50 جاذبه آتی گردشگری جهان

گروه ترجمه: از پارک‌های بسیار بزرگ در وسط صحرا گرفته تا هتل‌هایی که در ساخت آنها از ماه الهام گرفته شده و برجی به ارتفاع ۱۰۰۰ متر، همگی ازجمله ۵۰ جاذبه شگفت‌انگیزی هستند که به زودی در سیاره زمین ظهور پیدا می‌کنند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، سایت تلگراف چندی پیش فهرستی از ۵۰ جاذبه‌ گردشگری در آینده را ارائه کرد. از این فهرست ۵۰ تایی، ۹ پروژه عظیم در چین، ۶ پروژه در آمریکا، ۳ پروژه در دبی و ۲ پروژه هم در بریتانیا وجود دارد. قرار نیست همه این ۵۰ جاذبه به زودی به بهره‌برداری برسند، به عنوان مثال اسکای‌سایکل هنوز در مرحله طرح است و پروژه مروارید دبی- یک شهر زیردریایی باستانی گمشده- پروژه‌ای بلندپروازانه به نظر می‌رسد. اما گوناگونی و تنوع این فهرست نمایانگر این است که در آینده گردشگران با تجربه‌های جدید فراوانی روبه‌رو خواهند شد.

در ادامه ۲۵ مورد از این ۵۰ جاذبه گردشگری را معرفی می‌کنیم:

• پارک الفیاح در ابوظبی: این پروژه توسط توماس هیترویک، معمار و طراح مشهور، طراحی شده است و منطقه وسیعی از صحرای خشک را تحت پوشش درختان سرسبز و شاداب قرار می‌دهد. باغ‌های بسیار این پارک توسط سایبان‌های وسیعی حفاظت می‌شوند. این سایبان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شبیه به زمین خشکیده و تشنه صحرا به نظر می‌رسند. این پارک قرار است در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری برسد.

• بوئنوس آیرس فوریوم در آرژانتین: بوئنوس آیرس فوریوم در جزیره‌ای در رودخانه پلیت واقع است و از طریق پلی به طول ۵ کیلومتر به بوئنوس آیرس وصل می‌شود. این بنا که شکل منحصر به فردی دارد توسط خولیو تورسلو طراحی شد و در طراحی این سازه از شکل دی‌ان‌ای انسان الهام گرفته شده است. این بنا قرار است در سال ۲۰۱۶ به بهره‌برداری برسد و برای ساخت آن مبلغ ۳۳/ ۳ میلیارد دلار هزینه شده است.

• گودزلاین در استرالیا: مسیر گودزلاین که از ریل‌وی اسکوئر تا دارلینگ هاربور در سیدنی را دربر می‌گیرد، به بهشت دوچرخه‌سواران و عابران پیاده تبدیل خواهد شد. ساخت این مسیر آغاز شده و قرار است در سال جاری (۲۰۱۵) به بهره‌برداری برسد. مبلغ ۵ تا ۱۰ میلیون دلار برای ساخت این مسیر سرمایه‌گذاری شده است.

• جزیره‌های خزر در آذربایجان: این پروژه یک پروژه بلندپروازانه است که توسط ابراهیم ابراهیمف، تاجر آذربایجانی طرح‌ریزی شده است. این پروژه اگر تحقق یابد، ۴۱ جزیره مصنوعی طی ۱۰ سال آینده در دریای خزر ساخته می‌شود و یک شهر مجلل شناور را ایجاد می‌کند. هزینه ساخت این جزیره‌ها میلیاردها پوند است.

• هلال در آذربایجان: این هتل به شکل ماه به زودی به نماد باکو تبدیل خواهد شد. این هتل در یک جزیره مصنوعی واقع است و مراحل کامل شدن ماه را دنبال می‌کند. این هتل قرار است در سال ۲۰۱۶ به بهره‌برداری برسد. برای ساخت این هتل مبلغ ۵/ ۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

• موزه فردا در برزیل: این اسکله فوق مدرن به سمت دریا کشیده شده و به درستی موزه فردا نامیده شده است. مردم ریو دو ژانیرو مدت‌هاست که در انتظار افتتاح این موزه هستند. قرار بود این موزه همزمان با جام جهانی ۲۰۱۴ افتتاح شود، اما افتتاح آن تا به امروز به تاخیر افتاده است. این موزه قرار است در سال جاری (۲۰۱۵) به بهره‌برداری برسد. هزینه ساخت این موزه ۱۰۶ میلیون دلار است.

