردم تمایلی به بازدید از آنها نشان نخواهند داد. اما سوال اینجا است که چه چیزی باعث موفقیت این مقاصد یا جاذبه‌های به ظاهر پیش پا افتاده شده است؟
در پاسخ به این سوال، صاحب‌نظران صحبت از عواملی می‌کنند که گردشگران را به مقاصد پیوند می‌زنند. این پیوند‌ها را می‌توان به‌طور کلی به دو گروه تقسیم کرد: فردی و حرفه‌ای (سازمانی) که در ادامه در مورد پیوندهای فردی بیشتر صحبت خواهیم کرد. چالشی که پیش روی مدیران قرار دارد، تنها شناسایی افراد برای به‌کار بردن این پیوند‌ها در مورد آنها نیست، بلکه سوال اصلی این است که چگونه باید از این پیوند‌ها استفاده کرد تا بتوان افراد را برای سفر به مقاصد ترغیب و سیل بازدیدها را به سمت جاذبه‌ها منحرف کرد.
پیوند‌های فردی
احتمالا مهم‌ترین و پایدارترین پیوند‌های فردی که باعث ایجاد قید و بند می‌شوند، خانواده است. الگوهای تاریخی مهاجرت، بازرگانی و فرهنگ ایجادکننده پیوند‌های خانوادگی هستند. پیوند مشابهی که وجود دارد، روابط دوستی است. این دو بازار معمولا با هم بازاری را شکل می‌دهند که تحت عنوان VFR (ملاقات دوستان و خویشاوندان) شناخته می‌شود. از این رو که مدیران مقاصد، تقریبا کار خاصی برای ایجاد یا تاثیرگذاری بر پیوندهای خانوادگی یا دوستی نمی‌توانند انجام دهند، باید بیشترین تلاش خود را برای تشویق بازدیدها از مقاصد با روابط خانوادگی و دوستی موجود انجام دهند. این کار را شاید بتوان از طریق ایجاد رویدادهایی نظیر «هفته‌های خانه قدیمی» و بازدید دوباره با خانواده و دوستان انجام داد که در آنها ساکنان ترغیب می‌شوند اقوام خود را برای دیداری به‌منظور جشن گرفتن، برای مدت کوتاه دعوت کنند.
مقاصد ممکن است رویدادهای مختلفی را ایجاد کنند که مخاطبان گسترده‌ای را مدنظر داشته باشند، اما به صورت غیرمستقیم این عمل ساکنان مقاصد را نیز به دعوت خانواده و دوستانشان ترغیب می‌کند. رویدادهای عظیمی مانند بازی‌های المپیک فرصتی عالی برای این‌گونه دعوت‌ها فراهم می‌کنند، دعوت‌هایی که خویشاوندان و دوستان برای پذیرش آنها بسیار راغب خواهند بود.
نوع بسیار مهم دیگر از پیوند‌های فردی مربوط به مذهب اشخاص است. با توجه به اینکه فعالیت‌های مذهبی معمولا وابسته به نواحی و مناطق است، سازمان‌های مذهبی هرازگاهی رویدادهای بزرگ و متمرکزی برگزار می‌کنند که اعضای آن مذهب را برای دور هم جمع شدن ترغیب می‌کند. در بسیاری از مذاهب، یک انگیزه‌ ذاتی قوی برای بازدید برخی از شهرهای مذهبی وجود دارد.
مکه (برای پیروان دین اسلام)، سنت پترز باسیلیکا در روم (برای پیروان کاتولیک مسیحیت) و بیت‌المقدس (برای پیروان ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام) معنا و مفهوم خاصی داشته که انگیزه‌ای برای بازدید و مسافرت به این شهرها ایجاد می‌کنند. در مقابل، برخی از کنفرانس‌های مذهبی هر بار در یک مکان برگزار شده و برای تعداد محدودی از مقاصد، فرصتی به‌منظور رقابت برای کسب‌وکارشان فراهم می‌آورند.
موضوعی که تا اندازه‌ای مرتبط با مذهب است، این است که مقاصد ریشه‌های قومیتی مردمی را در خود دارند که در سراسر دنیا زندگی می‌کنند. مردم اقوام آفریقایی-آمریکایی از مقاصد مختلف آفریقایی بازدید می‌کنند، جایی که اجدادشان متولد شده و زیسته‌اند. مردم اسکاتلند تمایل به بازدید از ارتفاعات اسکاتلند یا حتی بازی کردن یک راند گلف در خاستگاه آن یعنی سنت آندریوس را دارند. به‌طور مشابه، فرانسوی‌ها، ایتالیایی‌ها، آلمانی‌ها، لهستانی‌ها، مجارها (و دیگران) از بازدید سرزمین و شهر مادری خود حداقل یک بار در طول عمر و ترجیحا با کل خانواده هیجان‌زده خواهند شد.
ورزش نیز می‌تواند به عنوان یک پیوند استفاده شود. در سطح فردی، ورزش تفریحی می‌تواند انگیزه‌ای اساسی باشد که افراد و خانواده‌ها را برای داشتن علایق ورزشی متداول گرد هم آورد. جدا از شرکت در تورنمنت‌های ورزشی که مورد علاقه مشترک افراد یک خانواده است، نامرسوم نیست که کل افراد یک خانواده اخبار و وضعیت یکی از اعضا را پیگیری کنند که در یک ورزش به‌خصوص حرفه‌ای است. در ایران شاید اولین ورزش‌هایی که به ذهن متبادر شود، فوتبال، کشتی و وزنه‌برداری باشد. به صورتی مشابه، هر کشور میراث ورزشی خاصی دارد که می‌تواند جذب‌کننده گردشگران باشد (مانند بسکتبال، کریکت و راگبی در آمریکا).
در نهایت، نوعی از روابط شخصی نوظهور وجود دارند که به‌طور مستقیم ناشی از تکنولوژی هستند. با افزایش توانایی استفاده از اینترنت، گروه‌های چت امکان ارتباط بین افراد با علایق مشترک را تسهیل کرده‌اند. این روابط تکنولوژیک، ممکن است در طول زمان به قدری قدرتمند شوند که حتی بتوان از آنها با عناوینی شبیه «خاندان سایبری»، «خانواده سایبری» و «دوستان اینترنتی» یاد کرد که از نظر عاطفی به هم وابسته هستند. این وابستگی‌های عاطفی می‌توانند در نهایت زمینه‌ساز روابط دوستی مستقیم شوند که به نوبه خود منجر به سفر بین مقاصد می‌شوند.
nikoueimahdi@gmail.com*