خبرگزاری میراث فرهنگی: فعالان حوزه گردشگری معتقدند با وجود معافیت‌های مالیاتی و البته مالیاتی که پرداخت می‌‌کنند، ممیزهای مالیاتی در این قبیل محاسبات سلیقه‌ای عمل می‌کنند. «مسیح‌الله صفا» عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در این خصوص گفت: اگر تهران را با ۵ منطقه مالیاتی در نظر بگیریم، نمی‌توانیم یک وحدت رویه بین مدیرکل‌های آن مناطق درخصوص محاسبه مالیات‌ها پیدا کنیم؛ چراکه هریک به نوعی سلیقه‌ای عمل می‌کنند؟ این درحالی است که قانون شرح وظایف تمام حوزه‌ها را تعریف کرده است. «ناصر گلدوست» دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز در این باره گفت: طی این مدت بارها از سوی دفاتر خدمات مسافرتی نامه‌هایی داشتیم که درخصوص سلیقه‌ای عمل کردن ممیزهای مالیاتی اعتراض داشتند و درخصوص درنظر گرفته نشدن معافیت ۵۰ درصدی مالیات اطلاعات می‌خواستند.

او افزود: ‌در این میان ناچار شدیم برای بیش از ۳۰ آژانس نامه سازمان میراث و گردشگری را در خصوص ۵۰ درصد معافیت مالیاتی ارسال کنیم تا در جریان امور قرار گیرند. حتی در برخی مواقع گفته شده است که این نامه نیز مورد توجه ممیزهای مالیاتی قرار نگرفته و آنها کار خود را انجام داده‌اند.

البته مشاوران مالیاتی و حقوقی معتقدند که «سلیقه‌ای عمل کردن در تعیین مالیات صرفا به نحوه ثبت اطلاعات در دفاتر آژانس و ایراداتی باز می‌گردد که ممیز مالیاتی به این امور وارد می‌کند. در واقع آنچه بین ممیز مالیاتی‌ها متفاوت است علی‌الراس کردن آنها برای آژانس‌داران است. به طور مثال ممکن است، خدماتی که آژانس‌دار برای خرید کامپیوتر یا تجهیزات اداری در نظر گرفته بیش از واقع باشد. قانون این اجازه را به ممیز مالیاتی می‌دهد تا با در نظر گرفتن این امور و تخلفی که در ثبت دقیق مبالغ دفتری اتفاق افتاده که یک جرم محسوب می‌شود باید مالیات دهد.»