20 میلیون گردشگر، 30 میلیارد دلار درآمد برای ایران

مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در هفته دولت سفری به ارومیه داشت و در آن ضمن سخنرانی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این شهر، بازدیدی از بافت قدیمی و بازار تاریخی این شهر انجام داد. سلطانی‌فر در حاشیه این برنامه‌ها به پرسش‌های خبرنگاران درباره وضعیت گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و چشم‌اندازهای پیش‌روی این حوزه‌ها پاسخ داد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره وضعیت هتل‌های کشور برای اقامت گردشگران به «ایرنا» گفت: یک هزار و ۶۰ هتل در کشور موجود است که از این تعداد فقط ۱۳۰ هتل چهار و پنج ستاره هستند.

وی اظهار کرد: این در حالی است که در سال گذشته چهار میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی وارد کشور شده‌اند و ما نیاز به افزایش هتل‌های با کیفیت داریم.

سلطانی‌فر ادامه داد: برای اینکه مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه حرکت کنیم باید هتل‌های چهار و پنج ستاره در کشور به سه برابر میزان موجود برسد تا در آینده بتوانیم میزبان ۲۰ میلیون گردشگر خارجی پیش‌بینی‌شده در کشور باشیم.

وی تسهیل در صدور ویزا، ساماندهی آژانس‌ها و تورهای مختلف گردشگری و فراهم کردن سایر زیرساخت‌ها را از دیگر لازمه‌های صنعت گردشگری کشور دانست و اظهار کرد: اکنون با رویکرد خوب دولت در کشور هر روز شاهد تشکیل کارگروه‌های جدید برای حل مشکلات مختلف در بخش گردشگری هستیم که کارگروه‌های گردشگری سلامت و کارگروه تسهیل در صدور ویزا از این جمله است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: هماهنگی‌های خوبی توسط کارگروه تسهیل صدور ویزا برای گردشگران خارجی انجام شده و ما هم در راستای ساماندهی صدور ویزا و لغو روادید با برخی از کشورها قدم‌های خوبی برمی‌داریم.

وی همچنین در سخنرانی خود در خطبه‌های پیش از نمازجمعه ارومیه به گردشگری زیارتی به عنوان یکی از قابلیت‌های ایران در این صنعت اشاره کرد و گفت: ایران با داشتن ده‌ها هزار مکان تاریخی، فرهنگی و جاذبه‌های زیارتی و مذهبی ازجمله بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و مرقد حضرت معصومه(س)، می‌تواند کارنامه درخشان‌تری در حوزه گردشگری داشته باشد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر عراقی، بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) را زیارت کردند و علاوه‌بر آن، بیش از ۵۰۰ هزار نفر نیز از شرق عربستان، بحرین و کویت برای زیارت مرقد مطهر حضرت ثامن‌الحجج (ع) به مشهد مشرف شده‌اند که این آمار نشان‌دهنده ظرفیت قابل توجه حوزه گردشگری مذهبی در ایران است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درآمد حاصله از ورود گردشگران مذهبی و فرهنگی در سال گذشته را ۶ میلیارد دلار اعلام و اضافه کرد: این رقم می‌تواند در ۱۰ سال آینده به بیش از ۳۰ میلیارد دلار برسد که باید سرمایه‌گذاری‌های زیادی از سوی دولت و بخش خصوصی در این حوزه انجام شود.

صنایع‌دستی، هزینه اندک، اشتغال و سود بالا

وی همچنین صنایع‌دستی را یکی از مزیت‌های ایران در حوزه ارزآوری عنوان و تصریح کرد: با اینکه در سال‌های اخیر کشورهای هندوستان، چین و پاکستان از صنایع دستی ما کپی‌برداری کرده‌اند ولی همچنان فرش ایرانی، منبت، معرق، میناکاری و بسیاری از صنایع دستی ایران جایگاه اول را در بازارهای جهان دارد.

سلطانی‌فر بخش صنایع دستی در کشور را دارای جایگاه و اهمیت خاصی به‌ویژه در معیشت مردم دانست و افزود: این فناوری، یک فناوری بومی بوده و در خانه‌های روستایی، بانوان ایرانی می‌توانند با ذوق و سلیقه خود به تولید آن مشغول باشند و آن را به فرزندان خود منتقل کنند.

وی ادامه داد: از منظر دیگر نیز این فناوری نیاز به سرمایه کلان ندارد و با مبلغ ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هم می‌شود آن را راه‌اندازی کرد؛ ضمن اینکه صنایع‌دستی دارای ارزش افزوده تولیدات بالا بوده که گاهی به ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد هم می‌رسد. سلطانی‌فر درباره سایر مزیت‌های صنایع‌دستی گفت: بسیاری از این محصولات نیز ارزبری نداشته و حتی از نتیجه فروش آن در خارج ارزآوری خوبی نصیب کشور می‌شود. وی در همین رابطه به میزان صادرات در بخش صنایع‌دستی کشور در ۱۰ سال گذشته اشاره کرد که گاهی به ۵۰۰ میلیون دلار نیز می‌رسید و گفت: میزان صادرات ما در بخش صنایع دستی در سال گذشته ۱۱۲ میلیون دلار بوده که نسبت به سال‌های پیشین کاهش یافته است.

معاون رئیس‌جمهور افزود: اکنون ۲ میلیون نفر در کشور در این بخش اشتغال دارند که با توجه به خشکسالی‌های اخیر که گریبانگیر روستاییان شده، توجه به صنایع دستی به‌عنوان یک معیشت جایگزین در راستای جلوگیری از مهاجرت ضروری است.