دور جدید نظارت‌های کارشناسان اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از هفته نخست دی‌ماه سال‌جاری آغاز شد و دومین دور نظارت‌های نوروزی نیز در هفته دوم بهمن‌ماه کلید خورد. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، به‌منظور بررسی خدمات گردشگری برای نوروز ۹۴، تاکنون حدود ۱۶ استان در قالب ۸ گروه کارشناسی بازرسی و نظارت شده‌اند. در این میان تعداد اخطارها ۲۷۰ مورد بوده است که از آن میان تعداد تعلیقی‌ها ۳۴ مورد و تعداد تعطیلی برای موسسات گردشگری و دفاتر ۲۵ مورد در دو ماه گذشته بوده است. مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اعلام این خبر گفت: تاکنون حدود ۱۶ استان در قالب ۸ گروه کارشناسی بازرسی و نظارت شده‌اند و این عملیات تا ۱۵ اسفند ماه ادامه خواهد داشت. تاکنون استان‌هایی مانند قزوین، زنجان، خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد، سمنان، گلستان، هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر، قم، مرکزی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و تهران بررسی شده‌اند. به گفته ولی تیموری، بر اساس قوانین و مقررات موجود، کیفیت خدمات و نرخ‌گذاری‌ها و ضوابط درجه‌بندی، همگی از سوی استان‌ها نظارت می‌شود و سازمان از جایگاه نظارت عالی وظیفه دارد بر نظارت استان‌ها رسیدگی و درعین حال ناظران خود را برای بررسی امور به استان‌ها اعزام کند. وی با اشاره به رسیدن فصل پرمسافر و تعطیلات نوروز بر لزوم آماده‌سازی و کنترل نواقص تاسیسات گردشگری تاکید کرد و ادامه داد: بحث اصلی این بازدیدها، آماده‌سازی واحدها و تاسیسات گردشگری برای فصل تعطیلات نوروز است؛ چراکه در این مقطع زمانی از نظر تعداد گردشگر ورودی و رشد گردشگری داخلی شاهد ماه‌های پرمسافر سال خواهیم بود. پیوستن مالزی به صف رقبای جذب گردشگران چینی!

در پی اجرای تسهیلات صدور ویزا برای گردشگران چینی در بریتانیا و اخیرا آمریکا، مالزی نیز با آسان‌سازی مقررات صدور ویزای ورود، درهایش را به روی گردشگران چینی گشود. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از صباح، هیات دولت مالزی در نشست اخیر خود اعلام کرد مقررات صدور ویزای ورود به مالزی برای گردشگران چینی آسان‌تر می‌شود. انتظار می‌رود با اجرای این طرح مالزی بتواند ۴۵۰ هزار گردشگر خارجی بیش از گذشته جذب کند و از نظر مالی نیز درآمد ارزی خود را حدود ۹ میلیارد رینگت درسال ۲۰۱۵ افزایش دهد.

کابینه مالزی از وزارت کشور مالزی خواست تا مطالعات بیشتری را برای اجرای این تصمیم صورت دهد. طبق همین گزارش به نقل از یک منبع آگاه در کابینه مالزی، انگیزه این تصمیم، تجربه کشورهای دیگر در تسهیلات صدور ویزا برای گردشگران چینی است که سبب افزایش تعداد گردشگران و تبادل دوجانبه مسافران و درنتیجه بهبود واستحکام روابط میان دو کشور می‌شود. این اقدام پس از آن مطرح شده است که اندونزی نیز پیش‌تر مقررات صدور ویزا را برای ۵ کشور چین، استرالیا، ژاپن، کره‌جنوبی و نیز کشور روسیه آسان کرده و از اول ژانویه به مرحله اجرا گذاشته است.