استان سیستان و بلوچستان با وسعت زیاد و قدمت طولانی یکی از جذاب‌ترین نقاط ایران برای گردشگری است، آنچه در ذیل می‌آید معرفی برخی نقاط این استان است. شهر سوخته: شهر سوخته را قدیمی‌ترین شهر جهان می‌دانند، شهری که ۵۰۰۰ سال قدمت دارد و نشانه‌ای از تمدن خلاق پیشینیان ما است. این شهر به تازگی نیز در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است. شهر سوخته در ۵۶ کیلومتری زابل و در جاده زابل و زاهدان قرار گرفته است. این شهر همچنین نمادی است از توانمندی زنان، این شهر جزو معدود شهرهای روزگار باستان است که زنان در آن امور مالی خانواده را عهده‌دار بوده‌اند. شهر سوخته به‌واسطه سیستم فاضلاب پیشرفته، نخستین نمونه‌های انیمیشن بر ظروف، وجود پارچه‌های مختلف، سفالینه‌ها و... نیز اهمیت دارد.

کوه خواجه: کوه خواجه و دریاچه هامون در سه مذهب اسلام، مسیحیت و زرتشت از اهمیت بسزایی برخوردار است. زرتشتیان معتقدند نطفه زرتشت در هامون است و آخرین رهاننده یا سوشیانت از آنجا ظهور خواهد کرد. کوه خواجه در زابل قرار گرفته است و در زمان پرآبی دریاچه، همانند جزیره‌ای از آن پیدا است. افسانه‌های فراوانی که پیرامون کوه خواجه را فراگرفته، به آن موقعیت رازآلودی داده است؛ می‌گویند رستم فرمانروای دیوسان را که در این قلعه بوده به قتل رسانده است. خواجه نامی است که از خواجه مهدی، یکی از دوستداران خاندان علوی برگرفته شده است، اما از آن به نام «کوه موعود»، «کوه باطنی» و «کوه نور» نیز یاد می‌کنند. آتشکده واقع در این کوه با آتشکده تخت سلیمان قابل مقایسه است.

چاه نیمه: چاه نیمه، چاله‌های بزرگی هستند که شکل دریاچه مصنوعی را به خود گرفته‌اند، این چاله‌های طبیعی که از آب هیرمند تغذیه می‌شوند در ۵۰ کیلومتری شهر زابل و در نزدیکی شهرستان زهک قرار گرفته‌اند. گنجایش چاه نیمه‌ها ۷۰۰ میلیون مترمکعب است. در حاشیه چاه نیمه پارک جنگلی و باغ وحش تاسیس شده و آن را به یکی از تفرجگاه‌های منطقه تبدیل کرده است.

قلعه سه کوهه: قلعه سه کوهه در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی زابل قرار گرفته و از سه قسمت شمالی، جنوبی و میدانی تشکیل شده است. در ارگ شمالی حاکم و در ارگ میدانی محافظان و ملازمان او زندگی می‌کرده‌اند. این ارگ را عده‌ای متعلق به دوره قاجار و برخی آن را متعلق به دوره افشاریه دانسته‌اند.

حوض دار و «آسباد»هایش: بادهای ۱۲۰ روزه سیستان موجب شده این منطقه را به عنوان خاستگاه آسیاب‌های بادی در جهان به حساب بیاورند. یکی از مناطقی که این آسیاب‌ها در آن قرار دارد، «حوض دار» است که به واسطه وفور آب این نام را به خود گرفته است، با مرور زمان حوض دار تبدیل به «حوض در» شده و آسیاب‌های باد به «آسباد»ها تغییر نام یافته‌اند. حوض دار به شهر سوخته نزدیک و در ۵۵ کیلومتری جاده زابل به زاهدان قرار گرفته است.