گروه گردشگری، پرستو فخاریان گردشگری رویداد، قسم متفاوت و جذابی از توریسم است که این روزها در برزیل به وقوع می‌پیوندد. برگزاری یک رویداد موجب اعتبار بخشی، توجه رسانه‌ها و سرازیر شدن سرمایه‌ها به یک محل می‌شود که در پی آن تامین هر چه بهتر نیازهای مردم محلی، رشد و توسعه یک منطقه را به همراه دارد. این نوع گردشگری را می‌توان از محدود راهکارهایی برشمرد که سبب بازدید دوباره گردشگر از یک محل یا جذب گردشگران در ایام غیر از اوج سفر می‌شود. یک رویداد ممکن است به صورت متناوب و سالانه یا چند سال یکبار (مسابقات جام جهانی فوتبال) برگزار شود و مدت زمان آن می‌تواند یک روزه، چند روزه تا چند هفته و در برخی موارد یکساله (انتخاب یک شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام) باشد «جام‌جهانی» تنها نقل محفل فوتبال‌دوستان نیست، چرا که دیگر بر همه روشن است که این رویداد ورزشی، سوای آنچه به هیجانات و سرگرمی‌های مردمی بازمی‌گردد، توانسته جایگاه عمده‌ای را در اقتصاد ملی کشور میزبان و در مجموع در اقتصاد جهان بگذارد.

با این وجود مدت‌ها است که مردم کشور میزبان یعنی برزیل از هزینه‌های بسیاری که به خاطر میزبانی مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۴ به این کشور تحمیل شده است، گلایه دارند و این گلایه را در خیابان‌ها نشان می‌دهند. در وهله اول به نظر می‌رسد که شاید این اعتراضات بی‌مورد باشد و مردم این کشور باید بدانند که به‌زودی هزینه‌هایی که این کشور برای میزبانی جام جهانی متحمل شده است، به این کشور باز خواهد گشت. با وجود اینکه به گزارش توربونیوز بررسی‌ها نشان داده که برزیل در مقایسه با آفریقای جنوبی عملکرد موفق‌تری در جذب درآمد از طریق گردشگران جام جهانی داشته است، اما گویی ابهاماتی در این خصوص وجود دارد.

سایت مالی و اقتصادی WalletHub در یک اینفوگرافی به جوانب کسب و کار گونه جام‌جهانی از منظری جهانی نگاهی داشته است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، براساس این گزارش که پیش از آغاز رقابت‌ها منتشر شده، مسابقات امسال در حدود بیش از ۱۱میلیارد دلار برای برزیل هزینه داشته است که در مقایسه با دور قبلی جام جهانی در آفریقای جنوبی، نزدیک به سه برابر شده است؛‌ به این معنا که در سال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی برای میزبانی این رقابت‌ها ۴میلیارد دلار هزینه کرد.

در این اینفوگرافی نگاهی نیز به تعداد قابل پیش‌بینی گردشگرانی که تا پایان این دیدارها به برزیل سفر می‌کنند، شده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که این مسابقات چیزی در حدود ۳.۷ میلیون از تماشاچی‌ها را به برزیل شهرهای محل برگزاری بکشاند که از این تعداد ۶۰۰هزار نفر از خارج از کشور خواهند بود؛ این درحالی است که در چنین رویدادهایی هم گردشگری داخلی و هم گردشگری بین‌المللی در عواید اقتصادی نقش عمده‌ای خواهند داشت.

طبق این گزارش، حدود قیمت برای پروازهای اقتصادی از شهرهای عمده آمریکا به ریو چیزی بین ۱۲۰۰ تا ۴۲۰۰ دلار است و ۴۰ درصد افزایش قیمت را در پروازهای مواصلاتی به برزیل نسبت به سال گذشته در همین کشور، شاهد خواهیم بود.

این سایت همچنین تصریح می‌کند که به‌طور متوسط هر کدام از گردشگران خارجی در مدت حضور خود در کشور میزبان، ۲۵۰۰دلار خرج خواهند کرد.

جام‌جهانی، سود یا ضرر؟

البته این نکته تکان‌دهنده‌ای است اگر بدانیم این درآمدهای ۲۵۰۰دلاری از هر گردشگر نمی‌توانند نکته برجسته و مهمی در پرونده میزبان رقابت‌ها باشد؛ چرا که طبق گزارش سی‌ان‌ان برزیل برای هر کدام از این بازدیدکننده‌ها به‌طور میانگین ۱۸هزار دلار هزینه کرده‌است و این در حالی است که طبق گزارشی از سی ان ان، آفریقای جنوبی در جام جهانی ۲۰۱۰، برای هر بازدیدکننده خارجی ۱۳هزار دلار خرج کرده بود. همه اینها در شرایطی رخ می‌دهد که انتظار می‌رود بیش از دو برابر نسبت به جام‌جهانی آفریقای جنوبی، گردشگر به برزیل بیاید و این به معنای هزینه بیشتر برای این کشور است.

با این همه پیش از این توربو نیوز در گزارشی عنوان کرده بود که میانگین بهای اقامت درهتل‌های ریودوژانیرو حدود ۴۶۱ دلار است که دوبرابر قیمت هتل‌های ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی است. همچنین پیش‌بینی می‌شود برزیل میزبان حدود ۱۰ میلیون گردشگر داخلی و خارجی باشد که این رقم درمورد آفریقای جنوبی حدود ۶ میلیون گردشگر بود. این درحالی است که بیشتر این گردشگران اولین سفر خود به برزیل را تجربه کرده و به گزارش توربونیوز کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد آنها در سال‌های آتی دوباره به این کشور سفر کنند.

همه اینها در شرایطی رخ می‌دهد که برزیل به‌زودی میزبان رویداد بزرگ دیگری نیز خواهد بود و آن هم المپیک ۲۰۱۶ است. به نظر می‌رسد اگر عواید اقتصادی از محل برگزاری بازی‌های جام‌جهانی در برزیل در کوتاه‌مدت (مثلا در عرض یکسال) بروز پیدا نکند، اما تجهیز زیرساخت‌های آن کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه گردشگری، توان جذب دوباره و چندباره توریست‌ها را خواهد داشت؛ فارغ از آنکه روند توسعه و افزایش میزان گردشگران را پس از آن رویداد تسریع می‌بخشد.

افق اقتصاد جهانگردی جام جهانی برزیل