• اسلوک رایت اینستیتوت در کامبوج: زاها حدید، معمار مشهور، قرار است بنای اسلوک رایت اینستیتوت را بسازد. این بنا، یادبود قربانیان رژیم خمرهای سرخ است. در ساخت این بنا از عناصر معماری سنتی کامبوج بهره گرفته می‌شود. این بنا قرار است در سال جاری (۲۰۱۵) به بهره‌برداری برسد.

• برج‌های فونیکس در چین: این برج‌ها که یک کیلومتر ارتفاع دارند، بلندترین برج‌های جهان خواهند بود. این برج‌های سازگار با محیط زیست در یک جزیره واقع و دارای واحدهای مسکونی، چندین باغ و تعدادی رستوران هستند. این برج‌ها قرار است در سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری برسند. هزینه ساخت این برج‌ها ۲/ ۱ میلیارد دلار است.

• شهر شناور در چین: چین قصد دارد شهری شناور به سبک فیلم‌های علمی-‌تخیلی بسازد. اگر بودجه ساخت این شهر تامین شود، این کلان‌شهر شناور به واقعیت تبدیل خواهد شد. این شهر دارای یک شبکه تونل‌های زیردریایی خواهد بود.

• پل چانگشا در چین: در طراحی این پل که به شکل منحنی است، از دو منبع بسیار متفاوت الهام گرفته شده است. یکی نوار موبیوس و دیگری گره‌های باستانی چینی. این پل روی دریاچه میکسی ساخته می‌شود و قرار است در سال جاری (۲۰۱۵) به بهره‌برداری برسد.

• تفرجگاه کوهستانی داوانگ در چین: این تفرجگاه کوهستانی، شهر چانگشای چین را مشهور خواهد کرد. این تفرجگاه شامل یک پارک آبی، یک سرزمین یخی و باغ‌های فراوان است که همگی در اطراف یک معدن قدیمی زغال‌سنگ واقع شده‌اند. این تفرجگاه قرار است در سال ۲۰۱۶ به بهره‌برداری برسد.

• هتل شیمائو سونگ‌جیانگ در چین: این هتل که نام غیررسمی آن هتل غار است، در دیواره‌های یک معدن متروکه زغال سنگ ساخته می‌شود. دو طبقه این هتل زیر آب قرار می‌گیرد و بلندترین قسمت هتل از سطح زمین ۱۵ متر ارتفاع دارد. این هتل قرار است در سال جاری به بهره‌برداری برسد و هزینه ساخت آن ۵۲۰ میلیون دلار بوده است.

• مال آو د ورلد در دبی: در اقدامی بلندپروازانه دبی برنامه ساخت نخستین شهر سرپوشیده جهان را اعلام کرده است. مال آو د ورلد یادآورد خیابان آکسفورد و برودوی است. در این شهر یک هتل با ۲۰ هزار اتاق و بزرگ‌ترین پارک تفریحی سرپوشیده قرار دارد. این شهر قرار است در زمینی به مساحت ۴۸ میلیون فوت مکعب ساخته شود. زمان بهره‌برداری از این پروژه و هزینه ساخت آن هنوز مشخص نشده است.

• مروارید دبی در دبی: شرکت آمریکایی

ریف ورلد قرار است مروارید دبی را بسازد. این پروژه در واقع یک شهر باستانی گمشده است که زیر دریا قرار دارد. زمان بهره‌برداری از این پروژه هنوز اعلام نشده است.

• موزه مصر در مصر: ناآرامی‌های سال‌های اخیر مصر به صنعت گردشگری این کشور آسیب رسانده است. اما پروژه موزه مصر که بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی جهان است، درحال تکمیل شدن است. این موزه میزبان گنج‌ها و آثار باستانی مصر خواهد بود. این موزه قرار است در سال جاری به بهره‌برداری برسد. برای ساخت این موزه مبلغ ۷۹۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است.

• موزه بدن انسان در فرانسه: ساختمان‌های منحنی‌شکل به زودی مکان موزه بدن انسان در شهر مون‌پلیه خواهند بود. یکسری صفحات الیاف شیشه‌ای در طول روز در سراسر موزه به حرکت در می‌آیند تا با توجه به تغییر زاویه تابش خورشید، بازدیدکنندگان همواره در سایه قرار بگیرند. این موزه قرار است در سال ۲۰۱۸ افتتاح شود.

• تفرجگاه مونتابو در گویان فرانسه: این سازه شیشه‌ای شناور در تپله مونتابو ساخته می‌شود. به دلیل مرتفع بودن این ساختمان افرادی که ترس از ارتفاع دارند در بازدید از این مکان دچار مشکل خواهند شد. این سازه در حال حاضر در مرحله طرح است اما روزی ساخته خواهد شد.

• برج تخم‌مرغی در هند: این برج در شهر بمبئی ساخته می‌شود. انرژی این سازه تخم‌مرغی شکل از صفحات خورشیدی و توربین‌های بادی مستقر در سقف این ساختمان تامین می‌شود. اما باید دید آیا این ساختمان غیرعادی رنگ خورشید را خواهد دید یا خیر.

• جزیره فانتزی در اندونزی: این جزیره قرار بود در سال ۲۰۱۴ تکمیل شود، اما افتتاح آن به اواخر امسال موکول شده است. این جزیره دارای ویلاهای مجلل، مراکز تفریحی و بزرگ‌ترین اکوپارک تفریحی جهان است. برای ساخت این جزیره مبلغ ۲۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است.

• برج هتل شهر رویاها در ماکائو: ماکائو کشوری است که متراکم‌ترین جمعیت جهان را در خود جای داده است. خط افق با آسمان‌خراش‌ها پوشیده شده است و به زودی هتل‌های دوقلوی مکعبی شکل به آنها اضافه می‌شوند. این هتل‌ها توسط زاها حدید طراحی شده‌اند. اسکلت فلزی و مرکز توخالی این سازه آن را متفاوت کرده است. این هتل‌ها قرار است در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری برسد.

• برج النور در مراکش: کازابلانکا، یکی از مهم‌ترین شهرهای اقتصادی آفریقا، قصد دارد جایگاه خود را به عنوان یک مرکز کسب و کار مستحکم کند. این شهر امیدوار است برج النور که نماد توسعه و احتمالا بلندترین ساختمان در آفریقا است، بتواند این کار را انجام دهد. برای ساخت این برج که قرار است در سال ۲۰۱۸ افتتاح شود، مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار هزینه شده است.

• شرق کراسینگ در قطر: قطر امیدوار است تا سال ۲۰۲۱ پروژه انقلابی شرق کراسینگ را افتتاح کند. این پروژه شامل شبکه تونل‌های زیردریایی و پل‌هایی است که نقاط مختلف دوحه را به یکدیگر متصل می‌کند. گرچه این پروژه برای کاستن از ترافیک طراحی شده است، اما تونل‌های آن گردشگران را جذب خواهد کرد. برای ساخت این پروژه ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

• برج آخمات در روسیه: طرح ساخت این آسمان‌خراش ۴۰۰ متری در سال ۲۰۱۳ ریخته شد. پایه‌ای ستاره شکل، طبقه اول این برج ۸۰ طبقه‌ را شکل می‌دهد. برج در نهایت شامل واحدهای مسکونی، هتل‌ها و یک موزه خواهد بود.

• فرودگاه جوئل چانگی در سنگاپور: زمانی که ترمینال دوم فرودگاه جوئل چانگی سنگاپور تکمیل شود، این فرودگاه می‌تواند سالانه پذیرای بیش از ۲۴ میلیون مسافر باشد. این فرودگاه شامل یک گنبد شیشه‌ای عظیم است که باغ‌های سرسبز و بزرگ‌ترین آبشار سرپوشیده جهان را در خود جای داده است. این فرودگاه در سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری خواهد رسید و برای ساخت آن مبلغ یک میلیارد دلار هزینه شده است.

• یادبود کریزی هورس در آمریکا: تکمیل این پروژه عظیم دهه‌ها به طول انجامیده و ساخت این بنا در سال ۱۹۴۸ آغاز شده است. زمانی که سرانجام ساخت این بنا به پایان برسد، بزرگ‌ترین تندیس جهان خواهد شد. این تندیس شامل یک موزه، یک مرکز فرهنگی و یک کارگاه است.

50 جاذبه آتی گردشگری جهان